Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن آردسازان ایران به ایانا خبر داد:

گندم 900 تومانی هم مورد اقبال صنایع نان واقع نشد

با وجود آنکه دستورالعملی برای توزیع گندم 900 تومانی برای صنایع نان صادر شده بود، اما با استقبال این صنایع مواجه نشد.

گندم 900 تومانی هم مورد اقبال صنایع نان واقع نشد


رئیس انجمن آردسازان ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره وضعیت قیمت نان و توزیع گندم توسط شرکت بازرگانی دولتی به صنایع و کارخانه‌ها گفت: از زمان ممنوع شدن واردات گندم، هیچ افزایشی در قیمت نان به‌وجود نیامد، با وجود آنکه هزینه‌های واحدهای تولیدی افزایش داشته است.

محمدرضا مرتضوی افزود: زمانی که واردات گندم ممنوع شد، شاهد آن بودیم که اندکی قبل‌تر یک میلیون تن گندم ثبت سفارش شده بود و طی دو ماه اخیر به کشور وارد شد و با قیمت 300 تومان بالاتر از حد معمول فروخته شد و دولت در راستای حمایت از صنایع و جلوگیری از این اقدام دلال‌ها، اعلام کرد که قیمت برای واحدهای صنعتی 900 تومان است که توزیع آن آغاز شد، اما مورد استقبال این واحدها قرار نگرفت.

وی خاطرنشان کرد: قیمت هر کیلوگرم گندم یارانه‌ای برای خبازی 665 تومان است و برای صنوف نیز قرار است 900 تومانی عرضه شود، در حالی که دولت گندم کشاورزان را با قیمت یک‌هزار و 200 تومان می‌خرد.


عرضه گندم 900 تومانی توسط دولت به‌جاست

رئیس هیأت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ادامه داد: قیمت بین‌المللی گندم اگر بتواند به بازار تهران وارد شود، زیر 800 تومان تمام می‌شود؛ بنابراین ممنوعیت واردات و اقدام دولت در عرضه گندم 900 تومانی به جا است.

مرتضوی تصریح کرد: دولت با این اقدام جلوی سوءاستفاده عده‌ای سودجو را گرفته است.

وی یادآور شد: دولت قیمت 665 تومانی گندم را برای نان‌های دولتی سال‌ها است که ثابت نگه داشته، اما هزینه‌های نانوایی همچنان رو به افزایش است که اگر به فکر افزایش 20 درصدی در خرده‌فروشی‌ها نباشیم، از این پس شاهد نان‌های بی‌کفیت‌تر با چانه‌های کوچک‌تر خواهیم بود.

مرتضوی درباره استفاده از جوش شیرین در نان به جای مخمر تأکید کرد: استفاده از جوش شیرین ریشه قیمتی ندارد، بلکه متخلفان سلامت مردم را نشانه رفته‌اند و لازم است دستگاه‌های نظارتی هرچه سریع‌تر از فعالیت آنها جلوگیری کند.

وی در پایان اظهار داشت: استفاده از جوش شیرین ممنوع است و باید هرچه سریع‌تر به‌صورت ریشه‌ای این معضل در کشور حل شود./

M-950222-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید