Iranian Agriculture News Agency

همزمان با سفر نخست وزیر هندوستان به ایران محقق می شود:

کود ایرانی، سوغاتی "مودی" برای مزارع هندی

هرگاه نام هند شنیده می‌شود، طرحی از مزارع بزرگ چای و زنان و مردان سیه‌چرده‌ای که با لباس‌های محلی و اصیل مشغول چیدن برگ‌های سبز مطبوع و ریختن آن در سبدهای بزرگ حصیربافت هستند به اذهان خطور می کند.

کود ایرانی، سوغاتی "مودی" برای مزارع هندی

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)- حمیده قاسمی:

هرگاه نام هند شنیده می‌شود، طرحی از مزارع بزرگ چای و زنان و مردان سیه‌چرده‌ای که با لباس‌های محلی و اصیل مشغول چیدن برگ‌های سبز مطبوع و ریختن آن در سبدهای بزرگ حصیربافت هستند به اذهان خطور می کند.

هند به‌عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان با حدود یک میلیارد و 300 میلیون نفر جمعیت از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کشاورزی جهان است که بیش از 52 درصد جمعیت آن در این بخش مشغول به کار هستند. این کشور که سهم بزرگی در تولید چای، غلات، برنج، گندم و حبوبات در جهان دارد، طی تحولی بزرگ به نام انقلاب سبز به پیشرفت در زمینه آبیاری و فناوری‌های مدرن کشاورزی و تأمین اعتبار برای این بخش روی آورد.

توجه به توسعه کشاورزی و بهره‌گیری از فناوری‌های روز برای افزایش بهره‌وری و همچنین صادرات محصولات این بخش، این‌بار نخست‌وزیر هند را پس از 15 سال پای میز مذاکره با مسئولان ایرانی کشانده است.

بهره‌گیری از کودهای شیمیایی ساخته‌شده در صنعت پتروشیمی ایران مسئله‌ای است که منافع دوجانبه را تأمین می‌کند، چرا که بیشترین زیان ایران به‌عنوان یک کشور نفت‌خیز، فروش خام این محصول است و توجه به این مطلب که هند دومین واردکننده نفت ایران است، سرمایه‌گذاری برای فرآوری آن ارزش افزوده چندین برابری را نصیب اقتصاد ایران می‌کند.

سرمایه‌گذاری مستقیم هند در توسعه بندر چابهار از دیگر اهداف "نارندرا مودی" است که با سرمایه‌گذاری بیش از 200 میلیون دلاری در این بندر و ایجاد خط اعتباری 150 میلیون دلاری است که با پیوستن "محمداشرف غنی" رئیس جمهوری افغانستان به روحانی و مودی، امروز انجام خواهد پذیرفت. چرا که افغانستان نیز به همراه هند و ایران از توسعه بندر چابهار سود خواهد برد و آن را به خاطر تیرگی و سردی روابط با پاکستان، جایگزین بندر کراچی و گوادر خواهد کرد.

منافع مشترک این سه کشور نقش بندر استراتژیک چابهار را در صادرات و واردات محصولات هندی، افغانی و ایرانی هرچه بیشتر تقویت خواهد کرد.

چندی پیش بیزینس استاندارد به نقل از ‌آنانس کومار وزیر فرآورده‌های شیمیایی و کود هندوستان خبرداد: هند در نظر دارد با مشارکت ایران، کارخانه تولید اوره و آمونیاک را در این کشور راه‌اندازی کند.

کومار افزود: به‌منظور حصول اطمینان برای دسترسی طولانی‌مدت به کود اوره، دولت هند به‌دنبال این است تا با راه‌اندازی کارخانه تولید اوره و آمونیاک در ایران با ظرفیت 1.3 میلیون تن، کود اوره مورد نیاز کشاورزان خود را تأمین کند.

بر اساس این گزارش، هندوستان سالانه هشت میلیون تن اوره وارد می‌کند و مصرف کود اوره این کشور سالانه 30 میلیون تن است؛ کود اوره به‌طور وسیعی در هند توسط کشاورزان استفاده می‌شود./

O-950303-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید