Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه غنچه‌های طلایی در گفت‌وگو با ایانا:

تجار ترکیه‌ای برای خرید ضایعات چای ایرانی دست به کار شدند/ پرهیز صندوق بیمه از واگذاری کارگزاری بیمه به تشکل‌ها

در حالی که در استان‌های شمالی کشور برداشت 38 هزار تنی برگ سبز چای خاتمه یافته است، تجار زیادی از ترکیه، افغانستان و پاکستان برای خریداری ضایعات چای راهی استان‌های شمالی کشور شده‌اند و معتقدند بعد شش ماه می‌توانند چای دوهزار تومانی ایران را با قیمت بیش از 35 هزار تومان، دوباره به کشور خودمان صادر کنند.

تجار ترکیه‌ای برای خرید ضایعات چای ایرانی دست به کار شدند/ پرهیز صندوق بیمه از واگذاری کارگزاری بیمه به تشکل‌ها

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی چایکاران غنچه‌های طلایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: برداشت چین بهاره که از پنجم اردیبهشت‌ماه آغاز شده بود، در استان‌های شمالی کشور خاتمه یافت و طی این مدت، بیش از 37 هزار تن برگ سبز چای تحویل کارخانه‌های چای‌سازی شده است.

علی رمضانی در ادامه افزود: 70 درصد برگ سبزهای برداشت‌شده درجه یک و مابقی درجه دو هستند و به‌نظر می‌رسد نسبت به سال گذشته از کیفیت بالاتری برخوردارند.

وی خاطرنشان کرد: این برداشت در حالی صورت گرفت که قیمت تضمینی برگ سبز چای اعلام نشد و شایعاتی پیرامون افزایش 10 تا 18 درصدی قیمت خرید تنها محرک کشاورزانی بود که چاره‌ای جز برداشت نداشتند.


توافق پرداخت 38 درصدی قیمت چای به کارخانه‌ها

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی چایکاران غنچه‌های طلایی ادامه داد: در حالی که قیمت تضمینی برگ سبز چای اعلام نشد، اما توافقاتی با کارخانه‌ها و سندیکای کارخانه‌های چای به‌عمل آمد که بر اساس آن 38 درصد از قیمت چای با هر پایه خریدی که صورت گیرد، به کارخانه‌ها پرداخت شود.

رمضانی تصریح کرد: 38 درصد قیمت چای بر اساس قیمت سال گذشته به کارخانه‌ها پرداخت خواهد شد و افزایش با هر درصدی که صورت گیرد، کارخانه‌ها موظف به تحویل برگ سبزها خواهند بود.

وی یادآور شد: برخی کارخانه‌ها سهم خود را پرداخت کردند، اما مطالبات چایکاران باید توسط دولت و سازمان چای پرداخت شود.


ترکیه، افغانستان و پاکستان خواستار چای ضایعاتی ایران

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی چایکاران غنچه‌های طلایی تأکید کرد: در حالی که برداشت چای در کشور آغاز شده و توسعه صادرات چای با همت بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است، تجار ترکیه، افغانستان و پاکستان به‌دنبال چای ضایعاتی ایران هستند.

رمضانی اظهار داشت: تجار ترکیه‌ای به قصد خریداری ضایعات چای ایرانی به قیمت ثمن بخس وارد بازار شده و بنا دارند چای سنواتی سال‌های گذشته یا چای ضایعاتی را خریداری و از کشور خارج کنند.

وی همچنین گفت: تجار ترکیه‌ای معتقدند که می‌توانند چای ضایعاتی ایرانی را با قیمت دو تا سه‌هزار تومان خریداری و پس از شش ماه و فرآوری آن به بیش از 35 هزار تومان دوباره به ایران صادر کنند.


کارگزاری بیمه به تشکل‌ها واگذار شود

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی چایکاران غنچه‌های طلایی افزود: خشکسالی سال‌های گذشته باعث ضرر و زیان 30 درصدی به چایکاران کشور شده است، اما تاکنون موفق به دریافت خسارت نشدند.

رمضانی خاطرنشان کرد: این اتحادیه بارها پیشنهاد واگذاری کارگزاری بیمه باغ‌های چای به این تشکل به استناد مصوبه مجلس و دولت داده، اما با وجود زمینه قانونی صندوق بیمه حاضر به همکاری نیست.

وی ادامه داد: این تشکل طی قراردادی با چایکاران، باغ‌های چای را بیمه کرده و پس از برداشت چای، مبلغ پرداختی را از مطالبات آنها کسر می‌کند.

رمضانی در پایان تصریح کرد: از آنجا که کشاورزان به‌دلیل نداشتن دریافتی ثابت ماهانه توان پرداخت حق‌السهم بیمه را ندارند، این فرمول از بهترین روش‌های توسعه بیمه باغ‌های چای است که با مخالفت صندوق بیمه روبه‌رو شده است./

F-950229-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید