Iranian Agriculture News Agency

32 پایگاه اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع در استان‌ها ایجاد شده است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع را یکی از تهدیدات مهم منابع طبیعی کشور برشمرد و گفت: سالانه این پدیده حدود 323 میلیارد تومان خسارت به منابع طبیعی وارد می‌کند.

32 پایگاه اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع در استان‌ها ایجاد شده است


به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، خداکرم جلالی در نشست ملی و کارگاه بین‌المللی مدیریت پیشگیری و اطفای حریق افزود: به‌طور متوسط سالانه 15 هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی و مراتع ایران تحت تأثیر حریق قرار دارد.

وی از تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین، کمبود آب شیرین و پدیده بیابان‌زایی به‌عنوان سه چالش عمده جهانی نام برد و خاطرنشان کرد: کارآمدترین اقدام در این زمینه حفاظت از جنگل‌ها است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور استفاده از سوخت هیزمی، حضور دام در جنگل، اجرای طرح‌های عمومی، عمرانی، توسعه معادن، تخلیه پسماندهای زباله، قاچاق چوب و گیاهان دارویی، تصرفات و همچنین ساخت و سازهای غیرقانونی را از تهدیدات مهم و جدی منابع طبیعی خواند و ادامه داد: امروز مشکلات محیط زیست و اکولوژیکی جهان در هم تنیده شده است و در هر جای جهان اقدامی در راستای حفاظت از جنگل‌ها انجام شود به تمامی موجودات روی زمین خدمت صورت گرفته است.

جلالی به مقایسه میزان آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در سال‌های 82 تا 94 پرداخت و تصریح کرد: کمترین میزان آتش‌سوزی طی این سنوات در سال 84 با شش‌هزار و 679 هکتار و بیشترین آن در سال 94 به میزان 44 هزار و 852 هکتار بوده است.

وی یادآور شد: بیش از 70 درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها به لحاظ رویشگاهی در جنگل‌های زاگرس اتفاق می‌افتد و علت آن گستردگی این ناحیه رویشی به مساحت شش میلیون هکتار است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: عامل 95 درصد آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع انسان‌ها هستند که حدود 15 درصد آن عمدی و 85 درصد آن غیرعمدی است.

جلالی اختلافات قومی و قبیله‌ای، سودجویی برخی افراد زیاده‌خواه و بعضی از دامداران را از عوامل عمدی و سهل‌انگاری گردشگران و شکارچیان، انجام مانورهای نظامی، پرتاب ته سیگار و کبریت مشتعل در مسیر جاده‌ها را جزو عوامل غیرعمدی حریق جنگل‌ها و مراتع کشور نام برد.

وی تشکیل ستاد اطفای حریق در ستاد و استان‌ها، بهره‌گیری از حمایت‌های سازمان مدیریت بحران، هلال‌احمر و نیروهای مسلح، برقراری کشیک و ایجاد گشت‌های مراقبت، تأمین امکانات انفرادی اطفای حریق و استفاده از توانمندی‌های مشارکت مردم را از اقدامات قابل توجه سازمان جنگل‌ها و مراتع برشمرد و اظهار داشت: تاکنون 32 پایگاه اطفای حریق در استان‌ها ایجاد و 800 دستگاه خودرو مجهز به اطفای حریق و 290 نفر پرسنل ماهر و متخصص برای استان‌های بحرانی کشور تأمین شده است.

جلالی در پایان رسیدن به‌موقع و سریع به محل حریق را مهم خواند و گفت: خوشبختانه مردم و مسئولان حساسیت بالایی نسبت به حفظ جنگل‌ها و مراتع پیدا کرده‌اند و شاید این مورد در دیگر کشورها بسیار پایین باشد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید