Iranian Agriculture News Agency

اعلام آمادگی ایران برای پذیرش مرکزیت منطقه ای شورای بین المللی زیتون/ ایران در سال 1404 از ترکیه سبقت می گیرد

ایران با توجه به روند توسعه کمی و کیفی تولید زیتون در سال 1404 از ترکیه که قدمت یکصد ساله در توسعه باغات زیتون دارد، سبقت خواهد گرفت.

اعلام آمادگی ایران برای پذیرش مرکزیت منطقه ای شورای بین المللی زیتون/ ایران در سال 1404 از ترکیه سبقت می گیرد


قائم مقام معاونت امور باغبانی گفت: ایران به لحاظ تحقیقاتی، ارتقای دانش فنی و کارشناسی در حوزه تولید زیتون به شرایطی رسیده که به عنوان مرکز منطقه ای شورای بین المللی زیتون انتخاب شود.

به گزارش ایانا، جهانگیر عرب در حاشیه آغاز به کار چهل و هفتمین جلسه کمیته مشورتی شورای بین المللی زیتون و سمینار منطقه ای در محل وزارت جهاد کشاورزی و در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: ایران، در این جلسه پیشنهاد خود را مبنی بر آمادگی برای پذیرش مرکزیت منطقه ای شورای بین المللی زیتون، اعلام می کند.
وی افزود: ایران با توجه به روند توسعه کمی و کیفی تولید زیتون در سال 1404 از ترکیه که قدمت یکصد ساله در توسعه باغات زیتون دارد، سبقت خواهد گرفت.
عرب، یکی از محورهای برگزاری چهل و هفتمین جلسه کمیته مشورتی شورای بین المللی زیتون را نیاز مردم جهان به روغن سالم و ضرورت برنامه ریزی برای افزایش تولید روغن زیتون با توجه به افزایش جمعیت دنیا عنوان کرد و گفت: بر اساس این ضرورت، قرار است مناطق جدید توسعه زیتون در دنیا شناسایی و ارقام مناسب آن مناطق معرفی شوند.
این مقام مسئول افزود: توسعه باغات زیتون بر اساس دستور العمل های فنی کشت در مناطق جدید توسعه، صورت می گیرد تا نیاز مردم به روغن سالم زیتون برآورده شود.
وی تصریح کرد: در ایران مناطق جدید توسعه، شناسایی و ارقام جدید توسط موسسه های تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه ها معرفی شده که طبق برنامه توسعه، کشت می شود.
قائم مقام معاونت امور باغبانی ادامه داد: توسعه کشت زیتون را در مناطق جدید 26 استان کشور در حال مطالعه و بررسی داریم و کشت زیتون در 16 استان با روند منطقی در حال توسعه است.
وی میزان تولید دانه زیتون کشور در سال گذشته را 100 هزار تن عنوان کرد و اذعان داشت: ایران از 20 سال پیش، توسعه باغات زیتون را آغاز کرده و درآینده نزدیک در رقابت با کشور ترکیه در شرایط منطقی و مناسب قرار خواهد گرفت.
عرب با بیان این که کمیته مشورتی شورای بین المللی زیتون ترکیبی از اعضای شورای بین المللی زیتون، تشکل های تولید کننده، مصرف کننده، فرآوری کننده و توزیع کننده زیتون هستند، گفت: در این کمیته که در سال دوبار تشکیل جلسه می دهد، مسایل و برنامه های آینده زیتون دنیا از منظر تولید کننده، مصرف کننده، فرآوری کننده و توزیع کننده بررسی و راهکارهای پیشنهاد برای رفع چالش موجود به اجلاس رسمی شورای بین المللی زیتون ارایه می دهد.
وی اضافه کرد: اجلاس رسمی شورای بین المللی زیتون، راهکارها را بررسی و با رعایت مقررات در صورت تصویب، به سایر کشورهای عضو ابلاغ می کند.
گفتنی است شورای بین المللی زیتون از سازمان های تحت نظر سازمان ملل متحد است که به صورت تخصصی در مورد توسعه کشت، فرآوری، بسته بندی، ارتقای دانش فنی و ارتقای فرهنگ مصرف فرآورده های زیتون فعالیت می کند.
شورای بین المللی زیتون از سال 1958 رسما زیر نظارت سازمان ملل متحد قرار گرفته و ایران نیز از سال 1382 با تصویب دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به عضویت این شورا در آمده است.
44 کشور عضو کمیته مشورتی شورای بین المللی زیتون هستند که از این تعداد 28 کشور عضو اتحادیه اروپا و 14 کشور غیر از اتحادیه اروپا می باشند . ایران و عراق نیز در این کمیته عضویت دارند./
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید