Iranian Agriculture News Agency

عضو شورای ملی زیتون در گفت‌وگو با ایانا:

انباشتگی زیتون‌های کنسروی به مرز هشدار نزدیک شد/ ترکیه زیتون‌ ایران را در عراق و افغانستان دامپینگ کرد

انباشتگی زیتون‌های کنسروی از سال 93 تاکنون با نزدیک شدن به شهریورماه و برداشت زیتون‌های جدید وارد فاز بحران می‌شود و اگر در غذای کارکنان دولت قرار نگیرد، با ورشکستگی کارخانه‌ها و بحران در بازار داخلی روبه‌رو خواهد شد.

انباشتگی زیتون‌های کنسروی به مرز هشدار نزدیک شد/ ترکیه زیتون‌ ایران را در عراق و افغانستان دامپینگ کرد


عضو شورای ملی زیتون امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: به‌دنبال حضور اعضای هیأت‌مدیره شورای بین‌المللی زیتون و نمایندگانی از 12 کشور در سمینار زیتون، تلاش می‌شود سهم ایران در تجارت 25 میلیارد یورویی این محصول پررنگ شود.

نادر جلالت افزود: نمایندگانی از کشورهای اسپانیا، لبنان، هند و عراق به ایران آمدند تا در جریان برگزاری سمینار منطقه‌ای زیتون درباره وضعیت تجاری این محصول تبادل نظر کنند، هرچند ایران نقش پررنگی در بازارهای بین‌المللی ندارد، اما برای ورود به حوزه بازارسازی و بازاررسانی وارد گود بازار شده است.


بازدید مدیر اجرایی شورای بین‌المللی زیتون از باغ‌های زیتون کشور

وی خاطرنشان کرد: عبداللطیف الغدیرا، مدیر اجرایی شورای بین‌المللی زیتون در بازدید از باغ‌های زیتون کشور از افزایش همکاری‌های شورا برای توسعه تعاملات آموزشی، فنی و تأمین ژرم‌پلاسم ارقام مورد نیاز خبر داده است.

جلالت ادامه داد: استقبال شورای بین‌المللی زیتون از تولیدات ایرانی نشان می‌دهد که کشورمان می‌تواند در بازارهای تجاری دنیا سهم پررنگ‌تری پیدا کند، به شرط آنکه قیمت تمام‌شده محصولات ایرانی کنترل شود.


ترکیه بازار زیتون ایران را دامپینگ کرد

عضو شورای ملی زیتون تصریح کرد: هرچند طعم زیتون ایرانی در مقایسه با سایر کشورها از مزه بهتری برخوردار است، اما ترکیه به‌عنوان رقیب همیشگی ایران در بازارهای عراق، افغانستان و پاکستان محصول ایرانی را دامپینگ کرد.

وی یادآور شد: پیش از این زیتون‌های ایرانی در کشور روسیه نیز با دامپینگ ترکیه روبه‌رو شده بود و با وجود محدودیت‌های جدید اعمال‌شده علیه این کشور، به‌علت قیمت تمام‌شده بالای محصول ایرانی نسبت به مشابه ترکیه‌ای، از رقابت جا ماندند.


انباشت زیتون‌های کنسروی/ زیتون‌های کنسروی در وعده کارکنان دولت توزیع شود

جلالت تأکید کرد: حجم تولید زیتون کنسروی در سال 94 نسبت به سال ماقبل آن با 30 درصد رشد روبه‌رو شد.

وی اظهار داشت: افزایش تولید زیتون کنسوری تا 70 هزار تن از یک‌سو و کاهش قدرت خرید مردم از سوی دیگر باعث شد تا زیتون کنسروی نتواند جایگاه خود را در بازارهای داخلی پیدا کند.

جلالت همچنین گفت: بر اساس گزارش‌های رسیده، زیتون‌های کنسروی از سال گذشته در انبارها باقی مانده و در سال 94 نیز با انباشتگی روبه‌رو شده است و با نزدیک شدن به شهریورماه و برداشت زیتون تازه‌خوری با بحران روبه‌رو خواهد شد.

وی در ادامه افزود: به‌نظر می‌رسد توزیع زیتون‌های کنسروی در میان کارکنان دولت بتواند از انباشتگی و بروز بحران جلوگیری کند.


افزایش 35 هزار هکتاری باغ‌های زیتون

عضو شورای ملی زیتون از لزوم افزایش سطح زیر کشت زیتون خبر داد و خاطرنشان کرد: توسعه کشت زیتون از اهداف وزارت جهاد کشاورزی است و بر اساس اطلاعات منتشرشده، این وزارتخانه بنا دارد سطح زیر کشت زیتون را تا 35 هزار هکتار افزایش دهد.

جلالت ادامه داد: دستیابی به سطح زیر کشت 157 هزار هکتار از اهداف این وزارتخانه است که سال‌های گذشته بنای آن گذاشته شده، اما به‌علت بروز آفت مگس زیتون در سال‌های قبل با کندی روبه‌رو شده است.


ارقام تجاری زیتون وارد بازار شد

وی تصریح کرد: توسعه ارقام تجاری زیتون نظیر کنسرو آلیا، مانزانلا و تخم کبکی که جزو ارقام کنسروی با سایز نسبتاً درشت هستند، از سال گذشته در استان‌های فارس و گلستان آغاز شد.

جلالت در پایان یادآور شد: گلستان، استان مرکزی، قم، فارس و طارم برای کشت ارقام جدید که سازگاری آنها با اقلیم منطقه توسط سازمان تحقیقات و محققان مورد بررسی قرار گرفته است، اکنون به مرحله بهره‌برداری رسیده و وارد بازار شده است./

F-950304-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید