Iranian Agriculture News Agency

سرمایه‌گذاری فرانسوی‌ها در تولید بچه‌ماهی در لرستان/ انعقاد تفاهمنامه فرانسه با سازمان شیلات برای تولید قزل‌آلا

دانش فنی تولید تخم ماهی چشم‌زده قزل‌آلا با سرمایه‌گذاری شرکت فرانسوی آکوالند در لرستان بومی شد.

سرمایه‌گذاری فرانسوی‌ها در تولید بچه‌ماهی در لرستان/ انعقاد تفاهمنامه فرانسه با سازمان شیلات برای تولید قزل‌آلا


کارشناس کشاورزی و مدیرعامل اتحادیه آبزیان لرستان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: استان لرستان با داشتن چشمه‌های فراوان یکی از قطب‌های اصلی پرورش ماهی سردآبی کشور به‌شمار می‌رود و بیش از 480 مزرعه پرورش ماهی گرم‌آبی و سردآبی در استان فعال است.

رحیم سالاروند افزود: شرکت فرانسوی آکوالند به‌منظور بومی شدن دانش فنی تولید تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا و تفاهمنامه همکاری با سازمان شیلات و استانداری لرستان منعقد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهمنامه دانش فنی تولید تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا در اختیار متخصصان داخلی صورت می‌گیرد و در سه فاز دنبال می‌شود.

سالاروند ادامه داد: شرکت فرانسوی متعهد شده که نسبت به انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک با شریک ایرانی بر اساس توافق‌های صورت‌گرفته عمل کرده و پس از طی شدن 50 درصد در فاز نخست و دوم برای سرمایه‌گذاری‌های بعدی اقدام کند.

وی تصریح کرد: استانداری لرستان در تدوین این تفاهمنامه، به‌کارگیری نیروهای بومی استان را مورد تأکید قرار داده است و پس از صدور مجوز تحویل زمین و منابع آبی پروژه وارد فاز اجرا خواهد شد.


لرستان رتبه نخست پرورش قزل‌آلا

این کارشناس کشاورزی یادآور شد: سالانه 240 میلیون قطعه بچه‌ماهی قزل‌آلا در کشور تولید می‌شود که بیش از 102 میلیون قطعه در لرستان تکثیر شده است.

سالاروند تأکید کرد: این مقدار 45 درصد کل بچه‌ماهی قزل‌آلای کشور را شامل می‌شود و نشان می‌دهد بستر لازم برای تبدیل شدن لرستان به قطب محصولات آبزی وجود دارد.

وی اظهار داشت: ایران مقام نخست تولید قزل‌آلای دنیا را در اختیار دارد و بنا دارد سرانه مصرف محصولات آبزی را از 9 کیلوگرم فعلی تا 12 کیلوگرم افزایش دهد که مهم‌ترین راهکار آن تولید انبوه و ارزان محصولات آبزی است.

وی در پایان گفت: سرانه مصرف در کشورهای توسعه‌یافته 40 کیلوگرم برآورد شده و میانگین جهانی آن 19 است، اما به‌علت نبود فرهنگ مصرف و همچنین قدرت خرید مردم، سرانه مصرف در کشور ما به کندی افزایش پیدا می‌کند./

F-950305-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید