Iranian Agriculture News Agency

گفت‌وگویی ویژه با پزشک تغذیه ستاره آرژانتینی در ایتالیا

رازهای رژیم غذایی مسی

در خیابان‌های رنگارنگ شهر ساچیل در شمال ایتالیا، هر کسی ممکن است دکتر "جولیانو پوسر" را در حال قدم زدن دیده باشد؛ یک پزشک متخصص تغذیه که بدون آنکه چهره‌ای شناخته‌شده و جهانی داشته باشد، با ستاره‌های سرشناس دنیا همنشین می‌شود، اما خودش به‌صورت گمنام و مانند هر فرد دیگری، بدون شهرت بین‌المللی، زندگی‌اش را دنبال می‌کند، اما از زمانی که پای لیونل مسی به زندگی دکتر پوسر باز شد، داستان فرق کرد.

رازهای رژیم غذایی مسی


در خیابان‌های رنگارنگ شهر ساچیل در شمال ایتالیا، هر کسی ممکن است دکتر "جولیانو پوسر" را در حال قدم زدن دیده باشد؛ یک پزشک متخصص تغذیه که بدون آنکه چهره‌ای شناخته‌شده و جهانی داشته باشد، با ستاره‌های سرشناس دنیا همنشین می‌شود، اما خودش به‌صورت گمنام و مانند هر فرد دیگری، بدون شهرت بین‌المللی، زندگی‌اش را دنبال می‌کند، اما از زمانی که پای لیونل مسی به زندگی دکتر پوسر باز شد، داستان فرق کرد.

دکتر پوسر روی خوشی به خبرنگاران نشان نمی‌دهد و در گفت‌وگوی ویژه‌اش با روزنامه اسپانیایی "موندودپورتیوو" اعلام کرده مشکلات زمانی شروع شد که فردی با نام خبرنگار سراغ او آمد و گفت پرسش‌هایی از او دارد.

این پزشک ایتالیایی در این باره گفت: "بیشتر افراد با قصد اذیت کردن و مسخره‌بازی سراغم می‌آیند و می‌خواهند اطلاعاتی درباره مراجعان سرشناسم به‌دست بیاورند."

پاسخ دکتر پوسر به نخستین تلاش خبرنگار موندو برای گفت‌وگو با او، یک "نه" قاطع بود، اما در تلاش دوم، دکتر درهای مطب ساده و معمولی‌اش را به روی خبرنگار موندو باز کرد. در داخل اتاق چیزی جز یک میز تحریر، یک تخت، چند قاب عکس با عکس‌های خانوادگی و یک جعبه که گویا به داروی گیاهی خاصی اختصاص دارد، دیده نمی‌شود.

دکتر صحبت‌هایش را این‌گونه شروع کرد: "شما دومین خبرنگاری هستید که به اینجا می‌آیید. خیلی‌ها تلاش کردند تا به اینجا بیایند." و این گزیده‌ای از گفت‌وگو با دکتر پوسر، متخصص تغذیه ستاره‌های فوتبالی ازجمله مسی است:


متد شما چگونه است؟

اسمش حرکت‌شناسی کاربردی است و شامل انجام بررسی‌هایی درباره قدرت عضلانی یک ورزشکار است که بر پایه نتایج، مستقیماً سراغ درمان می‌رویم و برای هر فرد، متفاوت و خاص است. البته پایه کار ما همیشه روی یک تغذیه خوب است.


تغذیه خوب؟

پنج ماده غذایی هستند که من آنها را مثل بنزین سوپر می‌دانم: آب، روغن زیتون خوب، غلات کامل، میوه و سبزیجات ساده بیولوژیک و هر چیزی که به علف‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها آغشته نشده باشد؛ چون این‌ها خیلی آسیب‌رسان هستند. در عین حال میوه‌های خشک و مغزدانه‌ها هم خیلی خوب هستند.


از چه چیزهایی باید دوری جست؟

شکر بدترین چیز برای عضلات است؛ هر قدر از شکر دورتر باشی، بهتر است. آرد تصفیه‌شده هم مشکل بزرگی است، اما این روزها یافتن دانه سالم گندم، کار سختی است.


و نمک؟

به مقدار کم لازم است. چون عضلات و در کل بدن به نمک نیاز دارند.


گوشت؟

به اندازه کافی، زیادش خوب نیست؛ چون هضمش ساده نیست.


علاوه بر رژیم سالم، در متدتان چه چیزهایی هست؟

بستگی به فرد دارد. بعضی‌ها داروهای طبیعی و کمی هومیوپاتی یا حرکت‌شناسی نیاز دارند؛ مهم این است که دلیل درد هر فرد تشخیص داده شود. اگر جای خاصی درد می‌کند، نباید به او مسکن داد و باید دید که چرا آن عضو درد می‌کند. داشتن انرژی مثبت هم مهم است. فکر می‌کنم در فضاهایی مثل فوتبال، وقتی این حرف‌ها را می‌زنی، به تو چشم‌غره می‌روند. در واقع درک این موضوع در ابتدا برای فوتبالیست‌ها هم سخت است، اما کسی که تشویق به انجام این کار می‌شود، طی سه هفته نتایجش را می‌بیند و دیگر به عقب بازنخواهد گشت. کافی است کمی ذهنت را باز کنی. من خیلی محافظه‌کار هستم. اگر می‌خواستم جزئیات درمان هر بازیکن را به خبرنگاران بگویم، اعتماد آنها به من از بین می‌رفت. به همین خاطر نکته‌ای ریز درباره هیچ ورزشکاری نمی‌گویم. نکته دیگر زمانی است که صرف هر مراجعه‌کننده می‌کنی. برای درک خوب هر کسی، باید عمیقاً او را بشناسم و این کار در پنج دقیقه عملی نیست. می‌توانم در طول روز صدها نفر را ویزیت کنم و پول خوبی هم بگیرم. حالا دیگر تردیدی درباره متد کاری‌ام وجود ندارد. چون همه دنیا می‌توانند عملکرد هفته به هفته مسی را ببینند.


انتشار نام مسی به‌عنوان یکی از مراجعان‌تان چه تأثیری روی زندگی شما گذاشته؟

خیلی. در سه ماه نخست یک‌بند تلفنم زنگ می‌خورد و روزنامه‌نگارانی از سرتاسر دنیا دنبالم بودند.


توضیحاتی که دادید چندان عجیب به‌نظر نمی‌رسند

افرادی با ذهن باز، کامل حرفه‌هایم را درک می‌کنند. من مواد غذایی عجیبی را توصیه نمی‌کنم، اما ببینید الان بیشتر جوان‌ها خیلی کم از اینها می‌خورند و بیشتر سراغ پیتزا و فست‌فود می‌روند.


اعضای کادر پزشکی باشگاه‌هایی که بازیکنان در آنجا بازی می‌کنند، برای گرفتن اطلاعات به شما زنگ می‌زنند؟

بعضی‌ها دائماً زنگ می‌زنند و بعضی‌ها هرگز، اما من چیزی در این باره نمی‌گویم؛ چون اصلاً دوست ندرام وارد جنجال شوم.


زندگی در دنیای ورزش

این دکتر ایتالیایی 60 ساله که روزگاری در کادر پزشکی باشگاه‌های پالرمو، اودینزه و ونیز کار می‌کرد و دوچرخه‌سواران، اسکی‌بازان، شناگران و بازیکنان والیبال هم سراغش می‌آیند، از زمان آشنایی با مسی روزگار را به نحو دیگری سپری می‌کند. مسی دو سال است که مصدومیتی عضلانی نداشته و دلیلش هم آشنایی با فردی است به نام جولیانو پوسر.

مسی برای نخستین‌بار بعد از جام جهانی 2014 به ملاقات این پزشک ایتالیایی رفت و در فاصله زمانی کم تبدیل به یک بازیکن بی‌عیب و نقص شد. مسی زیر نظر پوسر 3.4 کیلوگرم وزن کم کرد و چابک‌تر و سریع‌تر از قبل شد. خود لئو هم از نتایج دیدار با این پزشک ایتالیایی راضی است و دلیل این روزهای خوب را این پزشک باتجربه می‌داند که حداقل هفت بار با او دیدار کرده است./


ترجمه: غزال زیاری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید