Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام سازمان امور عشایر:

تب برفکی کوچ عشایر را یک هفته عقب انداخت/ تلفات دام‌های عشایر

به‌دلیل شیوع گسترده بیماری تب برفکی به‌ویژه در مناطق شمال غرب کشور کوچ عشایر پس از واکسیناسیون و اطمینان از سلامت دام‌ها انجام می‌شود.

قائم‌مقام سازمان امور عشایر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: بیماری تب برفکی که این روزها دام‌های بیشتر مناطق کشور را درگیر کرده، دام‌های عشایری را نیز نشانه رفته است.

میرولی صفرزاده افزود: تب برفکی که دام‌های جنوب غرب کشور را درگیر کرده است، در حال حاضر با اقدامات سازمان دامپزشکی فروکش کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان‌های غربی کشور همچننی اصفهان، لرستان و... این ویروس گسترش یافته و با وجود آنکه آمار دقیقی هنوز برآورد نشده، دام‌های زیادی از عشایر به‌ویژه بز و بزغاله‌های تازه به دنیا آمده تلف شده‌اند.

قائم‌مقام سازمان امور عشایر وجود سویه جدید را عامل تلفات سنگین امسال برشمرد و ادامه داد: با وجود واکسینه شدن دام‌های کشور به‌دلیل تغییر سویه و نیاز به زمان‌بری تولید واکسن و واکسیناسیون تعدادی از دام‌ها تلف شدند.

صفرزاده تصریح کرد: در استان‌های آذربایجان به‌دلیل وجود بیماری کوچ به‌مدت یک هفته به تعویق می‌افتد تا واکسیناسیون انجام شده و چند روزی در جایگاه خود باشند و سپس به سمت ییلاق حرکت کنند.

وی یادآور شد: در حال حاضر عشایر نیمه جنوبی کشور کوچ را آغاز کرده‌اند و از قشلاق به سمت میان‌بند یا ییلاق حرکت کرده‌اند.

صفرزاده تأکید کرد: کوچ هرساله از ابتدای خردادماه آغاز می‌شد، اما امسال از دهم خردادماه آغاز می‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: از اختصاص بودجه به سازمان عشایر و سایر بخش‌ها هنوز خبری نیست./

M-950221-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید