Iranian Agriculture News Agency

معاون مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ در شهرکرد اعلام کرد:

قیمت 10 هزار دلاری هر لیتر اسانس گل محمدی/ توسعه سطح زیرکشت گل‌محمدی تا 50 هزار هکتار در برنامه ششم

ایران یکی از کشورهایی است که در تولید گلاب از گل محمدی، رتبه‌های برتر جهانی را به خود اختصاص داده، اما در تولید اسانس پیشرفت چندانی نداشته است.

قیمت 10 هزار دلاری هر لیتر اسانس گل محمدی/ توسعه سطح زیرکشت گل‌محمدی تا 50 هزار هکتار در برنامه ششم


به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به شهرکرد، معاون مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ در بازدید از اراضی کشت گل محمدی در یکی از شهرستان‌های شهرکرد در جمع خبرنگاران گفت: هر لیتر اسانس در بازارهای جهانی بین چهار تا 10 هزار دلار قیمت دارد که ایران در تولید و صادرات این محصول هنوز از برخی کشورهای دنیا عقب است.

میترا مجدزاده با اشاره به اینکه سه‌چهارم سطح زیر کشت گل محمدی دنیا در ایران قرار دارد، افزود: با وجود مساحت 15 هزار هکتاری کشت گل محمدی در ایران، طبق آخرین آمارها در سال گذشته تنها چهارهزار لیتر اسانس تولید شد که سه‌هزار و 300 لیتر آن به کشورهای دیگر رفت.

وی کل سطح زیر کشت این گل در جهان را 20 هزار هکتار تخمین زد و خاطرنشان کرد: بلغارستان، ترکیه و سوریه رتبه‌های بعد از ایران را در سطح زیر کشت به خود اختصاص داده‌اند، این در حالی است که مجارستان در تولید اسانس، رتبه نخست جهان را در اختیار دارد.

معاون مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ در شهرکرد با بیان اینکه 10 میلیون لیتر گلاب در سال گذشته به کشورهای عربی و اروپایی صادر شده است، ادامه داد: هرچند قیمت این محصول در بازارهای جهانی بین دو تا 2.5 دلار در لیتر است، اما ارزش بسیار کمتری نسبت به اسانس دارد؛ بنابراین در برنامه ششم توسعه افزایش سطح زیر کشت گل محمدی تا 50 هزار هکتار برنامه‌ریزی شده و به‌طور کلی وزارت جهاد کشاورزی این مجموعه‌ها را به شکل کشت و صنعت در برنامه‌ها لحاظ می‌کند؛ به عبارتی ایجاد ارزش افزوده به‌ویژه تولید اسانس در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته مجدزاده، با کارهای تحقیقاتی که انجام گرفته، ژنوتیپ‌های برتر شناخته شده و برای نخستین‌بار نهال کشت بافتی این گل در منطقه چلیچه شهرکرد به وسعت 12 هکتار کشت شد. به این ترتیب با شناسایی و کاشت رقم‌های پربازده، می‌توان در افزایش محصول در واحد سطح اقدام کرد.

وی تولید نهال کشت بافتی گل محمدی، توسط مرکز بیوتکنولوژی دکتر رستگار را یکی از مهم‌ترین اقدامات تحقیقاتی دانست و تصریح کرد: اولویت معاونت باغبانی، توسعه کشت در اراضی شیبدار و کم‌بازده است. بر این اساس کشت گل محمدی در اراضی شیبدار و ارتفاعات، عملکرد بهتری خواهد داشت. این در حالی است که اکنون میانگین عملکرد گلستان‌های کشور بین 1.8 تا دو تن در هکتار بوده و در مقایسه با کشورهای پیشرفته در این صنعت، تا حدود 80 درصد پایین‌تر است.

مجدزاده با اشاره به آمار تولید 27 هزار تنی گل محمدی در سال 93 یادآور شد: نهال کشت بافتی گل محمدی مزیت‌های بسیاری نسبت به روش سنتی پاجوش دارد که جلوگیری از انتقال آلودگی و افزایش عملکرد در واحد سطح، از مهم‌ترین آنها است./

V-950305-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید