Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران خبر داد:

رشد بهره‌وری 5.1 درصدی برای بخش کشاورزی/ تعیین تکلیف برنامه جامع بهره‌وری با تأکید بر آب تا شهریور 95

با توجه به اهمیت موضوع آب، تکلیف شده است که در برنامه جامع بهره‌وری کشور که متشکل از هفت برنامه است و یکی از برنامه‌های آن آب است، تا شهریورماه 95 تدوین نهایی انجام شود و برای تصویب به هیأت وزیران برود.

رشد بهره‌وری 5.1 درصدی برای بخش کشاورزی/ تعیین تکلیف برنامه جامع بهره‌وری با تأکید بر آب تا شهریور 95

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران امروز در مصاحبه ای مطبوعاتی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره وضعیت بهره‌وری در بخش کشاورزی با تأکید بر ملاحظات منابع آب کشور گفت: بهره‌وری آب در کشور به‌دلیل اختلاف نظرات قدیمی دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و نیرو منجر به آن شد که کارگروهی ویژه برای حل این اختلافات تشکیل شود.

رؤیا طباطبایی‌یزدی افزود: طی یک سال و نیم گذشته کارگروه بهره‌وری تلاش کرد تا دیدگاه‌های دو نهاد فوق را به یکدیگر نزدیک کند و در کنار آن ستاد فرماندگی اقتصاد مقاومتی، 12 برنامه ملی را در نظر گرفت.

وی خاطرنشان کرد: نخستین برنامه به ریاست معاون اول رئیس جمهوری، برنامه ملی ارتقاء بهره‌وری نام گرفت که ذیل آن چهار طرح مصوب‌شده وجود دارد که ارتقاء بهره‌وری نیروی کار، سرمایه، آب و انرژی را تشکیل می‌دهد.

طباطبایی‌یزدی ادامه داد: در ذیل طرح آب، تعدادی پروژه مصوب شده، زیرا مسئله آب در کشور به اندازه‌ای مهم است که در نبود آن بسیاری از فعالیت‌ها مسکوت می‌ماند.

وی تصریح کرد: پروژه‌هایی در کمیسیون ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مصوب شد و منتظر ابلاغ معاون اول رئیس جمهوری هستیم، زیرا برنامه ملی بهره‌وری آب یکی از طرح‌های این پروژه است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران یادآور شد: در برنامه جامع بهره‌وری کشور، تکلیف شده است که هفت برنامه تا شهریورماه سال جاری تدوین شود و توسط رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به هیأت وزیران برده شود و تصویب نهایی بگیرد.

طباطبایی‌یزدی تأکید کرد: یک برنامه ارتقاء بهره‌وری آب در کارگروهی متشکل از بهترین اساتید دانشگاهی و متخصصان وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برای ارتقاء بهره‌وری آب و انجام فعالیت‌های مطالعاتی تشکیل شده است تا کارهای مطالعاتی در این زمینه اختصاصی باشد.

وی با اعلام اینکه ایران یکی از اعضای کشورهای عضو سازمان بهره‌وری آسیا است، اظهار داشت: برای کشورهای عضو، موضوع آب چندان اهمیتی ندارد، زیرا بیشتر آنها پرآب هستند؛ به‌گونه‌ای که ژاپن، اندونزی، هندوستان، کره جنوبی، تایوان و ویتنام مشکل آب ندارند.

طباطبایی‌یزدی همچنین گفت: ایران غربی‌ترین کشور سازمان بهره‌وری آسیایی است و به‌دلیل دارا بودن مشکلات جدی آب، دوره‌هایی اختصاصی با موضوع آب تاکنون برگزار شده است و در آینده نیز تعداد این دوره‌ها افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: با کمک سایر سازمان‌های بین‌المللی ازجمله کشورهای اروپایی قرار است وارد تعامل جدیدی شویم و از دانش متخصصان در زمینه آّب بهره بگیریم.


کمترین آسیب در دوره تحریم به بخش کشاورزی رسید

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران درباره عدد بهره‌وری در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی در مقایسه با صنعت، در دوران تحریم کمتر آسیب دیده است. تنها عاملی که باعث پایین بودن بهره‌وری در این بخش شده، استفاده نادرست از سیستم‌های آبیاری همچون غرقابی و کشت‌های باز است.

طباطبایی‌یزدی ادامه داد: باید به سمت تغییر شیوه‌های آبیاری به سمت تحت فشار حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از پروژه‌ها در کمیسیون ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، تغییر سیستم‌ها و روش‌های آبیاری است و علاوه بر آن، اجازه ندادن کشت‌های ممنوعه در کشور است؛ به‌گونه‌ای که باید الگوی کشت با توجه به شرایط آب و هوایی تعریف شود.

طباطبایی‌یزدی یادآور شد: یکی دیگر از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در ستاد فرماندهی که به‌زودی ابلاغ خواهد شد، حرکت به سمت کشت در محیط‌های گلخانه‌ای است، حتی باید تولید نهال نیز در گلخانه‌ها انجام شود، زیرا این محیط‌ها نسبت به محیط‌های باز یک‌دهم نیاز به آب دارند.

وی تأکید کرد: در کشورهایی اروپایی و کشوری چون کانادا، درصد زیادی از کشت گیاهان در گلخانه‌ها انجام می‌شود، اما با وجود آنکه مشکل کم‌آبی در کشور ما بیداد می‌کند، بیشتر کشت‌ها در محیط باز است.


نمی‌توان ضریب بهره‌وری در سال 94 را پیش‌بینی کرد

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران درباره رشد بهره‌وری در بخش کشاورزی طی سال‌های گذشته اظهار داشت: در سال 1390 ضریب رشد بهره‌وری در بخش کشاورزی منفی 1.5 درصد بود، در حالی که این ضریب در سال 1391 به 11.5 درصد رسید و در سال 1392 به 8.7 درصد رسید و در سال 1393 نیز این ضریب به 5.1 درصد رسیده، اما آمار سال 1394 هنوز منتشر نشده است و نمی‌توان هنوز پیش‌بینی خاصی در این باره داشت.

طباطبایی‌یزدی همچنین گفت: با وجود تحریم‌های اعلام‌شده، خوشبتخانه بخش کشاورزی کمترین لطمه را دیده است و اگر سیستم‌های جدید آبیاری و الگوی کشت رعایت شود، خواهیم توانست به رشد مناسبی در این بخش دست پیدا کنیم.

وی در ادامه افزود: بهره‌وری در بخش انرژی توسط وزارت نیرو در کارگروهی ویژه در حال بررسی است.

طباطبایی‌یزدی خاطرنشان کرد: از بین معاونان وزیر در دستگاه‌های اجرایی، متولی بهره‌وری تعیین شده است و دستورالعمل‌های آن برای 17 دستگاه اجرایی کشور ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: آخرین آمار بهره‌وری مربوط به سال 1393 می‌شود که رشد سه درصدی اقتصادی اتفاق افتاده است که از این میزان 2.1 درصد آن از طریق ارتقاء بهره‌وری واصل شده است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران تصریح کرد: رشد اقتصادی در سال 94 به‌طور قطع به اندازه سال 93 نخواهد بود که البته برای اخذ بهترین نتیجه، لازم است بهره‌وری طی 10 تا 20 سال سنجیده شود.

طباطبایی‌یزدی یادآور شد: به‌دلیل آن که دوره پسابرجام را پشت سر می‌گذاریم، امید می‌رود که با ورود تکنولوژی‌های جدید تحرکی در اقتصاد کشور در نیمه دوم سال 95 را شاهد باشیم؛ زیرا بهره‌وری ارتباط مستقیمی با ورود تکنولوژی دارد.

وی تأکید کرد: بهره‌وری نیروی کار در سال 1393، 3.2 درصد پیش‌بینی شده است، در حالی که رشد بهره‌وری سرمایه 1.4 درصد بوده است؛ یعنی بیشتر درآمدهای کشور در این سال ناشی از نیروی کار بوده است.

طباطبایی‌یزدی اظهار داشت: ارتقاء بهره‌وری نیروی کار، سرمایه و انرژی در کشور با اجرای پروژه‌های مختلف در حال انجام است.


برگزاری روز بهره‌وری و مصرف انرژی؛ ابتدای خردادماه

وی از برگزاری روز بهره‌وری و مصرف انرژی در ابتدای خردادماه سال جاری خبر داد و گفت: برنامه‌های متنوعی در این راستا در دستور کار است که بهره‌وری سبز با تکیه بر محیط زیست، یکی از این برنامه‌ها بوده و علاوه بر آن زنگ بهره‌وری در یکی از دبیرستان‌های دخترانه تهران به صدا درمی‌آید.

طباطبایی‌یزدی در پایان افزود: طی دو روز آینده نیز دوره آموزشی سنجیدن بهره‌وری عام در کشور برگزار می‌شود و دوره‌های دیگری نیز برای دستگاه‌های اجرایی دیگر در دستور کار است./

M-950220-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید