Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردآبی کشور خبر داد:

تولید 300 هزار تن قزل‌آلا، در صورت ایجاد بازار ثابت صادراتی/ واگذاری تمامی اختیارات صادرات ماهیان سردآبی به اتحادیه

اگر بازارهای ثابت صادراتی در اختیار تولیدکنندگان ایرانی قرار گیرد، توان تولید 300 هزار تن قزل‌آلا وجود دارد.

تولید 300 هزار تن قزل‌آلا، در صورت ایجاد بازار ثابت صادراتی/ واگذاری تمامی اختیارات صادرات ماهیان سردآبی به اتحادیه


مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردآبی کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: امکان تولید و توانایی بالایی بین تولیدکنندگان ماهی قزل‌آلا در کشور وجود دارد.

آرش نبی‌زاده افزود: قیمت تمام‌شده محصول در کشور و قیمت بازارهای جهانی دو مسئله مهم در افزایش رغبت بین تولیدکنندگان است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت تمام‌شده آبزیان و سایر محصولات در داخل کشور بالا است و اگر بخواهیم صادرکننده‌ای همیشه حاضر در بازارهای جهانی باشیم، لازم است که قیمت‌ها ایجاد انگیزه کند.

نبی‌زاده واسطه‌ها را از عوامل مهم تأثیرگذار در افزایش قیمت تمام‌شده برشمرد و ادامه داد: با تفاهم‌نامه‌هایی که با سازمان شیلات منعقد شده، مقرر شد تمامی اختیارات برای صادرات ماهیان سردآبی به اتحادیه واگذار شود و واسطه‌ها در این بین حذف شوند.

وی تصریح کرد: اتحادیه آمادگی دارد که تأمین کل ماهی قزل‌آلای باکیفیت صادراتی را عهده‌دار شود، به شرط آنکه واسطه‌ها حذف شوند و ورود افراد دیگر با اجازه سازمان شیلات باشد.


طرح توسعه صادرات تهیه شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردآبی کشور از طرح توسعه صادرات خبر داد و یادآور شد: برای تحقق صادرات موفق، باید طرح‌های توسعه صادراتی، پرداخت یارانه‌ها، تهاتر مشوق‌ها و... پیش‌بینی شود.

نبی‌زاده تأکید کرد: برای آنکه بتوانیم بازارهای جهانی را در اختیار داشته باشیم، باید از تولیدکنندگان بخواهیم که 10 درصد از تولیدشان را با نسبت صادرات کنار بگذارند و کیفیت را نیز مدنظر قرار دهند.

وی اظهار داشت: قزل‌آلا از آبزیانی است که در بازار جهانی قیمت مناسبی داشته و قدرت رقابت با سایرین را دارد.

نبی‌زاده همچنین گفت: اگر بازارهای صادراتی را از آن خود کنیم، خواهیم توانست 300 هزار تن قزل‌آلا تولید کنیم.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر به‌دلیل مشکلاتی که تولیدکنندگان با آن روبه‌رو هستند، میزان تولید قزل‌آلا از 80 هزار تن در سال بیشتر نیست.

نبی‌زاده خاطرنشان کرد: متأسفانه واردکنندگانی که برخی ماهیان همچون تیلاپیا را وارد می‌کنند، قصد دارند بازار را بر هم بزنند، زیرا باید در مقایسه با محموله‌های صادراتی، مصحولاتی وارد شود که قیمت سربه‌سر داشته و متناسب با نیاز بازار باشد.


30 درصد قیمت تمام‌شده آبزیان در دست واسطه‌ها

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردآبی کشور درباره وضعیت قیمت قزل‌آلا ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم ماهی قزل‌آلا 11 هزار تا 11 هزار و 500 تومان است، در حالی که قیمت تولید تا 9 هزار تومان است.

وی تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم قزل‌آلای صادراتی 14 هزار تومان باشد، می‌توانیم رقابت کنیم و تولیدکنندگان نیز از سود مناسبی برخوردار خواهند شد.

وی یادآور شد: بازار صادراتی ثابت بوده و لازم است برای نگه داشتن این بازار بتوانیم قیمت‌ها را ثابت نگه داریم.

نبی‌زاده تأکید کرد: در حال حاضر 10 تا 12 درصد قیمت ماهی قزل‌آلا به تولیدکننده، 15 درصد فروشگاه‌ها، 12 درصد هزینه حمل و متأسفانه 30 درصد از قیمت را دلال‌ها و واسطه‌ها در دست دارند.

وی در پایان اظهار داشت: به‌دلیل مشکلات موجود، تولیدکنندگان حرفه‌ای حاضر به افزایش تولید نیستند، مگر آنکه بازار صادراتی ثابتی داشته باشند./

M-950301-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید