Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان به ایانا خبر داد:

پیش‌بینی تولید یک میلیون و 100 هزار تن شلتوک در گیلان/ توسعه نوغانداری در دستور کار است

از سطح 238 هزار هکتاری شالیزارهای استان گیلان، پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیون و 100 هزار تن شلتوک تولید شود.

پیش‌بینی تولید یک میلیون و 100 هزار تن شلتوک در گیلان/ توسعه نوغانداری در دستور کار است


رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از نشاء بیش از 90 درصد اراضی شالیزاری استان خبر داد و گفت: 238 هزار هکتار از اراضی استان گیلان برای کشت برنج در نظر گرفته شده است و پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیون و 100 هزار تن شلتوک تولید شود که در مقایسه با سال گذشته از افزایش پنج درصدی برخوردار خواهد بود.

علیرضا شعبان‌نژاد افزود: در حال حاضر مشکل کم‌آبی در برنج و سایر محصولات نداریم و در چهار درصد از شالیزارها عملیات وجین انجام شده و کرم ساقه‌خوار نیز مشکلی به‌وجود نیاورده است.

وی خاطرنشان کرد: کشت نشاء مکانیزه امسال در حد 50 درصد از عملیات را دربر گرفت و در سال آینده برنامه افزایش خواهیم داشت.

شعبان‌نژاد با اعلام آنکه تنها پنج‌هزار هکتار از اراضی استان گیلان به ارقام پرمحصول برنج اختصاص دارد، ادامه داد: رغبتی از سوی خریداران به برنج پرمحصول نیست و به همین علت تولیدکنندگان نیز علاقه‌ای به کشت این ارقام ندارند.

وی تصریح کرد: ارقام بومی همچون طارم، علی‌کاظمی و... در استان گیلان طرفداران زیادی دارد.

شعبان‌نژاد یادآور شد: سازمان هواشناسی کشور بارش‌ها را نرمال پیش‌بینی کرده؛ بنابراین کشت دوم و رتون در سال جاری با رشد 15 درصدی برخوردار خواهد بود، در حالی که در سال گذشته 60 هزار هکتار به این کشت‌ها اختصاص یافت.


آغاز برداشت کلزا در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آغاز برداشت کلزا در آستانه اشرفیه خبر داد و تأکید کرد: محصول کلزا در سطح 850 هکتار از اراضی استان کشت شده، در حالی که نسبت به سال‌های گذشته از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

وی اظهار داشت: سال گذشته سطح زیر کشت این دانه روغنی 150 تا 200 هکتار بود و امسال به 850 هکتار رسید، اما به‌دلیل دیر کشت کردن، سطحی از این محصول از عملکرد قابل ملاحظه‌ای برخوردار نیست.

شعبان‌نژاد همچنین گفت: امسال بیش از 36 هزار تن برگ سبز چای از باغ‌های استان برداشت شد که میزان چای خشک استحصالی 9 هزار تن است.

وی در ادامه افزود: با وجود آنکه قیمت تضمینی هنوز اعلام نشده، اما پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش 12 درصدی قیمت نسبت به سال گذشته است.


توزیع 14 هزار تخم نوغان در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از توسعه نوغانداری خبر داد و خاطرنشان کرد: در راستای توسعه فعالیت نوغانداری و افزایش درآمد تولیدکنندگان، تولید یک میلیون اصله نهال به انجام رسید و بیش از یک میلیون و 500 اصله قلمه برای استفاده در سال آینده کشت شده است.

شعبان‌نژاد ادامه داد: تاکنون 12 هزار جعبه تخم نوغان در بین بهره‌برداران توزیع شده و پیش‌بینی می‌شود که به 14 هزار جعبه برسد.

وی در پایان تصریح کرد: قیمت هر جعبه تخم نوغان در سال جاری هفت‌هزار و 500 تومان بوده و نسبت به سال گذشته تفاوتی نداشته است./

M-950301-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید