Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در گفت و گو با ایانا پیشنهاد کرد:

کشت فراسرزمینی، سکوی پرواز محصولات ایرانی به بازارهای اروپایی

کشت فراسرزمینی در میان تمام مذاکرات هیأت تجاری که به‌دنبال واردات کالا به ایران هستند، جزو فرصت‌های اجرایی ورود تجار و بازرگانان ایرانی و کالاهای تولیدی کشورمان به تجارت آزاد و بازارهای اروپا به‌شمار می‌رود که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باید با تدابیر میان‌مدت و بلندمدت اقتصادی به آن نگاه کنند.

کشت فراسرزمینی، سکوی پرواز محصولات ایرانی به بازارهای اروپایی


رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: توسعه همکاری‌های ایران با کشورهای اروپایی در پسابرجام وارد فاز عملیاتی شده است و به‌نظر می‌رسد کشت فراسرزمینی پایه‌ای‌ترین اقدام برای ورود به فاز اجرا باشد.

احمد صادقیان افزود: شمار هیأت‌های تجاری از 27 کشور فراتر رفته است، اما به‌نظر می‌رسد همه به‌دنبال واردات کالا هستند که نمی‌تواند سرمایه‌گذاری قلمداد شود.

وی خاطرنشان کرد: کشت فراسرزمینی تبادلات اقتصادی ایران را با کشورهای هدف وارد فاز جدیدی می‌کند که می‌تواند اقتصاد تجاری ایران را از منظر جهانی تغییر دهد.

صادقیان ادامه داد: به‌عنوان مثال اوکراین دارای مناطق جغرافیایی متفاوتی است و توانسته تراز صادرات مواد غذایی خود را از صادرات کالاهای صنعتی افزایش دهد.

وی تصریح کرد: میخایلو نپران، رئیس اتاق بازرگانی اوکراین از حضور این کشور با اتحادیه اروپا در تجارت آزاد خبر داده که کشت فراسرزمینی می‌تواند زمینه‌های حضور ایران در تجارت آزاد را هموار کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران یادآور شد: صادرات محصولات ایرانی نظیر گوجه‌فرنگی، برنج و همچنین راه‌اندازی کارخانه‌های روغن نباتی توسط اوکراینی‌ها در ایران ازجمله زمینه‌های مشترک همکاری دو طرف است که انتظار می‌رود وابستگی کشورمان به بازارهای بین‌المللی روغن را در بلندمدت کاهش دهد.

صادقیان تأکید کرد: کشت فراسرزمینی توسط وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور دنبال می‌شود، اما اتاق تلاش می‌کند سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشورهای هدف آشنا کند.

وی اظهار داشت: اتاق تلاش دارد تا از منظر کشت فراسرزمینی، دریچه‌ای برای ورود بازرگانان و کالاهای ایرانی به اروپا و بازارهای بین‌المللی ایجاد کند.

گفتنی است، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت از کشت فراسرزمینی برنج، ذرت و دانه‌های روغنی در روسیه و قزاقستان خبر داده و مذاکره با اوکراین و صربستان و کشورهای آفریقایی را نیز در مراحل پایانی توصیف کرده است.


اوکراین پرستار اروپاست

اوکراین در جنوب شرقی اروپا واقع شده است. این کشور با وسعت 603 هزار و 628 کیلومترمربع بزرگ‌ترین کشور در اروپا است.

کشور اوکراین با کشورهای لهستان، اسلواکی، مجارستان، رومانی، مولداوی، بلاروس و روسیه هم‌مرز است.

از لحاظ اقتصادی، اوکراین یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان صنعتی و کشاورزی است. اوکراین دارای منابع طبیعی غنی است و به‌عنوان "پرستار اروپا شناخته شده است".

کشور اوکراین از دشت‌های حاصلخیز مختلفی تشکیل شده است و بخش بزرگی از دشت‌های شرق اروپا را دربر می‌گیرد بخش مرکزی اوکراین متشکل از دشت دنیپر بوده و جریان رودخانه دنیپر از شمال به جنوب در آن در جریان است.

در جنوب اوکراین سواحل دریاهای سیاه و Azov و همچنین شبه‌جزیره کریمه قرار داشته که شامل زمین‌های پست و کوه‌های کم‌ارتفاع است.

غرب اوکراین به کوه‌های کارپات منتهی شده که منطقه‌ای بیش از 240 کیلومتر (150 مایل) را دربر میگیرد. آب و هوای کشور معتدل بوده و میزان بارندگی 16 تا 24 اینچ (400 میلی‌متر تا 600 میلی‌متر) در سال است. زمستان معتدل با سرمای نه‌چندان شدید، اما با بارش برف به‌طور منظم در همه‌جا به‌جز در منطقه جنوب است.

رودخانه‌ها و دریاچه‌ها در فصل زمستان یخ زده و تابستان گرم و خشک با باران گاه‌به‌گاه همراه است. خاک حاصلخیز سیاه به‌خوبی در فصل بهار و پاییز سیراب شده و با گرفتن مقدار زیادی از نور خورشید در فصل تابستان زمینه مساعدی را برای کشاورزی فراهم می‌آورد. با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی، اوکراین به‌طور سنتی منطقه کشاورزی است. در اوکراین گندم، گندم سیاه و ذرت و سبزیجات، انواع میوه، خربزه و توت به‌عمل می‌آید. اوکراین یکی از مراکز اصلی جهان در تولید شکر است. این تولید قند برای نیازهای خود و برای صادرات است. این کشور غنی از منابع طبیعی از قبیل: سنگ آهن، زغال‌سنگ، فلزات غیرآهنی، نفت، گاز، نمک‌های معدنی، خاک رس و آب قدرت بالقوه است.

مرکز گسترده وسیعی از صنایع، عمدتاً در اطراف شهرستان‌ها بزرگ متمرکز شده است، ازجمله کیف، خارکف، اودسا، دنیپرپتروسک، دانتسک، زاپاروژه، نیکلایو و دیگر شهرها.

در اوکراین کارخانه‌های ساخت هواپیما و کشتی، کامیون و اتوبوس، ماشین و لوکوموتیو، کامپیوتر و تجهیزات الکترونیکی، ابزار دقیق و ماشین‌آلات کشاورزی، تلویزیون و رادیو، صنایع شیمیایی و منسوجات، کالاهای مصرفی و مختلفی قرار دارد. بنادر اصلی اوکراین اودسا، سیواستوپول، نیکلایو، خرسون و کرچ است.

اوکراین یک جمهوری دموکراتیک است. شهروندان رئیس جمهور منتخب خود، پارلمان، شهرداران و معاونان محلی، شوراهای منطقه‌ای و شهرستان را توسط رأی‌گیری انتخاب می‌کنند. قانون اساسی اوکراین مجموعه 40 ساعت کار در هفته و همچنین تضمین حق برخورداری از مرخصی سالانه برای شهروندان است.

نظام آموزشی اوکراین یکی از پیشرفته‌ترین نظام‌های آموزشی در جهان محسوب می‌شود. طیف گسترده‌ای از فرصت‌های تحصیلی برای دانشجویان داخلی و خارجی. حدود 400 مؤسسه آموزش عالی ( HEIs ) در اوکراین وجود دارد. در میان آنها 220 مؤسسه عمومی و 93 مؤسسه خصوصی و نیز چندین سازمان‌های شهری وجود دارد. در سال‌های اخیر اکراین به‌عنوان کشوری شناخته شده که از قیمت‌های پایین برای آموزش و پرورش، به رسمیت شناختن دانشگاه‌های آن در جهان، امکان آموزش به زبان انگلیسی برای دانشجویان خارجی و ارائه آموزش‌های عملی در مطالعات خود بر خوردار است./

F-950304-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید