Iranian Agriculture News Agency

آخرین وضعیت ذخایر استراتژیک کالایی/ تولید ۱۳ میلیون تن گندم

معاون وزیرجهاد کشاورزی، وضعیت ذخایر استراتژیک کالایی را بسیار مطلوب عنوان کرد و گفت: پیش بینی می‌شود امسال حدود ۱۳ میلیون تن گندم در کشور تولید شود.

علی قنبری در گفت و گو با مهر ، وضعیت ذخایر استراتژیک کالایی را بسیار مطلوب عنوان کرد و اظهارداشت: در حال حاضر ما برای بیش از ۵ ماه ذخیره گندم داریم، ضمن اینکه ذخایر برنج، روغن و قند و شکر برای حدود ۳ ماه آینده کافی است، بنابراین هیچ مشکلی در زمینه ذخایر این کالاها وجود ندارد.

وی، میزان خرید تضمینی گندم را حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن اعلام و اضافه کرد: این خرید در ۸ استان کشور شامل استان‌های ایلام، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و کرمان انجام شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه استان خوزستان با ۷۹۵ هزارتن خرید رتبه اول را در این زمینه دارد، ادامه داد: بعد از خوزستان، بیشترین میزان خرید به ترتیب در استان‌های فارس با ۱۰۰ هزارتن، ایلام با ۹۳ هزارتن، کرمان با ۹۰ هزارتن و بوشهر با ۸۴ هزارتن انجام شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال حدود ۹ تا ۹.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود، افزود: خوشبختانه سیلاب و سرما زدگی‌های بهاره اگرچه عملیات خرید را مقداری کندتر کرد اما تاثیری بر میزان تولید گندم نداشت و خسارتی در این زمینه ایجاد نشد.

قنبری با اشاره به اینکه پیش بینی وزارت جهاد کشاورزی این است که امسال حدود ۱۳ میلیون تن گندم در کشور تولید شود، خرید تضمینی کلزا را نیز مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: تاکنون بیش از ۱۳ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شده که ۱۰ هزار و ۷۵ تن آن در استان خوزستان بوده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال ۱۰۰ هزارتن کلزا از کشاورزان خریداری شود، درباره پرداخت مطالبات کشاورزان نیز گفت: تاکنون بالغ بر ۷۰ تا ۷۵ درصد مطالبات گندمکاران و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد طلب کلزاکاران به آنان پرداخت شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید