Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه در گفت‌وگو با ایانا:

هلندی‌ها خواستار سرمایه‌گذاری در گل و گیاه ایران شدند/ لغو اعزام هیأت گل و گیاه ایران به باکو

به‌دنبال برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه در تهران، هیأت 35 نفره هلندی از نمایشگاه بازدید کرد و خواستار سرمایه‌گذاری در گل و گیاه ایران در استان‌های تهران و خوزستان شد.

هلندی‌ها خواستار سرمایه‌گذاری در گل و گیاه ایران شدند/ لغو اعزام هیأت گل و گیاه ایران به باکو


مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه استان تهران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه کشور با حضور چهار شرکت خارجی و بیش از 300 شرکت داخلی در فضای مناسبی در بوستان گفت‌وگو طی یک هفته تشکیل شد و دستاوردهای اقتصادی فراوانی داشت.

غلامحسین سلطان‌محمدی افزود: کشورهای آلمان، ترکیه، اسپانیا و هلند در این نمایشگاه حضور داشتند و هیأت بلندپایه 35 نفره هلندی ضمن بازدید از نمایشگاه اعلام آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در پاکدشت تهران و همچنین استان خوزستان اعلام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در حالی ایران به‌عنوان کشوری چهارفصل امکان پرورش گل‌های خاص با قیمت تمام‌شده پایین دارد که هلند با آب و هوایی شبیه مازندران، فاقد چنین کارایی و قابلیتی است.


مانور بنفشه‌های آفریقایی و شمعدانی‌های هلندی

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه ادامه داد: در این نمایشگاه برای نخستین‌بار بخشی از گیاهان آپارتمانی و گل‌های شاخه‌بریده که کمتر در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته بود، به نمایش درآمد.

سلطان‌محمدی تصریح کرد: در این نمایشگاه انواع گونه‌های ارکیده، بگونیا، شمعدانی‌های هلندی و بنفشه‌های آفریقایی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

وی یادآور شد: گل‌های آپارتمانی جدید که از گونه‌های بومی و برخی وارداتی بودند، مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفت.


بازدید یک میلیون نفر از نمایشگاه گل و گیاه

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه تأکید کرد: طی برگزاری این نمایشگاه، بیش از یک میلیون نفر از نمایشگاه دیدن کردند که برای یک نمایشگاه تخصصی، آمار قابل قبولی محسوب می‌شود.

سلطان‌محمدی اظهار داشت: شرکت‌های حاضر در نمایشگاه با قیمت مناسبی محصولات خود را در معرض فروش گذاشتند و می‌توان گفت پس از مدت‌ها رکود، نمایشگاه گل و گیاه بوستان گفت‌وگو توانست رونق نسبی را به بازار گل بازگرداند.

وی همچنین گفت: در حالی که در ایران سالانه دو میلیارد و 350 گل شاخه‌بریده تولید می‌شود، تنها یک‌سوم آن قابلیت صادراتی دارد که باید برای توسعه صادرات به تولید انبوه اندیشید.


8000 هکتار باید به 80000 هکتار برسد

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه در ادامه افزود: استقبال هلندی‌ها از گل و گیاه ایران نشان‌دهنده پتانسیل مناسب تولید گل و گیاه در کشورمان است و به‌نظر می‌رسد با فراهم بودن زمینه ارتقای تولید گل در کشور می‌توان سطح زیر کشت گل را از هشت‌هزار هکتار کنونی به 80 هزار هکتار رساند.

سلطان‌محمدی خاطرنشان کرد: توسعه صادرات گل در دستور کار بخش دولتی و خصوصی قرار گرفته و انتظار می‌رود سال 95 با استفاده از فرصت‌های ایجادشده پسابرجام، در صادرات گل انقلابی شده و ریل‌گذاری برای توسعه صادرات نیز آغاز شود.


گل‌های دو دلاری ایران و 70 سنتی هلند

وی ادامه داد: یکی از معضلات توسعه صادرات گل در ایران، قیمت تمام‌شده گل و گیاه در کشورمان به‌علت هزینه‌های تمام‌شده و گلخانه‌های سنتی است؛ چنانکه قیمت یک رز تولیدشده ایران در بازارهای بین‌المللی دو دلار است، در حالی که هلند می‌تواند رز خود را با بهترین کیفیت زیر یک دلار و حتی 70 سنت صادر کند.

سلطان‌محمدی تصریح کرد: برای افزایش رقابت، کاهش هزینه‌های تولید مهم‌ترین چالشی است که می‌تواند زمینه فعالیت تولیدکنندگان گل و گیاه را افزایش دهد و نباید از آن چشم‌پوشی کرد.


برگشت روز ملی گل، مشروط به توانمندی تشکل‌ها

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه یادآور شد: هرچند وزارت جهاد کشاورزی و معاونت باغبانی این وزارتخانه برای برگرداندن روز ملی گل تلاش‌های خود را آغاز کرده است، اما به‌نظر می‌رسد پیش‌شرط بازگشت روز ملی گل، توانمندی تشکل‌ها باشد.

سلطان‌محمدی تأکید کرد: تشکل صنفی قدرتمند به معنای عام کلمه در حوزه گل وجود ندارد و لازم است تجمیع تشکل‌ها و توانمندسازی آنها به‌منظور تشکیل اتحادیه ملی گل و گیاه آغاز شود.

وی اظهار داشت: فعالیت در اتاق و همچنین تشکیل صندوق حمایت از پرورش گل ازجمله اقداماتی است که می‌تواند مزیت صنفی پرورش گل در کشور محسوب شود.


پرورش‌دهندگان گل به آذربایجان دعوت نشدند

سلطان‌محمدی همچنین گفت: هرچند زمینه‌های حضور اتحادیه پرورش‌دهندگان گل و گیاه نیز در هیأت اعزامی به آذربایجان صورت گرفته بود، اما در روزهای آخر، هیچ دعوتی از این اتحادیه برای حضور در باکو به‌عمل نیامد.

وی در پایان افزود: هرچند وزارتخانه متولی در حوزه اختصاص تسهیلات گلخانه‌ای قدم‌های مثبتی برای حمایت از پرورش‌دهندگان گل و گیاه برداشته است، اما یکی از زمینه‌های توسعه صادرات گل می‌تواند حضور فعالان گل و گیاه در هیأت‌های همراه وزیر جهاد کشاورزی باشد که با وجود تمهیدات به‌عمل‌آمده از سوی این اتحادیه در روزهای آخر دعوتی به‌عمل نیامد./

F-950229-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید