Iranian Agriculture News Agency

مسئول امور عشایر استان تهران به ایانا خبر داد:

صدور 700 کارت هوشمند تردد عشایر تهرانی برای نخستین‌بار/ منع حضور 100 روزه گردشگران در لار

از آنجا که زیرساخت‌های لازم برای حضور گردشگران در منطقه دشت لار فراهم نشده است و باعث مشکلات حضور خودروها در این دشت شده؛ برای تردد عشایر کارت هوشمند صادر شده است.

صدور 700 کارت هوشمند تردد عشایر تهرانی برای نخستین‌بار/ منع حضور 100 روزه گردشگران در لار


مسئول امور عشایر استان تهران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: عشایر استان تهران در حال حاضر در منطقه میان‌بند حضور دارند و به‌دلیل بارندگی‌های خوب، مراتع وضعیت مناسبی دارد.

سیروس نصیری افزود: از 15 خردادماه سال جاری، عشایر به دشت ییلاقی لار وارد می‌شوند، اما یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که هرساله با آن روبه‌رو هستیم، حضور بی‌ضابطه گردشگران در این دشت است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مصوبات اخیر، زیرساخت‌های لازم برای طبیعت‌گردی مردم باید آماده شود.

نصیری ادامه داد: در حال حاضر دشت لار زیرساخت برای اقامت شبانه و حضور گردشگران در تمامی مناطق را ندارد و متأسفانه شاهد آن هستیم که در 73 هزار هکتار وسعت این دشت، گردشگران با خودرو حرکت می‌کنند و زباله‌های خود را در مسیر رها کرده و به محیط زیست آسیب می‌رسانند.

وی تصریح کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری طرحی را برای طبیعت‌گردی در حوزه لار باید آماده کند، اما به‌دلیل در تنگنا بودن اعتبارات، مطالعات آن هنوز انجام نشده است.

نصیری یادآور شد: سازمان امور عشایر جانمایی‌های لازم را در این باره انجام داده است تا بتواند بحث گردشگری در منطقه را ساماندهی کند.

وی تأکید کرد: تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای گردشگران منطقه لار فراهم نشود، اداره‌کل محیط زیست استان تهران نباید اجازه حضور گردشگران و کمپ‌های شبانه را بدهد.


تولید بیش از 65 هزار و 100 تن انواع محصولات عشایر

مسئول امور عشایر استان تهران درباره تولیدات عشایر در سال گذشته اظهار داشت: بیش از 65 هزار و 100 تن انواع محصولات همچون شیر، گوشت، لبنیات، محصولات زراعی و باغی و پشم توسط عشایر تولید شده است که در مقایسه با سال گذشته از افزایش پنج درصدی برخوردار است.

نصیری همچنین گفت: اجرای طرح پرواربندی و افزایش بهره‌وری دام‌های عشایری برای 44 هزار رأس دام عشایری در 10 شهرستان استان ساماندهی شد و 700 تن به تولیدات گوشت استان اضافه شده است.

وی در ادامه افزود: اگر در سال جاری اعتبارات مورد نیاز تأمین شود، این طرح در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

نصیری خاطرنشان کرد: عشایر تهرانی از 15 خردادماه به‌مدت 100 روز به همراه دام‌ها و خانواده‌هایشان در دشت لار مستقر هستند و امسال برای نخستین‌بار کارت هوشمند برای سرپرستان خانوار صادر شده است.

وی ادامه داد: برای تفکیک حضور عشایر و گردشگران با استفاده از این کارت، امکان شناسایی وجود دارد و گیت‌های تعبیه‌شده توسط محیط زیست امکان حضور عشایر را در منطقه فراهم می‌کند.

نصیری تصریح کرد: تاکنون 700 کارت هوشمند برای سرپرستان خانوار عشایر استان تهران صادر شده و در برنامه داریم که برای تمامی عشایر این امر اجرایی شود./

M-950220-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید