Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی به ایانا خبر داد:

صادرات 9.5 میلیون تن محصولات گلخانه‌ای در افق 1400/ راه‌اندازی پنج پایانه صادراتی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی

نخستین همایش اسانس ایران از دیروز 21 اردیبهشت‌ماه همزمان با شکوفایی گل محمدی و آیین گلاب‌گیری در کاشان آغاز به کار کرد.

صادرات 9.5 میلیون تن محصولات گلخانه‌ای در افق 1400/ راه‌اندازی پنج پایانه صادراتی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی


مدیرکل دفتر گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از برگزاری نخستین همایش اسانس ایران 21 و 22 اردیبهشت‌ماه سال جاری همزمان با شکوفایی گل محمدی و آیین گلاب‌گیری در کاشان خبر داد.

سیدمحمد کیایی با بیان اینکه با اعطای تسهیلات مورد نیاز، پایانه صادراتی احمدآباد مستوفی در تهران در سال جاری راه‌اندازی می‌شود، شروع به کار فاز نخست پایانه صادراتی نشتارود در استان مازندران نیز تا پایان امسال اشاره کرد.

وی همچنین گفت: در حال حاضر راه‌اندازی پنج پایانه صادراتی محصولات گلخانه‌ای را در دستور کار قرار داده‌ایم و طبق برنامه سالانه یک پایانه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

کیایی خاطرنشان کرد: در برنامه افق 1400 انتقال کاشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه، آزاد شدن 31 هزار هکتار از اراضی کشاورزی که منجر به بهره‌وری بیشتر آب خواهد شد و همچنین صادرات 9.5 میلیون تن محصول سبزی و صیفی دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف آب در گلخانه یک‌دهم تا یک‌دوازدهم فضای باز است، افزود: اراضی آزادشده در این برنامه با توجه به شرایط آیش خواهند ماند تا آب مورد استفاده در آنها ذخیره شود یا کاشت محصولات اساسی همچون گندم و جو مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

مدیرکل دفتر گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای تولید هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی در فضای باز 450 لیتر و در گلخانه 35 لیتر آب مصرف می‌شود، ادامه داد: با توجه به مصرف آب کم و بهره‌وری بالای آب در گیاهان دارویی، توسعه تولید این محصولات نیز در دستور کار قرار دارد.

کیایی از افزایش 11 هکتاری سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سال 94 نسبت به 93 خبر داد و تصریح کرد: از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در سال 95، توسعه گلخانه‌ها و گیاهان دارویی است و افزایش 10 تا 12 درصدی سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سال 94 نسبت به سال قبل آن برای ما حائز اهمیت است.

وی از راهکارهای مؤثر در توسعه تولید این محصولات را برگزاری برنامه‌های آموزشی و ترویجی عنوان کرد و یادآور شد: با افزایش تولید گیاهان دارویی باید به‌دنبال ورود دانش فنی و تکنولوژی فرآوری و صنایع پس از برداشت این محصولات باشیم چون فروش ماده اولیه بهره‌وری را برای ما نخواهد داشت.

کیایی تأکید کرد: به‌دنبال افزایش درآمد در کشور با افزایش تولید هستیم و باید به این نکته توجه کنیم که فروش ماده اولیه ما را به هدفمان نخواهد رساند.

وی اظهار امیدواری کرد که با ورود تکنولوژی و دانش استحصال اسانس و مواد مؤثره گیاهان دارویی به کشور بتوانیم گام مؤثری در این عرصه برداریم.

مدیرکل دفتر گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی کوچک بودن عرصه گیاهان دارویی را از موانع افزایش ضریب مکانیزاسیون در مراحل کاشت، داشت و برداشت عنوان کرد و اظهار داشت: در همین باره به‌دنبال افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی با نگاه به بازار هستیم.

کیایی همچنین گفت: برای افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی صنایع مختلف دارویی، آرایشی و بهداشتی باید اعلام نیاز کرده تا بهره‌برداران کشت را به نسبت نیاز آغاز کنند.

وی در پایان با اشاره به رایزنی‌های انجام‌شده با بسیاری از کشورها در زمینه صادرات گیاهان دارویی افزود: سعی شده است صادرات این محصولات در تمامی تفاهم‌نامه‌ها گنجانده شود و به‌دنبال بازارهای صادراتی هستیم./

A-950222-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید