Iranian Agriculture News Agency

گزارش ایانا از چگونگی تکثیر تیلاپیای زیلی در خوزستان؛

تیلاپیای زیلی میهمان ناخوانده آب‌های عراق/ بی‌خبری محیط زیست از تکثیر تیلاپیای زیلی در آب‌های خوزستان

انگشت اتهام سازمان محیط زیست به سمت مؤسسه تحقیقات شیلات برای تکثیر ماهی تیلاپیای زیلی در آب‌های خوزستان در حالی صورت می‌گیرد که این گونه مهاجم اساساً میهمان آب‌های مرزی ایران با کشور عراق است و ارتباطی با گونه تیلاپیای نیلی واردشده توسط مؤسسه شیلات در استان یزد ندارد.

تیلاپیای زیلی میهمان ناخوانده آب‌های عراق/ بی‌خبری محیط زیست از تکثیر تیلاپیای زیلی در آب‌های خوزستان


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - فاطمه مهردادیان:


انگشت اتهام سازمان محیط زیست به سمت مؤسسه تحقیقات شیلات برای تکثیر ماهی تیلاپیای زیلی در آب‌های خوزستان در حالی صورت می‌گیرد که این گونه مهاجم اساساً میهمان آب‌های مرزی ایران با کشور عراق است و ارتباطی با گونه تیلاپیای نیلی واردشده توسط مؤسسه شیلات در استان یزد ندارد.

طی سه سال گذشته سازمان محیط زیست بارها مخالفت خود را با تکثیر تیلاپیا اعلام کرده و وزارت نیرو نیز نسبت به ورود این نوع از ماهی تیلاپیا به مخازن پشت سدهای استان خوزستان و همچنین رودخانه‌های کارون و دز هشدار داده است، اما به‌نظر می‌کسد تکثیر سریع گونه مهاجم تیلاپیای زیلی که وزنی زیر 100 گرم داشته و به‌عنوان گونه غیربومی و غیراقتصادی شناسایی شده است، توسط مؤسسه تحقیقات شیلات وارد نشده است.


فرافکنی محیط زیست برای گاف دیده‌بانی

در حالی سازمان محیط زیست مؤسسه شیلات و وزارت جهاد کشاورزی را مسئول تکثیر گونه مهاجم تیلاپیای زیلی می‌داند که این گونه تفاوت ماهیتی با گونه اقتصادی تیلاپیای نیلی دارد.

رئیس بخش آبزی‌پروری مؤسسه علوم شیلاتی کشور در گفت‌وگو با ایانا گفت: تیلاپیای نیلی که توسط این سازمان هفت سال پیش با مجوز سازمان محیط زیست وارد کشور شده است، در آب‌های بسته و در استخرهای پرورشی تکثیر داده شده و هیچ ارتباطی بین این گونه با گونه مهاجم کارون وجود ندارد.

عباس متین‌فر افزود: گونه تیلاپیای نیلی به‌عنوان یک گونه همه‌چیزخوار با رژیم غذایی گیاهی شناخته‌شده که در 35 کشور پرورش داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تیلاپیای نیلی با گوشت‌گیری تا 700 گرم به‌عنوان گونه اقتصادی شناسایی شده که از طعم و کیفیت مناسبی برخوردار بوده و از بازارپسندی قابل توجهی برخوردار است.


اتحادیه اروپا و آمریکا مشتری تیلاپیای نیلی

رئیس بخش آبزی‌پروری مؤسسه تحقیقاتی شیلات کشور ادامه داد: گونه تیلاپیای نیلی به‌عنوان یک گونه با ارزش اقتصادی مناسب شناسایی شده که در آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این گونه ماهی در سبد غذایی شهروندان آن کشور جایگاه ویژه‌ای دارد.

متین‌فرد تصریح کرد: به همگان آشکار است که استانداردهای غذا و داروی کشور آمریکا به‌عنوان معیار در همه دنیا شناخته شده و پیرو قواعد سخت‌گیرانه‌ای است که ارتباط مستقیمی با اقتصاد ثروتمندان کشور دارد.

وی یادآور شد: همچنین اتحادیه اروپا و کشورهای جنوب شرقی آسیا از مصرف‌کنندگان دائمی ماهی تیلاپیای نیلی هستند که نشان‌دهنده فعالیت تحقیقاتی جهانی درباره این ماهی است.


تیلاپیای زیلی از مرزهای عراق وارد شده است

رئیس بخش آبزی‌پروری مؤسسه تحقیقاتی شیلات کشور تأکید کرد: گونه مهاجم و غیربومی تیلاپیای زیلی که زیر 100 گرم وزن داشته و تا وزن 50 تا 60 گرم بالغ می‌شود، نه‌تنها گونه واردشده مؤسسه نیست، بلکه در بی‌خبری سازمان محیط زیست در آب‌های خوزستان به‌شدت تکثیر یافته و اکنون به مرز هشدار رسیده است.

متین‌فر اظهار داشت: فرافکنی محیط زیست در حالی صورت می‌گیرد که این سازمان با وظیفه حاکمیتی دفاع از محیط زیست باید زودتر از اینها ورود این ماهی مهاجم را شناسایی و برای مبارزه با آن اقدام می‌کرد.

وی همچنین گفت: مبارزه با تکثیر این ماهی اکنون از اختیار و توان محیط زیست خارج شده و باید به کمک سایر نهادها نظیر وزارت نیرو برای کنترل آن اقدام کرد.

متین‌فر در ادامه افزود: در چنین شرایطی می‌توان از مبازره‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی بهره گرفت که درباره منابع آبی مبارزه شیمیایی مطرود بوده و باید با روش‌های فیزیکی مکانیکی نظیر صید گسترده نسبت به تعادل‌بخشی آب‌های منطقه اقدام کرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با روش‌های بیولوژیکی می‌توان زمینه پرورش را به‌گونه‌ای تغییر داد که بستر مناسبی برای تکثیر فراهم نباشد.


شعارهای محیط زیستی نان نمی‌شود

همچنین مدیرعامل صندوق توسعه آبزیان کشور به ایانا گفت: در همه دنیا پرورش ماهی تیلاپیا به‌عنوان یک ماهی مکمل با ارزش اقتصادی شناخته شده و باید از آن حمایت کرد.

بهروز کاکاوند ادامه داد: تیلاپیا به‌عنوان یک ماهی منعطف با مقاومت بالا شناخته شده که یک فعالیت اقتصادی تمام‌عیار لقب گرفته است.

وی تصریح کرد: سازمان محیط زیست همواره با فعالیت‌های کشاورزی و صیادی به بهانه‌های مختلف مخالفت دارد که به‌نظر می‌رسد ناشی از بی‌مسئولیتی این سازمان در قبال اقتصاد و معیشت مردم است.

کاکاوند یادآور شد: پرورش ماهی تیلاپیا می‌تواند متکی به ضوابط و اصول دنبال شود و تکثیر سریع این ماهی را به‌عنوان یک مزیت به‌شمار آورد که اقتصاد مردم منطقه را متحول کند.


به جای جنجال از ظرفیت مردمی استفاده کنید

رئیس بخش آبزی‌پروری مؤسسه تحقیقاتی شیلات کشور تأکید کرد: به جای برچسب‌زنی و جنجال رسانه‌ای، بهتر است از ظرفیت مردمی و صیادان محلی برای کنترل جمعیت ماهی تیلاپیای زیلی بهره گرفت و برای فرآوری و صادرات آن برنامه‌ریزی کرد.

کاکاوند اظهار داشت: پیش از جنجال می‌توان به شرایط پیش‌آمده در خوزستان به‌عنوان فرصت نگریست و برای جمع‌اوری ماهی تکثیرشده و صادرات آن یا توزیع سیستماتیک آن در داخل کشور برنامه‌ریزی کرد./

F-950305-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید