Iranian Agriculture News Agency

رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت باغبانی اعلام کرد:

اجرای 16 پروژه کلان تولید نهال گواهی‌شده در سطح کشور/ تراز تجاری باغبانی کشور تا افق 1404 مثبت می‌شود

16 پروژه کلان در سطح کشور برای تولید نهال گواهی‌شده با عملکرد بالا و دارای اصالت و گواهی‌های معتبر جهانی اجرایی می‌شود.

اجرای 16 پروژه کلان تولید نهال گواهی‌شده در سطح کشور/ تراز تجاری باغبانی کشور تا افق 1404 مثبت می‌شود

رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با تأکید بر اینکه نهال، زیربنا و بنیاد احداث باغ‌های تجاری و اقتصادی در دنیا است، گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، برنامه‌ریزی و تحقیقات در این عرصه بسیار گسترده است و نتایج بازنگری‌ها و بهینه‌سازی‌ها در دنیا به‌روز عملیاتی می‌شود.

صغری خوشکام با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته در حال تلاش و تحقیق جهت ارتقاء کیفیت نهال برای احداث باغ‌ها با عملکرد اقتصادی هستند افزود: منظور از کیفیت نهال، اصالت و سلامت آن است و اصالت بدین‌معنا است که ارقام تولید شده به روش‌های متداول باید عملکرد بالا و اقتصادی داشته باشند، زمانی که سیب با عملکرد 140 تن در هکتار تولید می‌شود، نباید به‌دنبال تولید سیب با عملکرد 40 تن باشیم، باید بتوانیم به‌دنبال نزدیک شدن به عملکردهای تولید در سطح جهانی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دنیا روی ارقام فعالیت‌های خوبی داشته و توانسته است ارقام متحمل به تنش‌های زنده و غیرزنده و تغیرات اقلیمی را تولید کند. آنها امروز به این نتیجه رسیده‌اند ارقام باید بر مبنای شرایط محیطی و عادات رشدی انتخاب شوند و بدین‌منظور نیز اصلاح و انتخاب ‌شوند.

خوشکام احیای مجدد معاونت امور باغبانی را در تولید نهال باکیفیت و پیشرفت باغبانی بسیار حائز اهمیت عنوان کرد و ادامه داد: گام تأثیرگذار در این عرصه اطلاع رسانی به تولیدکنندگان و ایجاد انگیزه جهت ارتقاء تولید نهال است تا بخش دولتی و بخش خصوصی در این زمینه تعامل و همکاری‌های بیشتری را داشته باشند.

وی تصریح کرد: در همین زمینه، نشست‌های متعددی با تولیدکنندگان نهال و باغداران پیشرو برگزار شده است و علاوه بر بررسی مشکلات آنها، اصلاحات و تغییرات مناسبی برای برنامه‌ریزی صورت گرفته است که اهمیت این موضوع را می‌توان حضور معاون امور باغبانی در بیشتر برنامه‌ها و نشست‌ها و هم اندیشی با بهره‌برداران جهت رفع موانع تولید عنوان کرد.

رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از تغییرات صورت‌گرفته در دستورالعمل‌های پیشین برای تولید نهال باکیفیت، سلامت و بااصالت خبر داد و یادآور شد: باید از منابع داخلی به‌گونه‌ای استفاده کنیم تا بتوانیم با احراز سلامت و اصالت ارقام، نهال‌های بومی و تجاری خود را سالم‌سازی کنیم و به تولید انبوه برسانیم که این امر با تعامل بیشتر با بخش تحقیقات و دانشگاهی عملیاتی می‌شود.

خوشکام با بیان اینکه خوشبختانه دستورالعمل فرستاده‌شده به استان‌ها و حرکت به سمت تولید نهال گواهی‌شده مورد استقبال قرار گرفته است، از اجرای 16 پروژه کلان در سطح کشور برای تولید نهال گواهی‌شده با عملکرد بالا و دارای اصالت و گواهی‌های معتبر جهانی خبر داد.

وی تأکید کرد: متقاضیان این طرح‌ها شناسایی شده‌اند و با هماهنگی معاونت باغبانی پروژه‌ها در مسیر اجرایی شدن هستند، و در گام نخست جهت معرفی به بانک انتخاب شده‌اند.

خوشکام اظهار داشت: رویکرد گذشته و فعلی بخش نهال در کشور، تولید نهال شناسه‌دار با درج کامل اطلاعات بوده است و هم‌اکنون نیز کمیته‌های فنی نهال در استان‌ها بر این فرآیند نظارت می‌کنند.

وی با اشاره به تولید 60 میلیون نهال دارای مجوز در کشور، هرگونه خرید و فروش نهال بدون شناسه را در کشور غیرقانونی عنوان کرد.

رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیگیر تعیین تکلیف نهالستان‌های بدون مجوز و جمع‌آوری آنها هستیم، گفت: برای حمایت از نهال شناسه‌دار و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در هدفمندی یارانه‌ها به تعدادی از نهال‌های شناسه‌دار تولید شده که در طرح اراضی شیبدار و اصلاح باغ‌های قدیمی مورد استفاده قرار گرفتند (طرح‌های مصوب معاونت باغبانی)، یارانه تعلق گرفت.

خوشکام خاطرنشان کرد: اما نهال‌های استاندارد تولیدشده در نهالستان‌های دارای مجوز می‌توانند در معاملات عمومی و در برنامه صادرات مورد استفاده قرار گیرند و تأکید ما برای اعطای یارانه، حمایت از ارقام تجاری با عملکرد بالا و دارای اصالت و سلامت مورد نظر است.

وی اولویت‌های معاونت باغبانی را اجرایی شدن احداث باغ‌های مادری تا اواخر سال جاری و اوایل سال 96 عنوان کرد و افزود: متقاضیان طرح‌های احداث باغ‌های مادری و 16 پروژه ذکرشده می توانند از یارانه استفاده کنند، در حال حاضر نیز نخستین باغ مادری در استان اصفهان شروع به کار کرده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری 500 هزار نهال گواهی‌شده با استانداردهای بین‌المللی تولید شود.

خوشکام ادامه داد: در حال حاضر یکی از مشکلات ما انتقال اندام‌های تکثیری و پایه‌های مادری (منابع Basic ) به کشور است، چون برخی از این ارقام حفاظت‌شده (رقم تحت Patent ) هستند و در کنوانسیون بین‌المللی حفاظت از ارقام و واریته‌های گیاهی به ثبت رسیده‌اند که برای استفاده از آنها باید قرارداد حقوق مالکیت معنوی منعقد و حق رویالیتی آنها پرداخت شود، این موضوع هزینه‌های بالایی را برای متقاضیان دربر دارد و هزینه‌های صورت‌گرفته با قیمت فروش نهال هم‌خوانی ندارد و در نهایت ممکن است منجر به متضرر شدن تولیدکنندگان ‌شود.

وی تصریح کرد: برنامه ما هدفمندسازی یارانه جهت حمایت از ورود ارقام حفاظت‌شده و ژرم‌پلاسم‌های تجاری با عملکرد بالا و مورد نیاز به کشور است تا تولیدکنندگان برای ورود به این عرصه انگیزه داشته باشند.

رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنی ایجاد تراز تجاری مثبت در تولید است، تأکید کرد: بخش اعظمی از این تراز تجاری مثبت به تولیدات حوزه باغبانی وابسته است و برای تولید اقتصادی و تجاری نیازمند داشتن زیرساخت‌های به روز و مطابق استانداردهای بین‌المللی هستیم.

خوشکام یکی از راهکارهای ایجاد زیرساخت مناسب را انگیزه دادن به بخش خصوصی و حمایت دولت از این بخش عنوان کرد و یادآور شد: دانش فنی بسیار بالایی در دنیا وجود دارد و ما باید بتوانیم پس از ورود این دانش به کشور که به‌دلیل داشتن گواهی‌های معتبر جهانی هزینه‌های بالایی دارد، از آن حمایت کنیم و واردکنندگان ژرم‌پلاسم‌های تجاری و به‌روز مشمول حمایت یارانه‌ای شوند.

وی با تأکید بر هدفمندی یارانه‌ها جهت احیای باغ‌های قدیمی، احداث باغ‌های جدید و تجاری و حمایت از زیرساخت‌های تولیدی اظهار داشت: ورود ژرم‌پلاسم‌های تجاری و به‌روز دنیا فرصتی است برای پیشرفت باغبانی کشور، اگر نتوانیم از این فرصت استفاده کنیم برای همیشه نخواهیم توانست عقب‌ماندگی خود را جبران کنیم.

خوشکام همچنین گفت: امروز که دنیا حاضر به همکاری و تعامل با ما است، باید از تولید حمایت کنیم و مانند سایر کشورها تسهیلات کم‌بهره برای تولید اقتصادی بدهیم، برای تحول اقتصاد کشور هیچ راهی جز حمایت از تولید نداریم.

وی با بیان اینکه در سال جاری نیز یارانه به نهال شناسه‌دار تعلق می‌گیرد، افزود: هدف ما ارتقای کیفیت نهال است و حمایت یارانه‌ای نیز به سمت تولید نهال سالم و اصیل پیش می‌رود، اما در تولید نهال شناسه‌دار نیز نظارت بیشتری خواهیم داشت و استانداردها و دستورالعمل‌ها به‌روزرسانی می‌شود.

رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: تا زمانی که تولید نهال سالم و اصیل (گواهی‌شده) عملیاتی شود که کل کشور را پوشش دهد، تولید نهال شناسه‌دار بازنگری و بهسازی خواهد شد.

خوشکام با اشاره به اینکه نهال شناسه‌دار کف خواسته‌های تولید نهال کشور است، ادامه داد: خوشبختانه نهالستان‌های موجود استقبال خوبی برای تولید نهال سالم و اصیل داشتند و این امر باعث شد اجرای 16 پروژه کلان را بر عهده تعدادی از تولیدکنندگان پیشگام قرار دهیم.

وی در پایان با بیان اینکه پروژه‌های مورد نظر برای تمامی محصولات مرکبات، گردو، بادام، پسته، خرما، هسته‌داران و دانه‌داران دیده شده است، از مثبت شدن تراز تجاری محصولات باغی تا سال 1404 خبر داد./

A-950221-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید