Iranian Agriculture News Agency

پرداخت 10 میلیارد تومان تسهیلات به داد چایکاران رسید/ خریداری 23 هزار تن برگ سبز چای تاکنون

صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور تاکنون 10 میلیارد تومان تسهیلات برای انجام عملیات به‌زراعی به چایکاران پرداخت کرده است که انجام این عملیات کیفی‌ترین چای را در سال جاری رقم زده است.

پرداخت 10 میلیارد تومان تسهیلات به داد چایکاران رسید/ خریداری 23 هزار تن برگ سبز چای تاکنون


حال این روزهای چایکاران خوب است، چون بارش رحمت الهی در کنار انجام عملیات به‌موقع به‌زراعی در سال گذشته باعث بازگشت روحیه امید و اضافه شدن حدود هشت‌هزار هکتار باغ رهاشده به عرصه تولید شد، اما هنوز با گذشت حدود دو هفته از برداشت برگ سبز چای، قیمت نهایی خرید تضمینی برگ سبز چای اعلام نشده است؛ با وجود انکه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور قول مساعدی برای پرداخت زودهنگام داده است.

رئیس سازمان چای کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از خرید 23 هزار تن برگ سبز چای در روز جاری خبر داد و گفت: کیفیت محصول تولیدی امسال با توجه به بارندگی مناسب، بسیار بالا است.

محمدولی روزبهان افزود: کوددهی مناسب اسفندماه سال جاری و انجام عملیات شخم و سایر مراحل به‌زراعی باعث شده است که باکیفیت‌ترین و لطیف‌ترین برگ سبز را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور تاکنون مبلغ 10 میلیارد تومان تسهیلات به چایکاران پرداخت کرده است و عملیات هرس و کوددهی به بهترین شکل ممکن به انجام رسد.

روزبهان ادامه داد: در سال گذشته 87 هزار تن برگ سبز چای تولید شد که در صورت مساعدت شرایط آب و هوایی امسال پیش‌بینی می‌شود حدود 95 هزار تن برگ سبز چای از باغ‌های شمال کشور تولید شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته چای درجه یک به قیمت دوهزار و 180 تومان و درجه دو با قیمت یک‌هزار و 210 تومان از باغداران خریداری شد و نرخ خرید تضمینی امسال نیز با توجه به نرخ تورم از افزایش قابل توجهی برخوردار خواهد بود و به‌زودی اعلام می‌شود.


استفاده از کفشدوزک برای مقابله با آفت شپشک چای

رئیس سازمان چای کشور که این روزها بازدیدهای سرزده‌ای از باغ‌های چای شمال دارد، امروز به منطقه کتشال واقع در لاهیجان مرکزی رفته و در این بین رضابخشی چایکار این منطقه که دارای چهار هکتار باغ است، از وضعیت مناسب تولید خبر می‌دهد و می‌گوید: تقاضای 10 میلیون تومان وام به‌زراعی کرده‌ام که تاکنون موفق به دریافت شش میلیون تومان شده‌ام.

وی می‌افزاید: با کوددهی مناسب در اسفندماه سال جاری، بهترین تولدی و عملکرد را در سال جاری شاهد هستم و تاکنون سه تن برگ سبز تحویل داده‌ایم.

بخشی معتقد است: وجود صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور، مرکز تحقیقات و مسئولان سازمان چای در رسیدگی به مسائل چایکاران در تولید برگ سبز کیفی مؤثر است.

وی خاطرنشان می‌کند: چای ایرانی بالاترین کیفیت و سلامت را دارد، چون در مبارزه با آفت شپشک آردآلود ساحلی، دشمن طبیعی آن که کفشدوزک است، عملیات مقابله را انجام می‌دهد، بنابراین از سم در باغهای چای استفاده نمی‌شود.

بخشی ادامه می‌دهد: انجام عملیات به‌زراعی همچون هرس، شخم و کوددهی در کاهش علف هرز و تقویت گیاه مؤثر است؛ بنابراین لطیف‌ترین برگ را در سال جاری تولید می‌کنیم.

بنا بر پیش‌بینی‌ها، امسال تولید چای کشور از افزایش 12 درصدی برخوردار خواهد بود و امیدواری محمدولی روزبهان برای کاهش 30 میلیون دلار واردات چای خشک به کشور با پیش‌بینی تولید 90 هزار تن برگ سبز چای و استحصال 21 هزار تنی چای خشک وجود دارد، تنها عاملی که شاید به‌عنوان مشکل زودگذر در این وادی خودنمایی می‌کند اختصاص مبلغ خرید تضمینی است که با مساعدت‌های مجلس شورای اسلامی در تصویب بودجه 95 حل خواهد شد./

M-950218-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید