Iranian Agriculture News Agency

مدیر مرکز همکاری‌های امور دام در گفت‌وگو با ایانا:

هزینه تولید هر کیلوگرم شیرخام، 1570 تومان است/ شیرخام ایران، گران نیست

مدیر مرکز همکاری‌های امور دام می‌گوید: قیمت تمام‌شده تولید شیرخام حداقل 350 تومان بیشتر از نرخی است که توسط کارخانه‌ها از دامداران خریداری می‌شود.

هزینه تولید هر کیلوگرم شیرخام، 1570 تومان است/ شیرخام ایران، گران نیست


محمدجواد وکیل‌گیلانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: طبق گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، تولید شیرخام در کشور حداقل یک‌هزار و 570 تومان هزینه دربر دارد.

وی با اشاره به اینکه نه‌تنها نرخ مورد نظر به تصویب نرسید بلکه قیمت یک‌هزار و 440 تومان برای هر کیلوگرم شیرخام تعیین شد، افزود: با این حساب، دامداران در فروش هر کیلوگرم از این محصول، دست‌کم 350 تومان ضرر می‌کنند.

مدیر مرکز همکاری‌های امور دام خاطرنشان کرد: البته چنین محاسباتی بسیار خوشبینانه است، زیرا هم‌اکنون بیشتر کارخانه‌ها شیرخام را با قیمتی پایین‌تر از یک‌هزار و 200 تومان خریداری می‌کنند.

به گفته وکیل‌گیلانی، کشورهای دنیا را نمی‌توان با ایران مقایسه کرد، زیرا آنها شرایط متفاوتی دارند؛ به‌عنوان مثال شیرخام در کانادا 37 سنت قیمت دارد که به پول ایران حدود یک‌هزار و 400 تومان می‌شود، این در حالی است که تأمین علوفه در آن سرزمین مانند ایران هزینه‌بر نیست، البته این موضوع در ارتباط با اروپا نیز صادق است. زیرا در حال حاضر قیمت این محصول به‌طور میانگین در این قاره یک‌هزار و 200 تومان برای هر کیلوگرم است؛ قاره‌ای که به واسطه برخورداری از مراتع و علف‌زارهای وسیع، هزینه چندانی جهت تأمین خوراک نمی‌پردازد.

وی ادامه داد: بنابراین برخلاف ادعای برخی از کارشناسان، قیمت شیرخام در ایران نسبت به شرایط حال حاضر گران نیست، زیرا نظام دامداری کشور وابستگی شدیدی به خوراک دارد.

وکیل‌گیلانی معتقد است: تمام این اتفاق‌ها در حالی است که کشورهای اروپایی و آمریکایی، یارانه‌های قابل توجهی برای تولید لبنیات در نظر گرفته‌اند؛ بنابراین آنها هم از نظر علوفه دلگرم هستند و هم از لحاظ کمک‌هایی که دولت برای حمایت‌شان هزینه می‌کند./

V-950222-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید