Iranian Agriculture News Agency

گزارش سفر سه روزه وزیر جهاد کشاورزی به جمهوری آذربایجان

جزئیات توافقات ایران و آذربایجان برای سرمایه گذاری مشترک کشاورزی

سفر سه روزه وزیر جهاد کشاورزی به باکو و تاکید دو کشور بر ایجاد زیر ساخت ها به منظور سرمایه گذاری مشترک در پروژه های کشاورزی، کشت فراسرزمینی و تسهیل تبادل محصولات کشاورزی را می توان از نشانه های این اراده دانست.

جزئیات توافقات ایران و آذربایجان برای سرمایه گذاری مشترک کشاورزی


اراده و عزم ایران و جمهوری آذربایجان برای توسعه روابط به ویژه در حوزه کشاورزی جدی است. سفر سه روزه وزیر جهاد کشاورزی به باکو و تاکید دو کشور بر ایجاد زیر ساخت ها به منظور سرمایه گذاری مشترک در پروژه های کشاورزی، کشت فراسرزمینی و تسهیل تبادل محصولات کشاورزی را می توان از نشانه های این اراده دانست.
به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سفر مهندس محمود حجتی همراه با هیات 60نفره از فعالات بخش کشاورزی به باکوی آذربایجان، دستاوردهای قابل توجهی داشته است، به طوری که با پیشنهاد این مقام ارشد وزارت جهاد کشاورزی، دو کشور قرار شد در سه حوزه ایجاد بستر و زیر ساخت های کشاورزی از جمله تبادل موافقتنامه حفظ نباتات، همکاری های فنی، تحقیقاتی، علمی و عملیاتی و در حوزه تجارت محصولات کشاورزی تلاش کنند.
در ملاقات یک ساعته الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان و وزیر جهاد کشاورزی در 26 اردیبهشت امسال که در یک روز تعطیل صورت گرفت و برخی از مسوولان آذربایجانی نیز آن را بی سابقه خواندند، الهام علی اف، خواستار بهره مندی از تجارب و توانمندی های ایران در زمینه توسعه کشاورزی کشورش شد.
وی با اذعان به این که آذربایجان از پیشرفت های گسترده ایران در بخش کشاورزی آگاهی دارد، گفت که کشورش 70 تا 80 درصد در زمینه تولید غلات و شیر خودکفا است و برای افزایش هر چه بیشتر این خودکفایی، به دنبال توسعه همکاری کشاورزی با ایران و راهکارهای عملی برای اجرایی شدن این همکاری ها است.
علی اف در همین حال بر تاسیس شرکت های مشترک، ایجاد زمینه برای سرمایه گذاری متقابل در پروژه های اقتصادی و کشاورزی، حل و فصل مسایل لجستیک و حمل و نقل برای تسهیل تبادل محصولات کشاورزی دو کشور تاکید کرد.
وی در تشریح سیاست های کشاورزی آذربایجان، به برنامه افزایش 3 برابری تولید پنبه نیز اشاره و خواستار توسعه همکاری با ایران در این زمینه شد.
رییس جمهوری آذربایجان ابراز امیدواری کرد که در نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه با حسن روحانی، رییس جمهوری کشورمان دیدار کند.
محمود حجتی نیز در این ملاقات، با ارایه گزارشی از وضعیت کشاورزی ایران، زمینه های همکاری کشاورزی دو کشور را برشمرد.
وی گفت: ایران و آذربایجان در بخش های مختلف زراعت، باغبانی و کشت فراسرزمینی و تولید مشترک و صادرات آن به کشورهای ثالث می توانند همکاری مشترک داشته باشند.
در دومین روز از این سفر سه روزه، وزیر جهاد کشاورزی با حیدر اسداف همتای آذربایجانی خود نیز دیدار و زمینه های همکاری را به مذاکره و رایزنی گذاشت.
در این دیدار، حجتی، زمینه های همکاری ایران و آذربایجان را به سه حوزه تقسیم کرد و اظهار داشت: نخستین حوزه همکاری، ایجاد بستر و زیر ساخت همکاری است که به طور عمده شامل تبادل و امضای اسناد پایه برای تنظیم مسایل نظارتی و قانونی می شود.
وی با اشاره به این که سند موافقتنامه دامپزشکی در سال گذشته بین دو کشور امضا شده، خاطر نشان کرد: موافقتنامه حفظ نباتات نیز در مرحله نهایی و امضا قرار گرفته است و در آینده نزدیک تبادل می شود.
حجتی، همکاری های فنی، علمی، تحقیقاتی و عملیاتی به منظور افزایش عملکرد محصولات کشاورزی، افزایش بهره وری آب، توسعه کشت گلخانه ای، توسعه کشت نشایی محصولات به جای کشت مستقیم بذر، کشت فراسرزمینی به صورت تولید مشترک و یا اجاره بلند مدت اراضی کشاورزی و توسعه کشت بذرهای مقاوم به خشکی را دومین حوزه توسعه همکاری میان ایران و آذربایجان نام برد.
وی افزایش تجارت محصولات کشاورزی و همکاری پس از مرحله تولید مانند بازاریابی و بسته بندی را سومین حوزه همکاری عنوان کرد.
اسد اف نیز در این دیدار ضمن اعلام موافقت با پیشنهاد همکاری در سه حوزه کشاورزی با ایران، گفت که حمایت های لازم را برای تشکیل شرکت های مشترک میان دو کشور انجام خواهد داد.
وی در همین حال خواست هر چه زودتر گروه کارشناسان ایرانی برای کشت فراسرزمینی به آذربایجان سفر کنند.
اسداف در مورد تولید بذر محصولات کشاورزی ابراز امیدواری کرد، موسسه ها و شرکت های مشترک ایرانی و آذربایجانی تشکیل شود.
وی همچنین نسبت به تبادل دانشجو در دانشگاه ها و موسسه های تحقیقاتی اظهار تمایل کرد.
بعد از ظهر همان روز، همایش اقتصادی بخش خصوصی در مرکز تجار باکو با حضور بیش از 250 نفر از مدیران عامل و روسای اتحادیه ها، انجمن ها و شرکت های فعال بخش کشاورزی دو کشور برگزار شد که مورد استقبال بخش خصوصی دو کشور قرار گرفت.
هیات اقتصادر 60 نفره همراه وزیر جهاد کشاورزی در این همایش، زمینه های مختلف همکاری همچون صادرات محصولات کشاروزی، کشت فراسرزمینی، تولید سموم، توسعه گلخانه و... را بررسی کردند.
در آخرین روز این سفر، حجتی با شاهین مصطفی اف، وزیر اقتصاد آذربایجان و رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان ملاقات و در زمینه سرمایه گذاری به بعضی از زمینه های اولویت دار اشاره کرد.
وی با بیان این که ایران با اجرای طرح اقتصاد مقاومتی درصدد است از تاثیر نوسانات اقتصاد خارجی بر اقتصاد کشورمان جلوگیری کند، بر رفع موانع تجاری به ویژه در حوزه بانکی تاکید ورزید.
در این دیدار، مصطفی اف نیز گفت: اراده سیاسی آذربایجان بر توسعه روابط با ایران است.
وی اظهار امیدواری کرد با سفر رییس بانک مرکزی آذربایجان به ایران، مسایل و موانع بانکی میان دو کشور حل و فصل شود.
وزیر اقتصاد آذربایجان نسبت به سرمایه گذاری مشترک در احداث کارخانه های تولید ماشین های کشاورزی در کشورش، سرمایه گذاری مشترک در تولید سموم شیمیایی کشاورزی و داروهای دامی و استفاده از تجارب ایران در اقتصاد مقاومتی به خصوص در بخش کشاورزی، ابراز تمایل کرد.
گفتنی است در حاشیه این سفر، دومین نشست کمیته مشترک همکاری های کشاورزی ایران و آذربایجان در محل وزارت کشاورزی آذربایجان برگزار شد.
در این نشست، چگونگی پی گیری توافقات صورت گرفته میان وزرای کشاورزی دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.
در سفر وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه به آذربایجان، دکتر عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارتخانه با معاون وزارت محیط زیست، شیلات و منابع طبیعی این کشور دیدار کرد و در این دیدار زمینه های همکاری های شیلاتی و منابع طبیعی دو کشور بررسی شد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید