Iranian Agriculture News Agency

هشتم خرداد آب زاینده رود به روی کشاورزان قطع می شود

مدیرکل مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی ایران هشتم خرداد ماه را به عنوان روز پایانی رهاسازی آب از سد زاینده رود برای اراضی کشاورزی شرق اصفهان اعلام کرد.

مهرزاد احسانی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: سد زاینده رود تنها سد در حال بهره برداری حوضه آبریز زاینده رود و تامین کننده آب شرب جمعیتی نزدیک به پنج میلیون نفر در استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد و همچنین منبع اصلی آب صنایع بزرگ ذوب آهن، فولاد، پتروشیمی و صنایع کوچک و بزرگ دیگر در این حوضه حساس کشور است.
وی با اشاره به اهمیت این سد مهم و استراتژیک در مرکز فلات مرکزی ایران، افزود: آب مورد نیاز ده ها هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری از همین سد تامین می شود.
این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت ذخیره آب این سد گفت: تداوم 9 سال خشکسالی و کمبود آب سبب تجمیع مشکلات در بخش های محیط زیست، شرب، کشاورزی و صنایع شده است، به طوری که از ظرفیت یک هزار و 450 میلیون مترمکعبی سد، اینک نزدیک به 78 درصد آن خالی است و حجم گسترده مصارفی که در سالیان گذشته در این حوضه اضافه شده، باعث شکننده شدن تعادل منابع و مصارف سد زاینده رود شده است.
مدیرکل مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی ایران در پاسخ به پرسشی درباره کل حجم مصارف آب سالانه سد زاینده رود گفت: حجم مصارف آب متکی به سد زاینده رود بطور متوسط سالیانه یک هزار و 200 تا یک هزار و 300 میلیون مترمکعب است و در صورتی که همه اراضی کشاورزی به صورت کامل تامین آب شوند حجم مصارف به مراتب بیشتر خواهد شد.
وی ادامه داد: نزدیک به 775 میلیون مترمکعب آب از ابتدای سال آبی جاری تاکنون وارد سد زاینده رود شده و در مقابل حدود 82 میلیون مترمکعب بیشتر از آب ورودی به سد (یعنی 857 میلیون مترمکعب) آب از سد زاینده رود در مدت زمان مشابه تخلیه شده است.
احسانی تامین مطمئن آب اراضی کشاورزی زیر دست سد زاینده رود را یکی از دغدغه های امسال وزارت نیرو برشمرد و گفت: برای بررسی شرایط توزیع آب کشاورزی چندین بار با مسئولان استان اصفهان و نمایندگان صنف کشاورزان جلسه مشورتی گذاشته و به فراخور وضعیت بارش ها، تصمیمات مقتضی اتخاذ شده است.
وی اضافه کرد: مدیران ارشد وزارت نیرو و دستگاه های اجرایی استان اصفهان کمک شایانی کردند تا با کمترین تنش و خسارت به کشاورزان، تامین و توزیع آب کشاورزی مطابق برنامه مصوب وزارت نیرو صورت گیرد.
این مقام مسئول گفت: اینک انتهای دوره آبیاری برای اراضی شرق و غرب اصفهان نزدیک است و با توجه به ارزیابی که از وضعیت کشت گندم و جو به عمل آمده و همچنین مشورتی که با مقام های ارشد استان اصفهان صورت گرفته است، با در نظر گرفتن ریسک وضعیت ذخیره آب سد زاینده رود و با هدف مساعدت به کشاورزان، هشتم خرداد ماه به عنوان روز پایانی برای رهاسازی آب از سد زاینده رود برای اراضی کشاورزی شرق اصفهان اعلام می شود.
وی خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن دو روز «پی آب» تا دهم خرداد همچنان آب در شبکه های آبیاری شرق اصفهان برقرار خواهد بود.
احسانی افزود: با وجود توافق اولیه با کشاورزان برای قطع جریان آب در دوم خرداد ماه، به دلیل تداوم نیاز آبیاری اراضی گندم، وزارت نیرو حداکثر منفعت کشاورزان را در اولویت قرار داد و تصمیم به ادامه توزیع آب تا هشتم خرداد از سد زاینده رود گرفته است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد تلاش های وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای اصفهان برای تامین آب اراضی کشاورزی در شرایط محدودیت منابع آب، موجب جلب رضایت کشاورزان زحمتکش شده باشد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید