Iranian Agriculture News Agency

توسعه پرورش ماهی در ایلام

با وجود اینکه ایلام از استانهای ساحلی کشور به شمار نمی آید ولی سالانه در این استان پنج هزار تن ماهی از مزارع پرورش ماهی و رودخانه ها برداشت می شود .

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در ایلام15رشته رودخانه دایمی وجود دارد که این رودخانه ها شرایط را برای ایجاد 45 مزرعه پرورش ماهی سرد آبی(قزل آلا) فراهم کرده است ، از این مزارع سالانه نزدیک هزار و300 تن ماهی به بازار عرضه می شود همچنین بیش از 110 فقره استخر دو منظوره کشاورزی و پرور ش ماهیان گرم آبی شامل کپور، آمور، فیتوفات، بیگ هد با ظرفیت تولید 326 تن در ایلام فعال است. علاوه بر این موارد سالانه 3300 تن برداشت ماهی ازدریاچه های پشت سدها و رودخانه های استان انجام می شود.

براساس آماراداره کار ایلام بیش از 2000 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم درتولید آابزیان و صید و صیادی در رودخانه ها ، دریاچه های پشت سد ها، حمل و نقل و عرضه عنواع ماهیان، تامین خوراک ماهی، صنایع بسته بندی در ایلام فعال هستند.

بگفته پیری صاحب یکی از مزارع پروش ماهی در منطقه کلم ایلام با وجود کاهش بارندگی ها در سال های اخیر میزان تولید ماهی در مزارع کاهش چندانی نداشته است پیری در ادامه با اشاره به فعالیت های سازمان شیلات و آبزی پروری در ایلام گفت کلاسهای متعدد آموزشی برای مالکان مزارع پروش ماهی برگزار می شود که همین عوامل باعث می شود تا میزان آگاهی و دانش فنی صاحبان مزارع افزایش پیدا کند که نتیجه نهایی این امر افزایش تولید ماهی در سالهای پر باران و ثابت بودن تولید در فصول کم باران است.

رضایی یکی دیگر از پرورش دهندگان ماهی سردآبی است که در کار پرورش ماهی قزل آلا فعالیت می کند می گوید در منطقه شیروان چرداول ایلام چشمه های زیادی وچود دارد که باعث شده تا زمینه مناسب برای پرورش ماهی قزل آلا فراهم شود وی افزود دمای زیر 18 درجه سانتیگراد بهترین دما برای پرورش ماهی سردآبی است وی افزود با وجود مشکلات ناشی از کاهش بارش باران در سال 90 ولی با این حال پرورش ماهی همچنان فعالیت پرسودی به شمار می رود به عبارت دیگر از فروش هر کیلو گرم ماهی 25 تا 30 درصد سود عاید فروشنده می شود.

سلیمانی مدیر شیلات و آبزیان استان ایلام گفت یکی از بهترین روش ها برای تولید و پرورش آابزیان روش پرورش ماهی سرد آبی در قفس است بگفته سلیمانی در حال حاضر مطالعات انجام شده نشان می دهد استعداد های مناسب برای پرورش ماهی در قفس در پشت سد کرخه و در محدوده شهرستانهای دهلران و آبدانان و نیز دریاچه پشت سد سیمره شهرستان دره شهر و سد کنگیر شهرستان ایوان وجود دارد. این مسول ادامه داد قرار است بعد از حصول نتیجه نهایی به افراد فارغ التحصیل و جویای کار مجوز لازم برای صید و صیادی و پرورش ماهی در این مناطق داده می شود. سلیمانی در ادامه با اشاره به افزایش مصرف ماهی در استان ایلام گفت سرانه مصرف ماهی در ایلام شش کیلو و نیم است این در حالی است که در سالهای گذشته و قبل از تاسیس مزارع پرورش ماهی در سالهای 75 این میزان حدود 250 گرم بود.

عبدالهی از کارشناسان شیلات استان می گوید در حال حاضر به منظور تولید آبزیان پرورشی هر ساله بیش از 5 میلیون قطعه بچه ماهی سرد آبی و گرم آبی در مزارع پرورش ماهی استان رها سازی می شوند که بعد از طی دوره پرورش 6 تا 8 ماهه صید ماهی برای عرضه به بازار انجام می شوند وی افزود در رودخانه ها و دریاچه پشت سد ها نیز هر ساله بین 200 تا 500 هزار قطعه انواع بچه ماهیان بومی رها سازی می شوند. این کارشناس افزود به دلیل وجود 15 روخانه دایمی در استان ایلام و سد های بزرگی نظیر کرخه، سیمره، کنگیر استان ایلام در میان استانهای غیر ساحلی از شرایط مناسبی برای تولید و پرورش ماهی برخوردار است از سوی دیگر نزدیکی ایلام به مرز بین المللی مهران فرصت مناسبی را برای صادارت ماهی به کشور عراق فراهم کرده است.

حامد رستمی که به تازگی از دانشگاه ایلام فارق التحصیل شده می گوید قصد دارم با راه اندازی یک مزرعه پرورش ماهی علاوه بر ایجاد شغل برای خودم دست به نوعی اشتغال زایی بزنم وی ادامه داد تاسیس یک مزرعه پرورش ماهی به سرمایه زیادی احتیاج ندارد وی افزود برای ساخت یک مزرعه سرد آبی با ظرفیت یک تن حدود 8 میلیون تومان نیاز است و برای ایجاد مزرعه گرم آبی با یک هکتار مساحت هم بین 5 تا 6 میلیون تومان سرمایه نیاز است که در مجموع یا توجه به میزان بازدهی این طرح ها پرورش ماهی فرصت مناسبی را برای افراد جویای کار فراهم کرده است.

اداره شیلات و آبزیان استان ایلام هم برنامه هایی برای حمایت از پرورش دهندگان ماهی در استان ایلام در نظر گرفته است که برخی از این برنامه ها عبارتند از پرداخت تسهیلات کم بهره برای مکانیزه نمودن مزارع پرورش ماهی مانند نصب پمپهای برگشت آب در فصول کم بارش، پیگیری و اجرای طرح بیمه فراگیر صاحبان مزارع پرورش ماهی، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش، اجرای طرح های ترویجی برای افزایش تولید در واحد سطح، اجرای کلاس های اموزشی، استفاده از کارشناسان فنی برای نظارت بر طرح ها، و برگزاری نمایشگاه عرضه آبزیان در استان برای ترویج مصرف ماهی از جمله برنامه های حمایتی برای افزایش تولید ماهی در استان ایلام است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید