Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن برنج کشور به ایانا خبر داد:

حباب قیمت کاذب برنج شکست/ ارقام پرمحصول بین زمین و آسمان رها شد

قیمت برنج که در فروردین‌ماه سال جاری به 12 تا 16 هزار تومان در برخی خرده‌فروشی‌ها رسیده بود، کاذب بود و در حال حاضر قیمت این محصول با کاهش چهار درصدی به 11 هزار و 500 تا 12 هزار تومان رسیده است.

حباب قیمت کاذب برنج شکست/ ارقام پرمحصول بین زمین و آسمان رها شد

دبیر انجمن برنج کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: قیمت برنج که در فروردین‌ماه سال جاری سیر صعودی پیدا کرده بود و شایعه 12 تا 16 هزار تومانی در مراکز عرضه و خرده‌فروشی با بیش از چهار درصد خردشدگی مطرح شده بود، در حال حاضر مناسب‌تر شده است که البته باز هم جای کاهش دارد.

جمیل علیزاده‌شایق افزود: با وضعیت مناسب آب و هوایی و کشت محصول برنج در استان‌های گیلان و مازندران، شاهد برداشت نخستین شالی برنج در مردادماه خواهیم بود و افزایش پنج تا 10 درصدی محصول تولیدی قابل پیش‌بینی است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت برنج در ماه‌های خارج از فصل تولید طبیعی است، اما امسال بدون دلیل قانع‌کننده، قیمت‌ها افزایش کاذب داشت.

علیزاده‌شایق ادامه داد: در برخی مغازه‌های خرده‌فروشی تهران، شاهد قیمت 12 تا 13 هزار تومانی برای برنج هاشمی بودیم.

وی تصریح کرد: با وجود آنکه هنوز قیمت‌ها متعادل نشده است، اما شاهد کاهش چهار تا پنج درصدی قیمت برنج ایرانی به 11 هزار و 500 تا 12 هزار تومان در مراکز خرده‌فروشی هستیم.

علیزاده‌شایق یادآور شد: با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی در کشورمان، به‌نظر می‌رسد که تلاش‌ها برای افزایش متوسط عملکرد شالی در هکتار کافی نبوده است.

وی تأکید کرد: لازم است از ارقام پرمحصولی که عملکرد بالایی هم دارند، حمایت شود چون با صرف تحقیق، تولید افزایش نمی‌یابد.


ارقام پرمحصول به حمایت نیاز دارد

دبیر انجمن برنج کشور اظهار داشت: ارقام پرمحصول حمایت نمی‌شوند و بین زمین و آسمان مانده‌اند، در حالی که با حمایت بیشتر این ارقام بیشتر به زیر کشت می‌رود.

علیزاده‌شایق همچنین گفت: متوسط عملکرد تولید شالی در هکتار در جهان به‌دلیل عقب‌نشینی کشورهای اروپایی و آمریکایی از کشت محصول برنج، پایین است، اما در مقابل کشورهای عمده تولیدکننده همچون هند، ویتنام، پاکستان، میانمار و تایلند عملکرد بالاتری دارند.

وی در ادامه افزود: اگر مشکلات و نواقص تولید مرتفع شود، خواهیم توانست متوسط عملکرد در واحد سطح را که در حال حاضر 4.5 تا پنج تن شالی در هر هکتار است ارتقا دهیم.

علیزاده‌شایق در پایان خاطرنشان کرد: چون تولید برنج در کشور از پتانسیل خوبی برخوردار است، باید روش‌های حمایتی از کشاورزان و عملکرد تولید در واحد سطح را افزایش دهیم تا رقم نهایی تولید پس از 10 سال درجا نزند.

گفتنی است، برخی رسانه‌ها از رکورد قیمتی برنج در خرده‌فروشی‌ها خبرهایی را منعکس کرده‌اند که پیگیری‌های میدانی خبرنگار ایانا و گفت‌وگو با برخی تجار، مغازه‌داران و مسئولان این حوزه حکایت از روند کاهشی قیمت برنج ایرانی دارد./

M-950308-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید