Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی به ایانا خبر داد:

کفایت ذخیره استراتژیک برنج در کشور/ ثبت سفارش جدید در گندم و برنج نداریم

تعرفه محصولات کشاورزی طبق مقررات واردات و صادرات تغییر می‌کند و به‌تازگی نیز ثبت سفارشی برای محصول گندم و برنج صادر نشده است.

کفایت ذخیره استراتژیک برنج در کشور/ ثبت سفارش جدید در گندم و برنج نداریم


قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: مطابق کتاب مقررات واردات و صادرات در فصل مناسب، تعرفه‌ها برای واردات محصولات کشاورزی وضع می‌شود.

علی‌اکبر مهرفرد افزود: درباره محصول گندم، تعرفه، همان تعرفه قبلی است و تغییری نداشته و ثبت سفارش‌ها نیز آنچه که در گذشته انجام شده، معتبر است و ثبت سفارش جدیدی نداشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که برداشت محصول برنج انجام شود، تعرفه بر این محصول وارد خواهد بود؛ بنابراین در حال حاضر تغییرات در محصول گندم موضوعیت ندارد.

مهرفرد ادامه داد: میزان تولید محصول برنج زیر دو میلیون تن در کشور گزارش شده است و در برخی سال‌های پرمحصول، تا دو میلیون تن نیز تولید خواهیم داشت، در حالی که مصرف سرانه کشور سه میلیون تن گزارش شده است؛ بنابراین ناگزیر هستیم که یک میلیون تن محصول را وارد کنیم.

وی تصریح کرد: گرانی قیمت برنج در فصل حاضر، نشان از مشکل خاصی در وضعیت ذخایر استراتژیک و تولید نیست.

مهرفرد یادآور شد: افزایش قیمت در خارج از فصل خود محصول، طبیعی بوده و نمی‌توان آن را به مشکلات مختلفی ربط داد.


فصل تولید طارم تمام شده، افزایش قیمت آن طبیعی است

قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: طبیعی است وقتی یک گونه خاص از برنج مثل طارم، فصل تولیدش تمام می‌شود، مقدار آن در کشور کم باشد.

وی اظهار داشت: هر نوع محصولی اگر در غیر از فصل خودش مشتری داشته باشد، قیمتش تغییر می‌کند و برنج نیز از این مسئله مستثنی نیست.

مهرفرد همچنین گفت: از نظر ذخایر استراتژیک باید گفت که این ذخایر به اندازه کافی در کشور و در دسترس مردم هست و هیچ نگرانی بابت کمبود آن احساس نمی‌شود.

وی در پایان افزود: افزایش ناگهانی برنج به‌دلیل خارج فصل بودن برنج محلی است و مشکل دیگری وجود ندارد./

M-950222-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید