Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان خبر داد:

تولید 40 هزار تن توت‌فرنگی در استان کردستان/ وجود سم در توت‌فرنگی کردستان شایعه‌ای هرساله است

در سال جاری با 15 درصد افزایش، 40 هزار تن توت‌فرنگی در سه‌هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی استان کردستان تولید می‌شود.

تولید 40 هزار تن توت‌فرنگی در استان کردستان/ وجود سم در توت‌فرنگی کردستان شایعه‌ای هرساله است


مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از آغاز برداشت عمده توت‌فرنگی از سطح باغ‌ها و مزارع استان کردستان خبر داد و تولید توت‌فرنگی در این استان را در سال جاری 40 هزار تن پیش‌بینی کرد.

اردشیر پورحبیبی با بیان اینکه حدود 80 درصد توت‌فرنگی کشور در این استان تولید می‌شود، گفت: شهرستان‌های سنندج، کامیاران، سروآباد و مریوان بیشترین میزان توت‌فرنگی را تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حدود هشت رقم توت‌فرنگی در این استان کشت می‌شود، افزود: ارقام پاروس، کوئین‌الیزا، دیامنت و کردستان بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص داده‌اند.

پورحبیبی با بیان اینکه تولید نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: در استان کردستان 12 هزار نفر بهره‌بردار توت‌فرنگی در سطحی بیش از سه‌هزار و 200 هکتار مشغول به کار هستند.

وی درباره سرمازدگی‌های رخ‌داده در سال جاری ادامه داد: حدود 300 تا 400 هکتار از اراضی زیر کشت در مراحل اولیه کمی خسارت دیدند، اما این میزان خسارت جبران شد و تأثیری در محصول نداشت.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه صادرات توت‌فرنگی از این استان وجود ندارد، دلیل این امر را تولید کم این محصول عنوان کرد.

پورحبیبی تصریح کرد: در سطح کشور 50 هزار تن محصول توت‌فرنگی تولید می‌شود که برای مصرف داخلی نیز کافی نیست، اما بخش خصوصی برای آغاز صادرات از استان کردستان اقداماتی را انجام داده است.

وی با اشاره به سطح زیر کشت دوهزار و 600 هکتاری در سال گذشته یادآور شد: امسال با افزایش سطح زیر کشت تا 600 هکتار، توانستیم تولید توت‌فرنگی را توسعه دهیم و سطح زیر کشت را به سه‌هزار و 200 هکتار برسانیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه برداشت توت‌فرنگی تا اواخر خردادماه جاری ادامه خواهد داشت، تأکید کرد: برنامه ما در تولید توت‌فرنگی توسعه کیفی این محصول و افزایش عملکرد آن در واحد سطح است، در گذشته پنج تا شش تن محصول در هکتار تولید می‌کردیم، اما اکنون تولید ما در هکتار به 15 تن نیز رسیده است و برخی از بهره‌برداران تولید 20 تن در هکتار نیز داشته‌اند.

پورحبیبی در پاسخ به خبرنگار ایانا درباره شایعات مبنی بر وجود سم بیش از حد مجاز در توت‌فرنگی تولیدشده در سطح استان کردستان اظهار داشت: استان کردستان به هیچ‌وجه از سم در تولید توت‌فرنگی استفاده نمی‌کند، آزمایش‌های صورت‌گرفته در سال جاری نیز حاکی از عدم وجود سم حتی در یک مورد از نمونه‌ها بود.

وی با تأکید بر اینکه توت‌فرنگی به‌دلیل عدم وجود آفات و بیماری‌ها نیازی به استفاده از سم ندارد، گفت: متأسفانه هرساله این شایعات درباره توت‌فرنگی کردستان تکرار می‌شود.

پورحبیبی در پایان افزود: درباره استفاده از کود نیز به مقدار نیاز و استاندارد از کودهای ماکرو و میکرو استفاده می‌شود./

A-950222-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید