Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات به ایانا خبر داد:

هدف‌گذاری برای صادرات ماهی قزل‌آلا/ کره جنوبی، ویتنام و ژاپن بازارهای جدید شیلاتی

برای صادرات بیشتر ماهی قزل‌آلا به کشورهای جدید برنامه‌ریزی هدف‌گذاری شده است.

هدف‌گذاری برای صادرات ماهی قزل‌آلا/ کره جنوبی، ویتنام و ژاپن بازارهای جدید شیلاتی


مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره بازارهای جدیدی که خواهان محصولات شیلاتی ایران هستند، گفت: در گذشته محصولات شیلاتی به کل اتحادیه اروپا صادر می‌شد و به‌طور خاص میگو، خاویار و گوشت ماهیان خاویاری بود.

عیسی گلشاهی افزود: پیشنهادات جدیدی در زمینه همکاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری درباره تکنولوژی ماهی در قفس، همکاری در زمینه فرآوری آبزیان به‌ویژه ماهیان دارای ارزش افزوده، ایجاد شرکت‌های تجاری با سرمایه‌گذاری مشترک و برندینگ کردن محصولات شیلاتی ایرانی و... از مواردی است که در گفت‌وگو با هیأت‌های جدید تجاری ازجمله هلند مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: کشور هلند در برخی محصولات شیلاتی دارای تقاضا است، اما محصول برای عرضه ندارد که می‌توانیم در این بخش با برندینگ کردن محصولات ایرانی، بازار آن را از آن خود کرده و روی بسته‌بندی‌ها نام کشور مبداء را ایران ذکر کنیم.

گلشاهی ادامه داد: کشور هلند ماهی سیباس تولید نمی‌کند که می‌توانیم در این زمینه نیز یک برند خاص را در اختیار گرفته و مواد اولیه آن را تولید کنیم.

وی تصریح کرد: در مرحله نخست، پس از نشست مشترک با وزیر جهاد کشاورزی، کمیسیون مشترک تشکیل شده و کارگروه‌های تخصصی قرار است روی پیشنهادات ایران فکر شود.

گلشاهی یادآور شد: آبزیانی همچون سیباس، قزل‌آلا و خاویار می‌تواند در کشور هلند بازار مناسبی را از آن خود کند.


قزل‌آلا و ماهیان ریز در سبد محصولات صادراتی می‌درخشد

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات از هدف‌گذاری برای ماهی قزل‌آلا در بازارهایی همچون کره جنوبی، ویتنام و ژاپن خبر داد و تأکید کرد: قزل‌آلا و ماهیان ریز همچون فانوس‌ماهیان، ساردین، موتو و کیلکا ازجمله آبزیانی هستند که در گفت‌وگو با هیأت‌های فوق برای صادرات مدنظر هستند.

وی اظهار داشت: هیأت کره‌ای به ایران آمده و مذاکرات لازم انجام شده و قرار است هیأت تجاری خصوصی برای جزئیات تفاهم‌نامه وارد عمل شود.

گلشاهی همچنین گفت: هیأت ویتنامی نیز این هفته به ایران می‌آید و قرار است در زمینه ماهی قزل‌آلا با اتحادیه سراسری ماهیان سردآبی ایران نشست داشته باشد.

وی از حضور هیأت ژاپنی تا 10 روز آینده به کشور خبر داد و افزود: قرار است با این کشور نیز در زمینه ماهی قزل‌آلا به تفاهم‌نامه‌های مشترکی برسیم.


سفره‌ماهیان ایرانی در کشورهای منطقه بازار ندارد

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات درباره وجود برخی ماهیان همچون سفره‌ماهیان در سبد محصولات صادراتی خاطرنشان کرد: هر چیزی که در سبد صید می‌آید را نمی‌توان جزو کالاهای تجاری قرار داد، زیرا قبل از آن باید ارزیابی‌هایی درباره میزان ذخیره آنها و اینکه استفاده از این گونه به سایر گونه‌ها لطمه‌ای وارد نکند، انجام دهیم؛ علاوه بر آن، از آنجا که سفره‌ماهیان کف‌زی هستند، روش برداشت مخصوصی باید برای آنها پیدا شود.

گلشاهی ادامه داد: در ایران و سایر کشورهای منطقه، سفره‌ماهیان بازاری ندارند، چون پهن هستند و ادوات خاصی برای عمل‌آوری آنها نیاز است.

وی در پایان تصریح کرد: باید ارزیابی‌های کاملی کرد تا بتوانیم از این ذخایر نیز استفاده کنیم./

M-950226-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید