Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا:

گلستان گوی سبقت تولید گندم را از فارس ربود/ پیش‌بینی خرید بیش از 10 میلیون تنی گندم

وجود محدودیت‌های آبی در استان فارس باعث شد که گلستان به دومین تولیدکننده گندم کشور تبدیل شود.

گلستان گوی سبقت تولید گندم را از فارس ربود/ پیش‌بینی خرید بیش از 10 میلیون تنی گندم


مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: تاکنون یک میلیون و 930 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است و برداشت محصول نیز همچنان ادامه دارد.

اسماعیل اسفندیاری‌پور افزود: گلستان دومین استان تولیدکننده گندم کشور از فردا وارد چرخه تولید خواهد شد و تولید مناسبی برای آن متصور هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برداشت از مناطق گرم و خشک جنوب ازجمله استان‌های خوزستان، دشت عباس و ایلام در حال انجام است و به‌زودی به مناطق گرم و مرطوب خزر می‌رسد.

اسفندیاری‌پور ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه گذشته از رشد 31 درصدی برخوردار است.

وی تصریح کرد: بعد از خوزستان، استان فارس دومین تولیدکننده گندم کشور بود، اما به‌دلیل محدودیت منابع آبی، سطح زیر کشت در سال‌های اخیر از 320 به 270 هزار هکتار کاهش یافت.

اسفندیاری‌پور یادآور شد: طی سال‌های اخیر، گلستان دومین تولیدکننده گندم در کشور شده است و با وجود آنکه گفته می‌شود گندم‌های وارداتی هنوز در انبارهای این استان وجود دارد، مشکل خاصی در زمان برداشت پیش‌بینی نمی‌شود.


سم‌پاشی 270 هزار هکتار از گندمزارهای کشور

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت آفات و بیماری‌ها در مزارع گندم تأکید کرد: تاکنون 270 هزار هکتار از گندمزارهای کشور علیه بیماری‌های زنگ و فوزاریوم سم‌پاشی شده است.

وی اظهار داشت: روند برداشت در روزهای اخیر کند شده است تا مناطق مرطوب وارد گردونه تولید شوند و دوباره شاهد حرکت شتابی برداشت گندم باشیم.

اسفندیاری‌پور همچنین گفت: بهای گندم خریداری‌شده در کشور تأمین شده و پرداخت مطالبات کشاورزان در حال انجام است و تأخیر خاصی را نیز شاهد نبوده‌ایم.

وی در ادامه افزود: میزان تولید گندم در سال جاری مناسب ارزیابی می‌شود و خرید بیش از 10 میلیون تنی را پیش‌بینی می‌کنیم.

اسفندیاری‌پور در پایان خاطرنشان کرد: تولید 12 میلیون و 500 هزار تنی گندم در سال جاری قابل تصور است./

M-950303-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید