Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به ایانا خبر داد:

موضع متفاوت تشکل در حال ایجاد فراگیر با انجمن صنایع روغن نباتی/ 90 درصد واردکنندگان روغن، صاحبان کارخانه‌ها هستند

قرار است تمامی دست‌اندرکاران تولید روغن در تشکلی متفاوت از انجمن‌ها و تشکل‌های موجود شکل گیرد تا تمامی برنامه‌های تولید تا عرضه ساماندهی شود.

موضع متفاوت تشکل در حال ایجاد فراگیر با انجمن صنایع روغن نباتی/ 90 درصد واردکنندگان روغن، صاحبان کارخانه‌ها هستند

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی امروز در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره موضع وزارت جهاد کشاورزی با انجمن روغن نباتی کشور گفت: تشکل فراگیری که قرار است ایجاد شود، تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان، بخش‌های صنعتی و تمامی اعضای زنجیره را دربر دارد و با انجمن روغن نباتی که در حال حاضر در زمینه روغن فعالیت دارد، متفاوت است.

علیرضا مهاجر افزود: بعد از آنکه روغن از دانه گرفته شد، وارد چرخه تبدیل آن در کارخانه روغن نباتی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دانه روغنی کلزا می‌تواند در تناوب با برنج در استان‌های شمالی قابل توصیه باشد و نمی‌توان در استان‌های غیرشمالی به جای برنج از دانه‌های روغنی استفاده کرد.

مهاجر ادامه داد: ارقامی در کشور وارد شده که دوره رشد کوتاهی دارد و می‌تواند در این دوره تولید مناسبی را رقم بزند.

وی میزان مصرف روغن خام در کشور را 1.2 تا 1.4 میلیون تن برشمرد و تصریح کرد: از سال‌های قبل مصرف روغن به سمت محصولات غذایی شیفت پیدا کرده است، در حالی که در سایر کشورها مصرف غذاهای گریل‌شده همراه با اندکی روغن پس از پخت در حال رواج است؛ برای حفظ سلامتی لازم است مصرف روغن را کم کنیم.


خریداری بیش از 15 هزار تن کلزا توسط شرکت بازرگانی دولتی

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی از برداشت کلزا از 24 اسفندماه خبر داد و یادآور شد: تاکنون بیش از 15 هزار تن کلزا از استان‌های جنوبی و استان گلستان برداشت شده است و 70 درصد بهای محصولی خریداری‌شده از کشاورزان نیز پرداخت شده است.

مهاجر قیمت خرید تضمینی کلزا را دوهزار و 530 تومان برشمرد و تأکید کرد: این قیمت مناسب بوده و می‌تواند هزینه‌کرد کشاورزان را پاسخ دهد.

وی اظهار داشت: به‌دلیل نوسانات قیمتی روغن، ممکن است کارخانه‌ها از خرید محصول کشاورزان امتناع کنند و بدین‌ترتیب کشاورزان نیز که تصمیم‌گیران خاموش جامعه هستند، سال آینده محصول دیگری را جایگزین کنند که در این راستا اقدامات تشویقی و زیرساخت‌های لازم فراهم شده و مقرر شده است که شرکت بازرگانی دولتی به مدت چهار سال آینده محصول کشاورزان را خریداری و تحویل کارخانه‌های روغن‌کشی دهد و علاوه بر پرداخت یارانه مستقیم، تعرفه نیز برای واردات روغن وضع شود.

مهاجر درباره روغن وارداتی که ممکن است تراریخته باشد، گفت: اتحادیه اروپا و کشورهای آمریکایی مواضع مختلفی درباره محصول تراریخته دارند، زیرا اروپایی‌ها معتقدند که چون مضرات محصولات تراریخته برای بشر مشخص نشده و برای محیط زیست نیز ثابت نشده است، می‌توان با اطلاع‌رسانی مردم این محصولات را تولید و مصرف کرد، اما آمریکا، کانادا و برزیل که بیشترین تولیدکنندگان محصولات فوق در دنیا هستند، می‌گویند که هنوز مضراتی برای این محصولات به اثبات نرسیده، پس می‌توانیم تولید کنیم.

وی با اعلام اینکه 90 درصد واردکنندگان روغن، صاحبان کارخانه‌های روغنی هستند، افزود: اختیار واردات روغن و تولید آن در حال حاضر توسط مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان تا دو سال آینده به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است؛ بنابراین می‌توانیم برنامه‌های خود را برای وضع تعرفه، میزان تولید و مشوق‌های صادراتی اجرایی کنیم.


ایران هفت کیلوگرم بیشتر از دنیا روغن مصرف می‌کند

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ظرفیت کارخانه‌های روغن نباتی را در حال حاضر بیش از 3.6 میلیون تن برشمرد و خاطرنشان کرد: حدود پنج میلیون تن کارخانه‌های روغن‌کشی می‌توانند تولید داشته باشند که با گسترش کشت دانه‌های روغنی این ظرفیت نیز افزایش خواهد یافت.

مهاجر در راستای کاهش میزان ریزش دانه‌های کلزا در حین برداشت ادامه داد: در حال حاضر 20 درصد از نیاز کشور به کمباین از طریق واردات تأمین می‌شود و یک‌هزار و 800 عدد پلت‌فرم مخصوص برداشت کلزا به کشاورزان اهدا یا به آنها فروخته شده است تا بدین‌ترتیب بتوانیم میزان ریزش را کاهش دهیم.

وی درباره میزان مصرف روغن در کشور تصریح کرد: مصرف سرانه ما به روغن 18 تا 19 کیلوگرم است، در حالی که مصرف سرانه دنیا 12 کیلوگرم برآورد شده است که باید اصلاحات لازم در این بخش انجام شود.

مهاجر یادآور شد: در حال حاضر سطح زیر کشت کلزا در کشور 60 هزار هکتار است که امیدواریم بتوانیم آن را تا پایان سال به 200 هزار هکتار برسانیم.

وی در پایان تأکید کرد: تمامی مشوق‌ها و حمایت‌های لازم برای توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور توسط وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است تا بتوانیم این محصول را در کشور توسعه دهیم./

M-950225-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید