Iranian Agriculture News Agency

معاون باغبانی جهاد کشاورزی در نخستین جشنواره گلابگیری شمال کشور اعلام کرد:

100 هزار هکتار از اراضی شیب دار مازندران زیر کشت گیاهان دارویی می رود/ استعداد اراضی شیب‌دار دودانگه مازندران برای کشت گل‌محمدی

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت که بر روی 100 هزار هکتار از اراضی شیب دار مازندران برای کشت گونه های گیاهی مثمر مطالعه شده است .

100 هزار هکتار از اراضی شیب دار مازندران زیر کشت گیاهان دارویی می رود/ استعداد اراضی شیب‌دار دودانگه مازندران برای کشت گل‌محمدی

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت که بر روی 100 هزار هکتار از اراضی شیب دار مازندران برای کشت گونه های گیاهی مثمر مطالعه شده است .
به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی طهماسبی در نخستین جشنواره گلابگیری شمال کشور در روستای ' کلیج کلا ' شهرستان ساری افزود: در سفر هیات دولت به مازندران کشت این گونه ها در 10 هزار هکتار مصوب و تاکنون در 2 هزار هکتار اجرا شده است.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در مجموع قرار است در فاز نخست حدود 860 هزار هکتار از اراضی شیب دار کشور به کشت گونه‌های گیاهی مثمر اختصاص یابد.
برآوردهای اولیه وزارت جهاد کشاورزی حاکی از وجود دست کم شش میلیون هکتار زمین شیبدار در کشور است که می توان با برنامه ریزی آنها را به زیر کشت گونه های گیاهی مثمر برد.
طهماسبی توسعه کشت گونه‌های گیاهی مثمر را سیاست‌ های وزارت جهاد کشاورزی معرفی کرد و گفت که این سیاست در کنار اصلاح باغ های موجود و توسعه گلخانه‌ها از مهم ترین محورهای حوزه باغبانی در برنامه ششم توسعه کشور است.



عکس: لحظه استقبال مردم روستاهای داراب استان فارس از معاون باغبانی جهاد کشاورزی
در هشتمین جشنواره گل و گلاب شهرستان داراب فارس که در حال برگزاری است


وی اشتغالزایی، پایداری محیط زیست و تبدیل دیم زارها و اراضی کم بازده به اراضی پربازده را از نتایج مثبت اجرای این طرح برشمرد و افزود: اجرای طرح توسعه کشت گونه های مثمر در اراضی شیبدار در واقع یک نوع آبخیزداری با کمک مردم است.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اظهار این که کشت دست کم 15 گونه مثمر در اراضی شیب دار مورد هدف این وزارتخانه است، گفت: حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش آن، جلوگیری از روان آب ها، ایجاد کمربند سبز، ایجاد اشتغال و بالابردن توان اقتصادی روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستائیان از مزایای اجرای این طرح است.
وی در عین حال انجام مطالعات علمی، تطبیق نوع کشت با آب و هوا و نوع خاک را در اجرای طرح مهم برشمرد و اظهار داشت: به عنوان مثال اراضی شیب‌دار منطقه دودانگه مازندران استعداد خوبی برای کشت گل‌محمدی و گیاهان دارویی دارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت تولید محصولات سالم و همچنین فراوری مواد خام برای تولید ارزش افزوده تاکید کرد و گفت: گل‌محمدی مصارف غذایی، آرایشی و بهداشتی دارد که شرط نخست تولید این گیاه سالم بودن است.
وی افزود: آنچه امروز ما در کشور تولید می‌کنیم به ‌صورت مستقیم مصرف می شود و این رویه تفاوت بسیاری با بازار جهانی دارد که مواد خام را پس از فراوری با ارزش افزوده بالا وارد بازار می کنند تا منافع بیشتری کسب کنند.
طهماسبی گفت: گل‌محمدی تولیدی در منطقه دودانگه به ‌دلیل همجواری با جنگل و تطبیق داشتن با آب و هوای منطقه از هر جهت سالم است.
به گزارش ایانا، اگر چه جشنواره گلاب گیری در برخی از شهرهای ایران در حال برگزاری است، اما در منطقه دودانگه ساری که دارای بزرگ ترین راشستان ایران است، همنشینی گل، جنگل، چشمه و آبشار جلوه دیگری به این جشنواره داده است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید