Iranian Agriculture News Agency

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

افزایش 500 هزار تنی صادرات محصولات لبنی با مشوق 200 میلیاردی/ صادرات 104 هزار رأس دام سبک در فروردین‌ماه

معاون وزیر جهاد کشاورزی از موافقت مقامات دولتی در پرداخت مشوق صادراتی لبنیات خبر داد.

افزایش 500 هزار تنی صادرات محصولات لبنی با مشوق 200 میلیاردی/ صادرات 104 هزار رأس دام سبک در فروردین‌ماه


خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)- وحید زندی فخر:

بحث مشوق صادراتی برای لبنیات، مسئله‌ای بود که وزیر جهاد کشاورزی درست یک ماه قبل در آن ورود و برای نخستین‌بار آن را در مراسم امضای تفاهمنامه میان وزارتخانه و سازمان ملی استاندارد رسانه‌ای کرد. در این مراسم، حجتی گفت: "اگر این مهم تحقق نیابد، محصولات ایرانی قادر به رقابت با کشورهای دیگر نیست؛ چنین حمایت‌هایی حتی در کشورهای پیشرفته نیز وجود داشته و تولیدکنندگان از یارانه‌های فراوانی بهره‌مند می‌شوند."

البته پس از آن نیز مصاحبه‌های گوناگونی در این باره از طرف مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به ویژه معاونت تولیدات دامی، منتشر شد که از آن‌جمله می‌توان به خبری با عنوان "درخواست مشوق 200 میلیارد تومانی برای صادرات محصولات لبنی" اشاره کرد.

بر این اساس، معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) زوایای تازه‌تری از این مقوله را مطرح کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با اختصاص 200 میلیارد تومان مشوق صادراتی، افزایشی 500 هزار تنی در صادرات محصولات لبنی علاوه بر مقداری که اکنون وجود دارد، اتفاق بیفتد.

حسن رکنی با اشاره به اینکه در دوسال گذشته حدود 700 هزار تن محصولات لبنی به کشورهای دیگر صادر شده، افزود: البته رسیدن به این مقدار، تابع عوامل مختلفی است که یکی از مهم‌ترین پارامترهای آن، نرخ‌های جهانی است؛ زیرا کوچک‌ترین تغییرات بر قیمت‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

وی معتقد است: قبل از افزایش صادرات، باید مصرف سرانه داخلی را اصلاح کرد و این امر به اصلاح الگوی مصرف مردم مربوط است که باید رسانه‌ها آن را دنبال کنند. بنابراین می‌توان لبنیات را جایگزین تبلیغات مضری کرد که به‌ویژه برای کودکان ممکن است عوارض بسیاری را ایجاد کند.

رکنی درباره مشوق صادراتی خاطرنشان کرد: کلیات موضوع، موافقت مسئولان ارشد دولت را کسب کرده و در سازمان مدیریت، کار کارشناسی آن به اتمام رسیده است؛ بنابراین اجرای فاز نخست در دستور کار قرار گرفته و امید می‌رود هرچه زودتر تخصیص اعتبار در این زمینه صورت بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره صادرات دام زنده ادامه داد: سال گذشته یک میلیون و 200 هزار رأس دام زنده به کشورهای مختلف صادر شد که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، بازار داخلی به هم می‌ریخت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تصمیم بر این است که در سال جاری نیز روند صادرات ادامه داشته باشد تا دام زنده مازاد از کشور خارج شود. بر این اساس، 104 هزار رأس دام سبک در فروردین امسال صادر شد و احتمال می‌رود با هماهنگی‌هایی که با کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می‌گیرد، این روند سیر صعودی داشته باشد؛ البته در همین ماه، 100 رأس نیز دام سنگین صادر شده که رقمی اندک است.

رکنی در پاسخ به پرسش ایانا مبنی بر چگونگی رعایت اصول اولیه در دامداری‌ها اظهار داشت: اگرچه کشور در تولید لبنیات رشد مطلوبی داشته، اما در بخشی از زنجیره به ویژه تامین خوراک، مزیتی نداریم؛ بنابراین تا 95 درصد هزینه اقلام خوراکی توسط خود دامدار پرداخت می‌شود و از سوی دیگر وابستگی به مراتع بسیار اندک است.

به گفته وی، ایران از لحاظ رعایت اصول اولیه، اصلاح نژاد و میانگین تولید سرانه در دام‌ها جزو چند کشور برتر دنیا محسوب شده و اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام گرفته است؛ بنابراین ادعای رعایت نشدن اصول اولیه در دامداری‌ها نمی‌تواند درست باشد./

V-950305-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید