Iranian Agriculture News Agency

خواسته مدیران معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از هیأت هلندی؛

برگزاری نمایشگاه ایران - هلند پس از 12 سال/ رساندن کیفیت محصولات کشاورزی ایران به شرایط استاندارد اروپا

ایران خواستار سرمایه‌گذاری مشترک با هلند برای تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی در داخل کشور است.

برگزاری نمایشگاه ایران - هلند پس از 12 سال/ رساندن کیفیت محصولات کشاورزی ایران به شرایط استاندارد اروپا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، امروز نخستین نشست مشترک کارگروه کشاورزی ایران و هلند برگزار شد.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در این نشست با اشاره به وجود 2.5 میلیون هکتار باغ میوه در کشور و تولید سالانه 17 میلیون تن میوه در کشور گفت: سالانه چهار میلیون تن مرکبات، 3.7 میلیون تن سب، 3.2 میلیون تن انگور، بیش از یک میلیون تن خرما، 800 هزار تن پسته، بادام، فندوق و 700 هزار تن انار در کشور تولید می‌شود.

رمضان رویین‌تن با بیان اینکه سالانه یک میلیون تن صادرات محصولات کشاورزی از کشور صورت می‌گیرد، از عمده محصولات صادراتی ایران به پسته، کشمش، سیب، خرما و انار اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه پتانسیل باغ‌های ایران و تنوع در آنها بسیار بالا است و می‌توانیم همکاری‌های خود را گسترش دهیم، خاطرنشان کرد: ما نیازمند کمک طرف هلندی در زمینه انتقال دانش فنی، ژرم‌پلاسم، نهال، نشا، صنایع فرآوری پسته، کشمش، خرما و تولید محصول سالم هستیم.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی یکی از مشکلات حال حاضر را تغییرات آب و هوایی و سرمازدگی محصولات عنوان کرد و افزود: هلند می‌تواند درباره سیستم‌های پیشرفته هواشناسی در کنترل شبکه اقلیمی به ما کمک کند.

رویین‌تن از احداث باغ‌های بزرگ یک‌هزار تا سه‌هزار هکتاری در کشور خبر داد و تصریح کرد: نیازمند کمک هیأت هلندی در این زمینه هستیم.

وی خواستار افزایش همکاری‌ها در زمینه رسیدن کیفیت محصولات کشاورزی ایران به شرایط استاندارد اتحادیه اروپا شد و از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی به انتقال محصولات تابستان، صیفی و سبزی به گلخانه جهت بهره‌وری آب اشاره کرد.


ایران خواستار برگزاری نشست‌های تخصصی بین فعالان خصوصی دو کشور شد

در ادامه، مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی اظهار داشت: ایران، با توجه به تنوع اقلیمی و وجود منابع غنی ژرم‌پلاسم، ضمن تولید 17 میلیون میوه، در تولید زعفران با 93 درصد پسته با 30 درصد و انار با 28 درصد در جهان رتبه نخست را دارا است و همچنین در تولید خرما، انجیر، مرکبات، گردو، بادام، زردآلو، گیلاس، انگور، آلبالو، سیب، به، هلو، شلیل، فندوق و قارچ رتبه سوم تا هشتم جهان را دارد.

حبیب رادفر خواستار برگزاری نشست‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی بین فعالان خصوصی دو کشور به‌منظور شناسایی توانمندی‌ها و نیازهای دو طرف، همکاری فنی، تخصصی و تحقیقاتی در زمینه بهره‌وری بهینه آب در باغ‌ها و گلخانه‌ها، تولید محصولات سالم و ارگانیک انتقال دانش فنی فرآوری و بسته‌بندی محصولات و انتقال دانش و فناوری در زمینه تغذیه محصولات شد.


افزایش 48 هزار هکتاری سطح گلخانه‌ها طی 10 سال آینده

در ادامه، مدیرکل دفتر گیاهان دارویی، گلخانه‌ها و قارچ معاونت باغبانی با اشاره به سطح 10 هزار و 500 هکتاری گلخانه‌های کشور، از افزایش این میزان تا 58 هزار هکتار طی برنامه‌ای 10 ساله خبر داد.

سیدمحمد کیایی گفت: برای افزایش 48 هزار هکتاری سطح گلخانه‌ها طی 10 سال آینده نیازمند استفاده از منابع داخلی و همکاری با کشورهای پیشرو هستیم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های مختلفی از هلند تاکنون با ایران همکاری داشته‌اند، یادآور شد: انتظار ما از هیأت هلندی سرمایه‌گذاری مشترک برای احداث ساختارهای گلخانه‌ای، انتقال دانش نوین از هلند به ایران و آموزش تولیدکنندگان و کارشناسان است.

مدیرکل دفتر گیاهان دارویی، گلخانه‌ها و قارچ معاونت باغبانی تأکید کرد: در حال حاضر بذور هیبرید سبزی و صیفی داخلی عمدتاً وارداتی هستند و ما خواستار سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید این بذور در داخل کشور هستیم.

کیایی همچنین افزود: در گذشته، همایش و نمایشگاه مشترکی بین ایران و هلند هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شد، اما 12 سال است که این نمایشگاه برگزار نشده است و ما خواستار برگزاری مجدد آن هستیم.

وی در پایان با اشاره به همکاری‌های مناسب دو کشور در زمینه قارچ، خواستار استمرار این همکاری‌ها شد و خاطرنشان کرد: ایران نیازمند کمک کشور هلند در بازاررسانی و بازاریابی محصولات کشاورزی است./

A-950220-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید