Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی به ایانا خبر داد:

کشت 70 درصدی برنج در استان‌های شمالی/ اصفهانی‌ها به‌جای برنج، ارزن می‌کارند

تاکنون بیش از 60 درصد اراضی برنجکاری استان‌های شمالی به زیر کشت رفته است و طرح نه‌کاشت و محصولات جایگزین در استان‌های غیرشمالی توصیه شده است.

کشت 70 درصدی برنج در استان‌های شمالی/ اصفهانی‌ها به‌جای برنج، ارزن می‌کارند


مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: تاکنون بیش از 60 درصد اراضی شالیکاری گیلان و مازندران به زیر کشت برنج رفته است.

کاوه خاکسار افزود: وضعیت کشت در حال حاضر مناسب است و بارندگی‌ها و شرایط آب و هوایی باعث شده که تولید خوب و کیفی در سال جاری رقم بخورد.

وی درباره طرح "نه‌کاشت" در استان‌های غیرشمالی خاطرنشان کرد: به‌دلیل کمبود آب در برخی استان‌ها همچون اصفهان، فارس و خوزستان، طرح‌های جایگزین برای کشاورزان این منطقه پیشنهاد شده است تا به‌جای برنج محصولات دیگری را بکارند.

خاکسار ادامه داد: کشاورزان مناطق غیرشمالی مجبور هستند که از آب رودخانه‌ها و چاه‌ها برای آبیاری اراضی برنج خود استفاده کنند که به‌دلیل مشکلات کم‌آبی، دیگر این امر مقرون به صرفه نیست.

وی تصریح کرد: الگوی کشت جدید و طرح‌های جایگزین را به استان‌های فوق پیشنهاد داده‌ایم که امیدواریم طی سال‌های آینده به تدریج سطح زیر کشت کم شود و به صفر برسد.


پیشنهاد قانون برای افرادی که اصرار به کشت برنج در مناطق کم‌آب دارند

مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: اگر همچنان اصرار بر کشت برنج در استان‌های غیرشمالی باشد، مجبور هستیم پیشنهاد قانون کنیم تا بتوانیم جلوی کشت را بگیریم.

خاکسار تأکید کرد: در استان اصفهان به جای برنج، به کشاورزان پیشنهاد شده است که ارزن بکارند؛ زیرا این محصول عملکرد خوبی داشته و از لحاظ درآمدی قیمتش بیشتر از برنج است.

وی اظهار داشت: کشت سورگوم در بیشتر مناطق کشور در حال توسعه است و تلاش می‌کنیم که گیاهان علوفه‌ای را جایگزین برنج کنیم تا بتوانیم در وضعیت تولید علوفه تا حدودی خودکفا شویم.

خاکسار درباره درجا زدن تولید برنج طی سال‌های اخیر نیز گفت: شاید کم وارد شدن ارقام جدید و پرمحصول به عرصه باعث اندکی عقب‌افتادگی در تولید محصول برنج باشد، اما گزارش سال‌های اخیر نشان از آن دارد که میزان تولید از افزایش برخوردار بوده است، اما اگر بخواهیم شاهد جهش بزرگی در تولید برنج باشیم، یا باید ارقام جدیدتر پرمحصول به‌وفور در عرصه یافت شود یا با آب فراوان در اختیار، سطح زیر کشت را بالا ببریم.

وی در پایان افزود: در سال جاری در راستای تولید بیشتر با سطح زیر کشت ثابت، تلاش کردیم که ارقام جدید را به عرصه وارد کرده و روی مدیریت تغذیه، آفات و بیماری‌ها بیشتر کار کنیم و علاوه بر آن، مدیریت آب را در مسئله برنج جدی‌تر بگیریم تا شاید بتوانیم نظر برخی افراد در زمینه افزایش تولید را عملیاتی کنیم./

M-950222-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید