Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز اصلاح ژنتیک و بهبود تولیدات دامی به ایانا خبر داد:

کاهش 10 درصدی سهم گاوهای اصیل هلشتاین در برنامه ششم توسعه

هم‌اکنون گاوهای هلشتاین، سهم قابل توجهی در تولید شیر و گوشت دارند، اما در عین حال، ورود نژادهای دیگری مانند سیمینتال نیز در دستور کار قرار گرفته که در آینده‌ای نزدیک، سهم آنها از جمعیت دامی افزایش خواهد یافت.

کاهش 10 درصدی سهم گاوهای اصیل هلشتاین در برنامه ششم توسعه

رئیس مرکز اصلاح ژنتیک و بهبود تولیدات دامی گفت: پیش‌بینی می‌شود که طی برنامه ششم توسعه، تا حدود 10 درصد از گاوهای اصیل کشور، غیرهلشتاین شود.

محمدرضا ملاصالحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر با اشاره به اینکه بیش از 37 درصد شیر تولیدی کشور را هلشتاین اصیل تولید می‌کند، افزود: از دهه 60 که 30 هزار رأس تلیسه وارد کشور شد، تاکنون پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای درباره این نژاد صورت گرفته، به‌طوری که تقریباً در تمام کشور پراکنده شده است.

وی خاطرنشان کرد: این نژاد همچنین سهم بسزایی در آمیخته‌گری دارد، زیرا اکنون 4.5 میلیون رأس گاو آمیخته در کشور وجود دارد که خروجی تلاقی اصیل با نوع بومی است.

ملاصالحی ادامه داد: اگرچه سطح مدیریت آمیخته‌ها پایین بوده و محیط نگهداری‌شان کمتر صنعتی است، اما بیش از 45 درصد تولید شیر کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته وی، از اوایل دهه 70 این موضوع مطرح شد که چرا باید تنها از نژادی مانند هلشتاین استفاده شود؟ بنابراین بهره‌برداری از نژادهای دیگری مثل مونت‌بیلیارد یا سیمینتال در دستور کار قرار گرفت و اکنون بیش از 20 سال است که در محیط‌های صنعتی و روستایی، آنها را تست کرده‌ایم.


میزان تولید شیر به تفکیک نژاد و نوع دام کشور

نوع دام

گاو اصیل

گاو آمیخته

گاو بومی

گاومیش

گوسفند

بز

جمعیت

یک میلیون رأس

4.7 میلیون رأس

300 هزار رأس

2.5 هزار رأس

حدود 50 میلیون رأس

حدود 21 میلیون رأس

سهم تولید شیر در کشور

37 درصد

45.9 درصد

8.5 درصد

1.5 درصد

2.9 درصد

3.4 درصد

رئیس مرکز اصلاح ژنتیک و بهبود تولیدات دامی معتقد است: به هیچ وجه قرار نیست با ورود نژادهای دیگر، خدشه‌ای به نژاد هلشتاین وارد شود و این نوع روند طبیعی خود را در کشور طی خواهد کرد؛ بنابراین نژادی چون سیمینتال، بیشتر برای واحدهای جدید به کار می‌رود.

ملاصالحی تصریح کرد: توصیه ما به دامداران این است که از نژادهای دومنظوره در بحث آمیخته‌گری استفاده شود، زیرا مدیریت پرورش در محیط‌های روستایی، به قدری نیست که بتوان از هلشتاین، بهره‌برداری مطلوبی داشت؛ ضمن اینکه دومنظوره‌ها کیفیت شیر و گوشت بهتری دارند.

وی در پایان تأکید کرد: با توجه به جدول سهمیه‌ای که برای تولید شیر نژادها و دام‌های مختلف وجود دارد، سهم هلشتاین در این بین نسبت به جمعیتی که پوشش داده، بسیار قابل توجه است. به همین دلیل اگرچه قرار است 10 درصد از سهمیه جمعیت اصیل آن در آمارها تا سال آینده کاهش یابد، اما برای نگهداری و حفاظت از آن، از هیچ اقدامی نباید دریغ کرد./

V-950228-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید