Iranian Agriculture News Agency

استفاده از دانش آموختگان کشاورزی برای نوسازی صنعت نوغانداری/ اختراع دستگاه تبدیل یک روزه پیله به ابریشم

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: این آمادگی وجود دارد که از ظرفیت دانش آموختگان کشاورزی برای قسمت های مختلف نوغانداری و صنایع وابسته استفاده کنیم. این تعامل حتی می تواند در راستای نهاده هایی نظیر تولید تخم نوغان هیبرید و ارقام مختلف نهال توت اصلاح شده باشد.

استفاده از دانش آموختگان کشاورزی برای نوسازی صنعت نوغانداری/ اختراع دستگاه تبدیل یک روزه پیله به ابریشم

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، نوغانداری در ایران یکی از مشاغلی است که نسبت به دیگر بخش ها کمتر مورد توجه بوده است. در حالی که پتانسیل ها و ظرفیت های قابل توجهی در آن وجود دارد که می تواند سهم بسزایی در اشتغالزایی داشته باشد.
رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: باید از دانش آموختگان بخش کشاورزی در راستای به کارگیری دانش نوین در نوغانداری استفاده کرد.
علی اصغر داداش پور با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی می تواند نقش کاتالیزور در استفاده از متخصصان کشاورزی را داشته باشد، افزود: از آنجا که نگاه صرف سنتی به فرآیند پرورش کرم ابریشم، جوابگوی نیاز حوزه نوغانداری کشور نیست، بهره مندی از دانش نوین دانش آموختگان کشاورزی در کنار تجربه کهنسالان این صنعت، دریچه جدیدی را به روی این بخش باز می کند.
به گفته داداش پور معرفی الگوهای تازه با رویکرد دانش بنیانی در پرورش کرم ابریشم و صنایع جانبی آن، نقش موثری در زنجیره ارزش افزوده ابریشم دارد. بر این اساس، دانش آموختگان می توانند جایگزین مطلوبی برای نسل فعلی نوغانداران باشند؛ به شرطی که الگوهای جدید پرورش را با تاکید بر مدیریت انرژی، افزایش بهره وری و اجرای کشت های ترکیبی در دستور کار قرار داده و این حرفه را از حالت سنتی خارج کنند.
وی که به عنوان عضو شورای استانی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان نیز فعالیت دارد، معتقد است می توان پرورش کرم ابریشم را به جای یک دور در سال، به چند دور افزایش داد که این امر با نگاه ویژه متخصصان و مهندسان جدید قابل دستیابی است. به عنوان مثال، اکنون یکی از کارآفرینان، دستگاهی را اختراع کرده که تبدیل پیله به ابریشم را در عرض یک روز به پایان می رساند. در صورتی که در حالت طبیعی، این فرآیند ۴ تا ۵ روز به طول می انجامد.
از نظر رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور، حتی دانش آموختگان قادرند در محصولات نوین ابریشم مانند صنایع پزشکی، دارویی و بهداشتی نیز سرمایه گذاری کرده و ارزش افزوده ای با بهره بالا در این زمینه ایجاد کنند.
داداش پور تاکید کرد: برای رسیدن به این منظور لازم است که معاونت تولیدات دامی و مرکز توسعه نوغانداری کشور، تعامل دوسویه و مطلوبی با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ایجاد کند.

بر این اساس، این آمادگی وجود دارد که از ظرفیت دانش آموختگان کشاورزی برای قسمت های مختلف نوغانداری و صنایع وابسته استفاده کنیم. این تعامل حتی می تواند در راستای نهاده هایی نظیر تولید تخم نوغان هیبرید و ارقام مختلف نهال توت اصلاح شده باشد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید