Iranian Agriculture News Agency

عضو هیأت‌مدیره اتاق بازرگانی گیلان به ایانا خبر داد:

رقابت چین، ترکیه، عراق و هند برای صادرات بادام زمینی به ایران/ کشت بادام‌زمینی در گیلان آغاز شد

در حالی که سطح زیر کشت بادام‌زمینی در گیلان از دوهزار و 800 هکتار فراتر رفته و پیش‌بینی‌ها حاکی از تولید 100 هزار تن پیله تر بادام‌زمینی است، بازارهای داخلی مملو از محصول وارداتی است و به‌نظر می‌رسد رقابت چین، ترکیه، عراق، هند و امارات متحده عربی برای واردات بادام زمینی به ایران بالا گرفته است.

رقابت چین، ترکیه، عراق و هند برای صادرات بادام زمینی به ایران/ کشت بادام‌زمینی در گیلان آغاز شد

عضو هیأت‌مدیره اتاق بازرگانی گیلان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: فصل کشت بادام‌زمینی در استان گیلان از ابتدای اردیبهشت‌ماه آغاز شده و از اواخر شهریورماه نیز برداشت آن آغاز می‌شود.

غلامعلی قربانی افزود: سطح زیر کشت بادام‌زمینی در گیلان از دوهزار و 800 هکتار فراتر رفته است و به‌نظر می‌رسد بیش از 100 هزار تن پیله تر بادام از این اراضی برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: از بادام‌زمینی در صنعت رنگ، لاک، الکل، روغن، چرم، جلادهنده، حشره‌کش و لوازم آرایشی استفاده می‌شود که به‌علت عدم وجود صنایع تبدیلی، بادام‌زمینی تولید استان گیلان به‌صورت خام‌خوری به فروش می‌رود.


بادام‌های وارداتی ترکیه به نام آستانه به فروش می‌رسد

عضو هیأت‌مدیره اتاق بازرگانی گیلان ادامه داد: در حالی که آستانه اشرفیه 90 درصد تولید بادام‌زمینی استان گیلان و 80 درصد بادام‌زمینی کشور را به خود اختصاص داده است، اما در مظلومیت پنج‌هزار کشاورز در این استان بادام‌های وارداتی از ترکیه به نام آستانه به فروش می‌رسد.

قربانی تصریح کرد: واردات بادام‌زمینی طی سال‌های گذشته به حدی بازار را اشباع کرده است که کشاورزانی که معیشت خود را از این طریق می‌گذراندند، نتوانستند تولید بادام زمینی را به‌عنوان یکی از مشاغل اقتصادی معرفی کنند.


90 درصد بادام زمینی کشور وارداتی است

وی یادآور شد: بر اساس گزارش‌های منتشره و اسنادی که از چگونگی مجوز واردات بادام زمینی و شرایط قرنطینه آن خبر می‌دهد، 90 درصد بادام‌زمینی و تخمه آفتابگردان حال حاضر کشور را وارداتی شامل می‌شود.

قربانی تأکید کرد: واردات بادام‌زمینی از چین، هندوستان، ترکیه، عراق، امارات متحده عربی، سوئیس و هلند در مرکز گمرک وجود دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در چند ماه گذشته پنج‌هزار و 260 تن بادام‌زمینی به ارزش شش میلیون و 923 هزار دلار وارد کشور شده است./

F-950219-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید