Iranian Agriculture News Agency

یکی از دامداران استان البرز در حاشیه نشست عصر امروز با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی:

کارخانه‌های لبنی، با دسترنج دامداران فربه شده‌اند/ دستگاه قضایی به داد دامداران برسد!

وزارت جهاد کشاورزی به‌دلیل اینکه ارگان نظارتی نیست، نمی‌تواند به تنهایی در مقابل صنایع لبنی بایستد و آنها را به خرید قیمت مصوب شده مجاب کند؛ بنابراین باید ارگان‌های دیگری مانند نیروی انتظامی و حتی دستگاه قضایی آنها را مجبور به رعایت قانون کنند.

کارخانه‌های لبنی، با دسترنج دامداران فربه شده‌اند/ دستگاه قضایی به داد دامداران برسد!

با اینکه صنایع لبنی ادعا می‌کنند از نظر اقتصادی وضعیتی بهتر از دامداران ندارند و دست و پنجه نرم کردن در بازار برای آنها گاهی دشوارتر از تولید شیرخام است، اما برخی دامداران به وجود آمدن مشکلات کنونی تولید را به گردن کارخانه‌ها انداخته و آنها را مقصر اصلی می‌دانند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، یکی از دامداران استان البرز که سهم 50 تنی در تولید سالانه شیرخام را به خود اختصاص داده، گفت: شیرخام به کارخانه‌هایی می‌رود که با دسترنج دامداران روزبه‌روز فربه‌تر شده و این در حالی است که در روزهای اولیه تأسیس، در مقابل واحدهای دامداری، مورچه‌ای بیش نبودند.

محمد خلیلی با اشاره به اینکه اگرچه بهترین کیفیت تولید شیرخام در ایران اتفاق می‌افتد، افزود: اما کارخانه‌ها قدر این تولید را ندانسته و با پولی که سهم دامدار است در ایالت‌های میشیگان، کالیفرنیا و مناطق دیگر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، این در حالی است که دامدار اکنون در پرداخت دستمزد کارگر خود، به بن‌بست رسیده و کاسه صبرش لبریز شده است.

وی خاطرنشان کرد: همین اواخر که از خرید 30 درصد شیرخام کشور به بهانه نبود کشش بازار، امتناع کردند، همه بازی صنایع بود برای مانور بیشتر و به تعویق انداختن پرداخت وجوه دامداران؛ زیرا با این ترفند، حداقل دو ماه احقاق حقوق دامداران عقب‌تر افتاد.

به گفته این دامدار، وزارت جهاد کشاورزی به‌دلیل اینکه ارگان نظارتی نیست، نمی‌تواند به تنهایی در مقابل صنایع لبنی بایستد و آنها را به خرید قیمت مصوب شده مجاب کند؛ بنابراین باید ارگان‌های دیگری مانند نیروی انتظامی و حتی دستگاه قضایی نیز وارد عمل شده تا آنها را مجبور به رعایت قانون کنند.

خلیلی با بیان اینکه هیچ نظارتی بر چگونگی پرداخت‌های کارخانه‌ها به ازای خرید شیرخام از دامداران نیست، عنوان کرد: یکی از کارخانه‌ها چهار ماه است که در پرداخت حق دامداران تعلل می‌کند، این در حالی است که روزبه‌روز کار و زمین خود را گسترش داده و پول روی پول می‌گذارد.

وی در پایان تصریح کرد: اگر مشوق‌های صادراتی منجر به اجرای قیمت مصوب شیرخام شود، می‌تواند برای دامدار مفید باشد، در غیر این صورت مشوق پرداخت شده و کارخانه‌ها نیز راه خود را ادامه می‌دهند و در این میان باز هم سر تولیدکنندگان شیرخام بی‌کلاه خواهد ماند./

V-950227-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید