Iranian Agriculture News Agency

با برگزاری نخستین جشنواره موسیقی سبز در روز جهانی زمین؛

موسیقی دانان ایرانی برای محیط زیست می نوازند

جشنواره موسیقی «سبز» بعد از برگزاری جشنواره فیلم «سبز» از جمله اتفاقات فرهنگی برگزار شده در سازمان حفاظت از محیط زیست است که بر اساس سیاست های این سازمان در جهت تاثیرات مسائل فرهنگی و هنری در تبیین حفاظت از محیط زیست انجام می شود.

موسیقی دانان ایرانی برای محیط زیست می نوازند


پس از برگزاری جشنواره فیلم سبز، نخستین جشنواره موسیقی «سبز» نیز در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایانا از محیط زیست، محسن روحانی دبیر نخستین جشنواره موسیقی «سبز» در ابتدای این نشست رسانه ای که در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به جزئیات برگزاری این رویداد موسیقایی بیان کرد: جشنواره موسیقی «سبز» بعد از برگزاری جشنواره فیلم «سبز» از جمله اتفاقات فرهنگی برگزار شده در سازمان حفاظت از محیط زیست است که بر اساس سیاست های این سازمان در جهت تاثیرات مسائل فرهنگی و هنری در تبیین حفاظت از محیط زیست انجام می شود .

وی با معرفی بخش های مختلف نخستین جشنواره موسیقی «سبز» توضیح داد: جشنواره در شش بخش اصلی شامل موسیقی کلاسیک، موسیقی نواحی، موسیقی ارکسترال و کرال، ترانه و موسیقی های کودکانه، موسیقی مدرن و تلفیقی و موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار می شود. این در حالی است که در بخش جانبی نیز موضوع ساخت نماهنگ مورد توجه قرار گرفته است که امیدوارم در راستای این اهداف بتوانیم آثار قابل توجهی را دریافت کنیم. البته فضای مجازی دغدغه اصلی ما است که در این دوره از جشنواره به آن توجه ویژه ای داریم و شما اهالی رسانه می توانید در این امر ما را یاری کنید .

روحانی با اشاره به تقویم اجرایی این دوره از جشنواره گفت: روز ششم اردیبهشت سال جاری احکام شورای سیاستگذاری جشنواره از ریاست سازمان محیط زیست در همین جایی که نشست خبری را برگزار می کنیم به این عزیزان اهدا شد که طی آن افرادی چون شهرداد روحانی، اردشیر کامکار، همایون شجریان، فریبا لاهوتی، هنگامه اخوان، هانا کامکار، محمد درویش، دکتر کاظمی دینان و مجید فدایی به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری انتخاب شدند. این در حالی است که مهلت ارسال آثار جشنواره توسط هنرمندان تا ۳۰ دی ماه سال جاری اعلام شده است که این بازه زمانی به جهت این است که هنرمندان محدودیتی از لحاظ تولید اثر نداشته باشند .

دبیر نخستین جشنواره موسیقی «سبز» افزود: نخستین جشنواره موسیقی سبز روز دوم اردیبهشت ماه سال آینده همزمان با روز جهانی زمین در تالار وحدت تهران برگزار می شود و طی آن به برگزیدگان جشنواره هدایایی تقدیم خواهیم شد. خوشبختانه شرایط به‌گونه‌ای است که ما با برگزاری جشنواره یکسال فاصله داریم و بسیاری از هنرمندان می توانند با ساخت موسیقی از این جشنواره عقب نمانند. البته تجلیل از هنرمندان فعال موسیقی در حوزه محیط زیست، و برگزاری ۶ شب ویژه موسیقی نواحی در چند استان کشور از جمله برنامه هایی است که برای این دوره از جشنواره در نظر گرفتیم و امیدواریم اتفاقی که برای دوره های گذشته جشنواره های هنری سازمان محیط زیست اتفاق افتاد، دیگر رخ ندهد و ما بتوانیم به صورت مستمر این جشنواره ها را برگزار کنیم. به هر ترتیب جشنواره موسیقی سبز این بار به صورت ملی برگزار می شود و ما تلاش می کنیم تا در دوره های بعد این رویداد در قالب بین المللی برگزار شده و کشور جمهوری اسلامی ایران گرانیگاه توجه محیط زیست باشد .

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: ما راغب هستیم که اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره برای ما در این جشنواره برنامه اجرا کنند و امیدواریم شرایط به گونه ای فراهم شود که اعضای شورای سیاستگذاری در کنار ما به اجرای موسیقی بپردازند تا هنرمندان بیشتری در حوزه موسیقی ترغیب شوند .

محیط زیست دغدغه ای عمیق است

شهرداد روحانی عضو شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره موسیقی «سبز» نیز در این نشست خبری بیان کرد: ما باید آنقدر به محیط زیست بها بدهیم که حتی یک پروانه هم در این دنیا احساس امنیت کند. من در این دوره ۸ ماهه اخیر فعالیت هایم بین ۶ تا ۷ هزار مخاطب داشتم و فکر می کنم به عنوان یک موزیسین توانسته ام توجه حداقل چند هزار شنونده را برای تمرکز روی محیط زیست جلب کنم. من همواره به عنوان هنرمند فعال در عرصه موسیقی دلم می خواهد مخاطبانم به محیط زیست توجه بیشتری کنند. به هر حال محیط زیست دغدغه عمیقی است که همه می توانیم به بهبود آن کمک کنیم .

وزارت ارشاد تسهیل گر اقدامات فرهنگی

سیدعباس سجادی عضو دیگر شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره موسیقی «سبز» نیز درباره نحوه حمایت های وزارت ارشاد در برگزاری هر چه بهتر این جشنواره توضیح داد: مهمترین حمایت وزارت ارشاد تسهیل در صدور مجوزها است، وگرنه همه می دانیم که وزارت ارشاد نمی تواند در این حوزه سرمایه گذاری کند. به هر حال آنچه که مهم است توجه به موسیقی ایرانی و نقش آن در ارتقاء فرهنگ حفاظت از محیط زیست است که امیدواریم در این دوره از جشنواره به آن دست پیدا کنیم .

کاظمی دینان رئیس انجمن روابط عمومی ایران هم در این نشست ضمن بیان دغدغه های محیط زیستی خود اظهار کرد: باید باور کنیم که اگر به محیط زیست توجهی نکنیم، مشکلات فراوانی پیرامون ما اتفاق می افتد و به طور حتم موسیقی و هنر نیز می‌تواند نقش بسیار اساسی در این فضا داشته باشد .

موسیقی به کمک محیط زیست می آید

محمد درویش مدیر دفتر مشارکت های سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در این نشست خبری ضمن بیان انگیزه ها و دغدغه‌های سازمان حفاظت از محیط زیست در برگزاری این جشنواره گفت: امیدواریم این دوره از جشنواره بتواند آفریننده یک جنبش اجتماعی باشد که در آن هنرمندان بهترین آثار موسیقایی و ترانه های خود را در حفاظت از محیط زیست اجرا کنند .

درویش گفت: وضعیت محیط زیست کشور در شرایط بسیار نگران کننده ای قرار دارد، آب، خاک، هوا و تنوع زیستی برای بقا به کمک نیاز دارند .

وی افزود: نرخ فرسایش خاک در ایران سه برابر آسیا است و اندوخته های آبی سفره های زیرزمینی در پهنه ای به وسعت صد میلیون هکتار به زیر دو متر کاهش یافته است .

وی با بیان اینکه جنگل های حرا در جنوب کشور نیز وضعیت شکننده ای دارند گفت: 30 درصد از رویشگاه های غرب کشور و حدود هشت میلیون اصله بلوط را از دست داده ایم .

مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی ادامه داد: همچنین نسبت به نیم قرن گذشته حدود 0.9 از اندوخته های حیات وحش کاهش یافته که این ها زنگ خطری برای محیط زیست کشور است .

وی ادامه داد: بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به رسالتی که در راستای حفظ محیط زیست کشور دارد اقدام به برزگری نخستین جشنواره موسیقی سبز کرده است که امیدواریم موسیقی به کمک محیط زیست کشور بیاید .

وی ادامه داد: هدف این است که این جشنواره به صورت دو سالانه برگزار شود، برگزار کننده این جشنواره سازمان حفاظت محیط زیست و مجری آن دفتر مشارکت های مردمی این سازمان است که امیدواریم هدف این جشنواره که ارتقای فرهنگ محیط زیستی کشور است، محقق شود .

درویش تاکید کرد: سازمان محیط زیست حمایت معنوی از این جشنواره خواهد داشت و برای بحث تامین مسائل مالی تلاش می کنیم تا نهادهای خصوصی دوستدار محیط زیست سهم خود را در این زمینه بپردازند .






انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید