Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران خبر داد:

افزایش 30 درصدی قیمت گل محمدی/ کاهش کیفیت گلاب‌ها برای ثابت نگه داشتن قیمت‌ها

استقبال روزافزون مردم از گلاب‌گیری و عدم وجود گل کافی، باعث افزایش قیمت گل محمدی در کشور و کاهش کیفیت گلاب شده است.

افزایش 30 درصدی قیمت گل محمدی/ کاهش کیفیت گلاب‌ها برای ثابت نگه داشتن قیمت‌ها

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از افزایش 30 درصدی قیمت گل محمدی در سال جاری خبر داد و گفت: طی سال‌های گذشته استقبال مردم از گلاب‌گیری افزایش یافته است، اما به‌دلیل ناکافی بودن گل محمدی، تولیدکنندگان قادر به تأمین گل و گلاب به اندازه کفایت نیستند و در نتیجه به تولید گلاب با کیفیت پایین روی می‌آورند.

محمدباقر رضایی تقاضای بالا برای گل، نبود آب کافی و افزایش هزینه‌های کارگری را از دلایل افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت خرید گل عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بیشتری کارگاه‌های عرق‌گیری و اسانس‌گیری در شهرستان قمصر و کاشان وجود دارد، اما به‌دلیل عدم وجود میزان کافی گل، این محصول از استان‌های اصفهان، شهرکرد، کرمان و شیراز وارد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه نحوه انتقال گل‌ها صحیح و مکانیزه نیست و از ماشین‌های مناسب و سردخانه‌دار استفاده نمی‌شود که این امر باعث کاهش کیفیت گل‌ها در هوای گرم و مسیرهای طولانی شده و گل، "آروما"ی خود را که از مواد اصلی تهیه گلاب است از دست می‌دهد.

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران ادامه داد: در عرق‌گیری سنتی، با انتقال گل‌ها به دیگ، یک‌سری از ترکیبات دیگر هم از دست می‌رود.

رضایی با بیان اینکه بیشترین حجم گلاب‌گیری در کشور به‌صورت سنتی انجام می‌شود، تصریح کرد: تنها حدود 20 کارخانه صنعتی داریم که در حجم بالا کار می‌کنند که از این تعداد نیز شاید تنها دو کارخانه به شیوه مدرن و کاملاً صنعتی گلاب‌گیری می‌کنند.

وی یادآور شد: باید بتوانیم از تکنولوژی‌های نوین دنیا جهت صنعتی کردن گلاب‌گیری‌ها، افزایش کیفیت محصولات، بالا بردن درآمدها و رسیدن به استانداردهای جهانی استفاده کنیم.

رضایی در پایان تأکید کرد: افزایش 30 درصدی قیمت باعث می‌شود مشتری کمتر خرید کند و تولیدکنندگان نیز برای اینکه خسارت نبینند. با کاهش کیفیت گلاب‌ها به ثابت نگه داشتن قیمت‌ها مبادرت می‌ورزند./

A-950229-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید