Iranian Agriculture News Agency

معاون مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت باغبانی به ایانا خبر داد:

توسعه 48 هزار و 300 هکتاری سطح گلخانه‌های کشور تا سال 1404/ تولید خیار در فضای باز با سه برابر آب سد کرج

در کشاورزی امروز با توجه به کاهش نزولات آسمانی در چند سال اخیر کشت‌های گلخانه‌ای با فراهم کردن شرایط مصنوعی تولید، اهمیت ویژه‌ای در پیشبرد فرآیندهای توسعه کشاورزی دارند. کشت‌های گلخانه‌ای با توجه به شرایط جوی هر منطقه علاوه بر این که نقش مهمی در افزایش محصول، کاهش صرفه جویی آب و حفاظت محصولات در برابر شرایط اقلیمی دارد، روش‌های نوین، می‌تواند تا حدود زیادی به توسعه مشاغل کشاورزی کمک کند...

توسعه 48 هزار و 300 هکتاری سطح گلخانه‌های کشور تا سال 1404/ تولید خیار در فضای باز با سه برابر آب سد کرج


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - افسانه زعیم‌زاده:


در کشاورزی امروز با توجه به کاهش نزولات آسمانی در چند سال اخیر کشت‌های گلخانه‌ای با فراهم کردن شرایط مصنوعی تولید، اهمیت ویژه‌ای در پیشبرد فرآیندهای توسعه کشاورزی دارند. کشت‌های گلخانه‌ای با توجه به شرایط جوی هر منطقه علاوه بر این که نقش مهمی در افزایش محصول، کاهش صرفه جویی آب و حفاظت محصولات در برابر شرایط اقلیمی دارد، روش‌های نوین، می‌تواند تا حدود زیادی به توسعه مشاغل کشاورزی کمک کند. این کشت به‌دلیل مسدود بودن محیط، کنترل شرایط اقلیمی مانند دما و رطوبت و همچنین آفات و امراض تولید صیفی‌جات گلخانه‌ای، یکی از مصادیق تولید بیشتر در سطح کمتر است.

با وجود پتانسیل‌های مناسبی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در کشور و با توجه به محدودیت منابع آبی و کاهش روزافزون منابع آب زیرزمینی، بی‌شک توسعه گلخانه‌ها نقش قابل توجهی در کاهش مصرف آبی دارد. به‌گونه‌ای که گلخانه‌ها می‌توانند با استفاده مناسب از منابع آب و خاک، رشد و تولید محصول در فصول مختلف سال و کارآفرینی برای فعالان بخش کشاورزی نقش قابل توجهی در رونق اقتصادی منطقه داشته باشند.

در بازدید اخیر وزیر جهاد کشاورزی از گلخانه‌های شهرستان پیشوا در اوایل سال جاری نیز، وی با اشاره به ضرورت گسترش کشت گلخانه‌ای با توجه به کمبود منابع آبی، بر تحقق توسعه گلخانه در کشور به میزان حداقل سالانه دوهزار و ۵۰۰ هکتار تأکید کرد.

محمود حجتی در حاشیه سفر به شهرستان پیشوا با اشاره به ظرفیت‌های موجود گلخانه‌ای در کشور و تلاش‌های صورت‌گرفته برای گسترش کشت گلخانه‌ای، توسعه کشت گلخانه‌ای را از برنامه‌های جدی دولت در بخش کشاورزی عنوان کرد.

وی با اشاره به به کمبود منابع آبی، گفت: باید کشت گلخانه‌ای در کشور توسعه پیدا کند و به همین منظور باید سالانه، دوهزار و ۵۰۰ هکتار توسعه گلخانه در کشور محقق شود.

حجتی با ابراز تأسف از اینکه هنوز نتوانستیم بسته حمایت از گلخانه‌ها را تدوین کنیم و از طرف دیگر گلخانه‌دارها در ادارات اذیت می‌شوند، بر تولید محصولاتی نظیر سبزی، صیفی و گوجه با توجه به کمبود منابع آبی تماماً گلخانه‌ای تأکید کرد.

وی در آخرین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با بیان اینکه توسعه گلخانه‌ها از کارهای محوری ما است، افزود: در این زمینه در اعطای تسهیلات به کشاورزان با توجه به محدودیت‌های موجود هیچ مشکلی نداریم و اگر کسی خواهان توسعه گلخانه باشد، ما منابع مورد نیاز بانکی آن را در بانک کشاورزی تأمین کرده‌ایم و هیچ محدودیتی هم نداریم.

حجتی با تأکید بر اینکه توسعه کشت گلخانه‌ها، مصرف آب کشور را فوق‌العاده کاهش می‌دهد، خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم کشت خیاری را که در عرصه باز انجام می‌شود، به گلخانه‌ها منتقل کنیم، یک میلیارد مترمکعب مصرف آب را کاهش داده‌ایم که این میزان سه برابر حجم مصرفی سد کرج است، ضمن اینکه این عدد در گوجه‌فرنگی دو میلیارد مترمکعب است.


در توسعه گلخانه‌ها در سطح کشور از خودمان هم عقب‌تر هستیم

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در توسعه گلخانه‌ها در سطح کشور خیلی عقب هستیم، ادامه داد: ما حتی از خودمان هم عقب‌تر هستیم و آنچه باید باشیم، نیستیم. اعداد و ارقام در این زمینه به‌گونه‌ای است که بیان آن خجالت‌آور است.

وی تصریح کرد: برنامه ما این است که سالانه بتوانیم سطح گلخانه‌های کشور را دوهزار و ۵۰۰ هکتار افزایش دهیم تا خیار و گوجه‌فرنگی در فضای باز تولید نشود و به ذخایر آب کشور فشار نیاید.

حجتی با تأکید اینکه طرح توسعه گلخانه‌ها در دستور کار دولت قرار دارد، به جایگاه خاص گل‌های شاخه‌بریده در بازار مصرف ایران و جهان اشاره کرد و یادآور شد: در گلخانه‌ها تنها با مصرف 10 درصد آب می‌توان معادل تولید در فضای باز تولید داشت و از مازاد آب مصرفی برای انجام سایر کشت‌ها و تولید سایر محصولات بهره گرفت یا این میزان را ذخیره‌سازی کرد.

وی تأکید کرد: از محل صندوق توسعه، تسهیلاتی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای تخصیص یافته و در بودجه، 10 درصد از محل صندوق توسعه به بخش کشاورزی اختصاص داده شده که از این محل می‌توان برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بهره برد.


تولید بیش از یک میلیون و 600 هزار تن محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای در سال 1393

در این باره، معاون مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا، سطح زیر کشت گلخانه‌ها، در کشور را براساس آمار سال 93، 9 هزار و 606 هکتار عنوان کرد و گفت: شش‌هزار و 850 هکتار که در مجموع 71 درصد سطح گلخانه‌ها را شامل می‌شود به محصولات سبزی و صیفی اختصاص دارد، بیش از دوهزار و 200 هکتار که 23 درصد از میزان کل را شامل می‌شود به گلخانه‌های گل و گیاهان زینتی اختصاص دارد و شش درصد باقیمانده به سایر محصولات، توت‌فرنگی، گیاهان دارویی، تولید نشاء و اندام‌های تکثیری اختصاص دارد.

علی عصمتی افزود: میزان کل تولید محصولات گلخانه‌ای سبزی و صیفی بیش از یک میلیون و 600 هزار تن تا پایان سال 93 بوده و بیشترین تولید به خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل، بادمجان و سایر سبزیجات تعلق می‌گیرد، همچنین بر اساس تعداد شاخه، حدود 1.5 میلیارد شاخه گل و گیاهان زینتی، حدود 116 میلیون گیاهان آپارتمانی، گلدانی و درختچه تولید شده است.

وی خاطرنشان کرد: از لحاظ سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای استان‌های تهران، جنوب کرمان، یزد و اصفهان جایگاه‌های نخست تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند و با توجه به میزان تولید سبزی و صیفی استان‌های تهران، یزد و جنوب کرمان و اصفهان در جایگاه‌های نخست تا چهارم قرار گرفته‌اند.

عصمتی در پاسخ خبرنگار ایانا درباره پیش‌بینی میزان توسعه گلخانه‌ها در سطح کشور ادامه داد: در وزارت جهاد کشاورزی، پروژه افزایش تولید در محیط‌های کنترل‌شده گلخانه‌ای به‌عنوان یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی مشخص شد و به تصویب رسید، که در حال گذران مراحل اداری است و اعداد و ارقام بر اساس برنامه تنظیم‌شده از سوی معاونت باغبانی است که ممکن است برنامه به همین شکل مصوب شود و یا با اعمال اصلاحاتی با قدری کاهش و یا افزایش به تصویب برسد، اما آنچه معاونت باغبانی تا سال 1404 برای اجرایی شدن در برنامه اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی کرده است توسعه 48 هزار و 300 هکتاری سطح گلخانه‌های کشور است که این میزان به مجموعه گلخانه‌های موجود اضافه خواهد شد. در این برنامه پیش‌بینی شده، تمامی الزامات و مطالعات لازم صورت‌گرفته، انتقال دانش فنی و تکنولوژی‌های جدید، آموزش تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای و کارشناسان مربوطه و مکانیزاسیون نیز دیده شده است.

وی تصریح کرد: با ورود تکنولوژی‌های روز به گلخانه‌ها در صدد اصلاح، بازسازی و نوسازی گلخانه‌های قدیمی هستیم تا علاوه بر کاهش میزان مصرف نهاده‌های تولید و انرژی مانند صرفه‌جویی در آب و مصرف بهینه سوخت و انرژی، شاهد افزایش عملکرد باشیم.

معاون مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی هدف کلی معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از تهیه و تدوین طرح اقتصاد مقاومتی گلخانه‌ها را مصرف بهینه آب و ارتقای بهره‌وری و صرفه‌جویی در آب و افزایش صادرات محصولات در جهت مثبت کردن تراز تجاری محصولات کشاورزی عنوان کرد.

عصمتی درباره برآورد از میزان افزایش بهره‌وری آب یادآور شد: طبق بررسی‌های انجام‌شده اگر تنها محصول خیار و گوجه‌فرنگی را از فضای باز به گلخانه منتقل کنیم، سه میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب خواهیم داشت، بر همین اساس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و برنامه‌های تدوین‌شده بر توسعه گلخانه‌ها، کشت متراکم در فضای کنترل‌شده و تبدیل کشت فضای باز برخی محصولاتی که قابلیت انتقال دارند به کشت گلخانه‌ای است که علاوه بر تأثیر چشمگیر بر میزان مصرف و افزایش تولید، تأثیر بسزایی در کیفیت محصول تولیدی خواهد داشت و افزایش کیفیت محصول تولیدی در نهایت منجر به افزایش صادرات می‌شود. در بسیاری از موارد کیفیت محصولات فضای باز قابلیت رقابت ندارند، اما محصولات گلخانه‌ای با وجود برنامه‌ریزی و مدیریت درست و شرایط کنترل‌شده بهینه دارای کیفیت بهتری هستند و قابلیت رقابت در بازارهای صادراتی را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه در این برنامه 10 ساله پیش‌بینی‌های لازم برای آموزش، مطالعات، انتقال تکنولوژی و دانش فنی، مکانیزاسیون و احداث پایانه‌های صادراتی شده است، تأکید کرد: با توجه به افزایش عملکردها و تولید محصولات با کیفیت، نیازمند تأمین زیرساخت‌های صادراتی هستیم که این زیرساخت‌ها عمدتاً در قالب پایانه‌های صادراتی دیده می‌شود. در برنامه اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی‌های لازم برای حمایت از تکمیل و ساخت پایانه‌های صادراتی با ارائه تسهیلات شده است.

عصمتی اظهار داشت: بی‌شک باید بتوانیم با ارتباط‌گیری با کشورهای پیشرفته که دارای عملکرد بالایی در تولید محصولات گلخانه‌ای هستند سطح کشاورزی کشور را ارتقا دهیم، این کشورها توانسته‌اند با استفاده از بذور هیبرید، مکانیزاسیون پیشرفته، مدیریت کنترل شرایط گلخانه‌ای و با بهره‌گیری از دانش جدید به عملکردهای 800 تا 900 تن در هکتار در محصول خیار و گوجه‌فرنگی در گلخانه‌ها دست پیدا کنند، هدف ما نیز تنها افزایش سطح گلخانه‌ها نیست، بلکه آنچه از اهمیت چشمگیری نیز برخوردار است افزایش عملکرد با بهره‌برداری از دانش جدید است.

وی عملکرد معاونت باغبانی را طی یک و سال نیم گذشته مثبت ارزیابی کرد و گفت: معاونت باغبانی، با حسن نظر وزیر جهاد کشاورزی مجدداً به‌صورت مجزا و مستقل احیا شد و این امر باعث شد تمرکز روی فعالیت‌ها بهتر انجام شود و اتفاق خوبی که در این احیای مجدد رخ داد حضور فرد آشنای به کار در رأس امور بود و با حضور مهندس طهماسبی از خردادماه 93 برنامه‌ریزی‌های لازم برای تمای امور باغبانی در سطح ملی انجام شد.


ایجاد گرایش تولید محصولات گلخانه‌ای در مقطع کارشناسی ارشد در رشته باغبانی

معاون مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در معاونت باغبانی تأکید ویژه‌ای بر آموزش بهره‌برداران طی یک سال و نیم گذشته داشته‌ایم و برای کارشناسان ذی‌ربط نیز دوره‌های ملی و استانی برگزار شده است، افزود: همچنین مکاتبات و پیگیری‌هایی برای ایجاد گرایش تولید محصولات گلخانه‌ای در مقطع کارشناسی ارشد در رشته باغبانی داشته‌ایم که هم‌اکنون در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال بررسی است.

عصمتی با بیان اینکه با اجرایی شدن ستاد ویژه‌ای برای برنامه‌ریزی و پیگیری امور گلخانه‌ها به پیشنهاد معاون باغبانی، شورای سیاست‌گذاری گلخانه‌های کشور با ریاست مهندس طهماسبی در معاونت باغبانی تشکیل شد، خاطرنشان کرد: در این شورا مدیران بانک کشاورزی، مدیران معاونت برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی، قائم‌مقام وزیر در امور بازرگانی، همکاران در شرکت‌های شهرک‌های کشاورزی، صندوق بیمه کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، سازمان تعاون روستایی و همکاران در دفتر امور گلخانه‌ها اعضای اصلی هستند.

وی ادامه داد: در این شورا سیاست‌های کلان برای توسعه گلخانه‌ها بررسی‌شده و به‌دنبال آن تصمیمات کلان اتخاذ می‌شود، مسائل و مشکلات با بانک‌ها بررسی شده و راه‌حل ارائه می‌شود و سعی بر این است آسان‌سازی برای طی مسیر صورت گیرد. در هر جلسه نیز از مسولان ذی‌ربط در امر توسعه گلخانه‌ها از دو تا سه استان دعوت می‌شوند تا مسائل و مشکلات خود را بازگو کنند، مقامات تصمیم‌گیر حاضر در شورا نیز در حد توان برای حل مشکلات تلاش می‌کنند و تصمیمات خوبی برای سهل و روانسازی توسعه گلخانه‌ها گرفته می‌شود.

عصمتی تصریح کرد: در ذیل این شورا که از ابتدای سال 94 تشکیل شده است چهار کارگروه فنی مطالعات و سازه‌های گلخانه‌ها، تولید محصولات گلخانه‌ای، تجهیز منابع اعتباری و فیلم‌های پلیمری تعریف شده است. در کارگروه فنی مطالعات و سازه‌های گلخانه‌ای با عضویت افراد از بخش تحقیقات، تولیدکنندگان بخش خصوصی و گلخانه‌سازان موارد مربوط به سازه و اسکلت گلخانه مطرح و دستورالعمل‌ها و استانداردهای لازم در این کارگروه بررسی می‌شود.


به‌دنبال تنوع محصول در کشت ­ های گلخانه‌ای هستیم

معاون مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در کارگروه فنی تولید محصولات گلخانه‌ای بررسی‌های لازم روی گونه‌هایی که در سطح گلخانه کشت می‌شوند صورت می‌گیرند، یادآور شد: در حال حاضر عمده تولیدات گلخانه‌های ما سبزی و صیفی هستند که خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل و بادمجان بیشترین سطح را به خود اختصاص داده‌اند. ما به‌دنبال کاشت و تولید طیف گسترده‌ای از محصولات و تنوع محصولات در سطح گلخانه‌ها هستیم. وظیفه این کارگروه نیز تعیین و ارائه تنوع محصولی، تنوع کشت و نحوه مدیریت کشت محصولات و مشخص کردن عواملی است که می‌تواند در افزایش عملکردها در محیط گلخانه نقش داشته باشند است تا در نهایت دستورالعمل‌های کاربردی و اجرایی پس از تدوین، به شورا ارائه شود.

وی تأکید کرد: همان‌طور که می‌دانید پوشش پلاستیکی در قالب فیلم‌های پلیمری اثر بسیار مهمی در تولید محصولات گلخانه‌ای دارند، از سال گذشته بحث‌هایی درباره استفاده ار آنها مطرح شد و جلساتی با حضور تولیدکنندگان مواد اولیه فیلم‌ها، تولیدکنندگان فیلم‌ها، گلخانه‌سازان، گلخانه‌داران، مصرف‌کنندگان و بخش‌های تحقیقاتی دانشگاهی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد که نتایج خوب و پیشرفت‌هایی را نیز در برداشت که در نهایت منتج به برگزاری نخستین هم‌اندیشی کاربرد فیلم‌های پلیمری در کشاورزی و گلخانه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر شد.

عصمتی در پایان درباره میزان صادرات محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای کشور اظهار داشت: میزان صادرات محصولات سبزی و صیفی به‌صورت کلی موجود است و میزان تولید در گلخانه‌ها و فضای باز تفکیک نشده است، بر اساس آمار گمرک سال 93 میزان کل صادرات این محصولات شامل خیار، گوجه‌فرنگی، انواع کلم‌ها، بادنجان و سایر سبزیجات 967 هزار تن و به ارزش ارزی 590 میلیون دلار بوده است و علاوه بر آنکه به هیچ عنوان نیازی به واردات این محصولات نداریم، در بخش صادرات مازاد تولید نیز موفق بوده‌ایم./

A-950226-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید