Iranian Agriculture News Agency

عضو هیأت‌مدیره انجمن پسته در گفت‌وگو با ایانا:

ارسال پسته ایران به اروپا رونق گرفت/ محموله مرجوعی نداشتیم

با آغاز دوران پسابرجام، صادرات پسته ایران از چین به اتحادیه اروپا تغییر جهت داد و با وجود قوانین سختگیرانه این اتحادیه پیرامون آفلاتوکسین موجود در پسته، هیچ گزارشی مبنی بر مرجوع شدن محموله‌های صادراتی به این اتحادیه ارائه نشده است.

ارسال پسته ایران به اروپا رونق گرفت/ محموله مرجوعی نداشتیم


عضو هیأت‌مدیره انجمن پسته امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: هرچند سرمازدگی‌های اوایل فروردین 30 تا 40 درصد درختان پسته در مناطق رفسنجان، سیرجان، زرند و راور را با خسارت روبه‌رو کرد، اما به‌نظر می‌رسد بارندگی‌های بعد از آن بتواند وضعیت درختان پسته را در شرایط متعادلی قرار دهد.

رضا نظری افزود: با وجود آنکه بخشی از کشاورزان پسته‌کار درختان خود را مشمول بیمه کرده‌اند، اما نحوه برآورد خسارت به قدری نقصان دارد که نمی‌تواند پاسخگوی ضرر و زیان وارده به کشاورزان باشد، چرا که اگر کشاورزی یک میلیارد تومان خسارت دیده است، از صندوق بیمه تنها می‌تواند 40 میلیون تومان خود را دریافت کند.


کاهش قیمت پسته در بازارهای داخلی و خارجی

وی خاطرنشان کرد: با شروع فصل زراعی جدید به‌ویژه و نزدیک شدن به پایان فصل صادراتی و گذر از عید نوروز، قیمت پسته در بازارهای داخلی و صادراتی با کاهش روبه‌رو شد.

نظری ادامه داد: قیمت‌ها در هر دو بازار بین 800 تا یک‌هزار تومان کاهش پیدا کرد، به‌طوری که قیمت هر کیلوگرم پسته فندوقی 3032 بین 28 هزار تا 28 هزار و 500، احمدآقایی بین 28 هزار و 500 تا 29 هزار تومان و کله‌قوچی بین 29 هزار و 500 تا 32 هزار تومان به فروش می‌رسد.


40 هزار تن پسته در صف صادرات

عضو هیأت‌مدیره انجمن پسته تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد با توجه به سرمازدگی‌های فروردین‌ماه سال جاری، حدود 40 تا 50 هزار تن پسته برای صادرات وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: برخی کشاورزان و بنکداران به‌منظور تنظیم بازار احتمالی سال آینده، بخشی از پسته خود را در انبارها نگهداری می‌کنند و به‌نظر می‌رسد سطح صادرات پسته در ماه‌های آینده و تا نزدیک شدن به فصل برداشت پسته جدید از 40 هزار تن تجاوز نکند.


شیفت پسته ایران از بازارهای چین به اروپا

نظری تأکید کرد: هرچند در سال‌های اخیر و همزمان با شدت گرفتن تحریم، صادرات پسته به کشور چین رونق گرفته بود، اما از سال گذشته چینی‌ها حضور خود در بازارهای پسته ایران را کاهش دادند.

وی اظهار داشت: به‌دنبال رونق کمرنگ پسته ایرانی در بازارهای چین، اتحادیه اروپا به‌عنوان بازارهای جدید ایران به‌شمار می‌رود که می‌تواند منافع اقتصادی بیشتری برای ایران به ارمغان بیاورد.

عضو هیأت‌مدیره انجمن پسته همچنین گفت: هرچند اتحادیه اروپا بازار پایدارتری به‌شمار می‌رود، اما قوانین سختگیرانه این اتحادیه پیرامون آفلاتوکسین و همچنین مسئله سوئیفت، صادرات پسته را در دست‌اندازهای اداری قرار می‌دهد.

نظری در ادامه افزود: با وجود قوانین سختگیرانه اروپا، در آفلاتوکسین هیچ محموله مرجوعه گزارش نشده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس پایگاه آماری اروپا (یورواستات)، صادرات پسته ایران به اتحادیه اروپا به‌ویژه در نیمه نخست سال گذشته بیش از 121.8 میلیون یورو گزارش شده است که نسبت به سال قبل از آن از رشد 34 درصدی برخوردار بوده است.

نظری در پایان تصریح کرد: آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین مقصد صادرات پسته ایران شناخته شده و بعد از آن کشورهای هلند، ایتالیا و اسلواکی میزبان پسته ایران بوده‌اند./

F-950227-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید