Iranian Agriculture News Agency

دشتی از کمیاب ترین گل های جهان/ تصاویر

دشتی از کمیاب ترین گل های جهان/ تصاویر
لاله واژگون


سرنوشت لاله‌های واژگون گلستان‌کوه در حالی با افسانه ها و حکایت های مردم گره خورده که دشت خوانسار یکی از مهمترین ذخیره گاه های این گل های کمیاب است.

خبرگزاری مهر ، فاطمه کازرونی: هر نقطه از این آب و خاک داستان و افسانه‌ای در خود نهفته دارد و نشانی بر داستان‌های قدیمی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از دلاورمردی مردان این سرزمین است به گونه‌ای که بسیاری از نقاط بکر طبیعت نیز نام و نشانی از سرزمین تاریخی ایران بر دلِ دشت‌‌ها و پیشانی کوه‌ها دارد و یا قطره اشکی بر چشمان گل‌های مخمور و زیبای کوهستان افکنده است .

تفرجگاه گلستان‌کوه منطقه‌ای سرسبز، منحصر به فرد و بسیارخوش آب و هوا و دارای شرایط ییلاقی مناسب در جنوب شهرستان خوانسار است که سرتاسر آن پوشیده از گونه‌های گزانگبین، پیاز وحشی (موسیر) و انواع گلهای زیبای دیگر است .

این منطقه درفصل بهارپر از گلهای لاله اشک مژگان، انواع لاله‌های سرنگون، سرنگون ایرانی، حنایی، لاله بیشه‌زار، لاله آتشی و لاله کوهی است .

این گلهای دارای خاصیت دارویی درمیان بوته های گزانگبین وحتی بر روی صخره‌ها می‌رویند و با زیبائی خود هر بیننده‌ای را مجذوب خود می کند .

اما شهرت این منطقه به لاله‌های واژگونی است که گویی در مرگ سیاووش افسانه‌ای سر خود را با اندوه پایین افکنده و اشک می‌ریزند .

گل اشکی که از خون گلوی سیاوش رویید

مطابق داستان فردوسی در شاهنامه مشهور است زمانی که گرسیوز به ناحق گلوی سیاوش را می‌برید این گل از تراوش نخستین قطره خون وی بر زمین قتلگاه روییده است و از این روست که این لاله‌های زیبا به گل اشک نیز شهرت دارند .

منطقه طبیعی گلستان‌کوه حدود ۱۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و در فصل بهار مملو از گل‌های طبیعی یاد شده به ویژه لاله‌های مختلف به رنگ سرخ مایل به بنفس می شود که از روز چهلم تا شصتم بعد از عید یعنی در اردیبهشت‌ماه شکفته می‌شوند.

مشهور است که رنگ این گلها در هنگام وزش باد پر رنگ و یا روشن‌تر می‌شود .

این گیاه برای نخستین بار در سال ۱۵۷۶ میلادی به وسیله جهانگردان اروپایی از ایران به اتریش برده شد .

شیوه پرورش لاله واژگون در باغ‌گل و گلخانه‌ها در سطح وسیعی در اروپا رواج دارد درحالیکه این گل در فلات ایران به شکل طبیعی رشد می‌کند.

خواص دارویی این گیاه در پیاز گل آن است که در طی سنتی برای دردهای رماتیسمی و مفصلی و پاک کننده کبد از آن نام برده شده است اما با توجه به اینکه این گیاه سمی است مصرف بیش از اندازه آن ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود و باید حتما زیر نظر پزشک مصرف شود .

میهمانی لاله‌ واژگون‌های خوانسار در اردیبهشت و خرداد

در این ارتباط سید حسن شفعتی فرماندار خوانسار اظهار داشت: هر ساله با توجه به مناسب بون آب و هوا از اوایل اریبهشت‌ماه تا حدود ۱۵ خرادماه گل‌های لاله واژگون در منطقه گلستان‌کوه باز می‌شوند و به مدت یک ماه و نیم فضای زیبایی برای گردشگران منطقه ایجاد می‌کنند که گردشگران زیادی را از سرتاسر ایران به این منطقه می‌کشاند.

وی افزود: در این منطقه هم‌زمان با رویش گل‌های واژگون گیاهان دارویی و شقایق نیز رشد می‌کند و پس از اتمام رویش گل‌های واژگون گل موسیر باز می‌شود .

فرماندار خوانسار با اشاره به ایجاد مجموعه گردشگری گلستان کوه در خوانسار ابراز داشت: فاز اول این مجموعه شامل پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، سکوهای محل استقرار گردشگران و امکانات دسترسی مردم به امکانات اولیه یک منطقه گردشگری به اتمام رسیده است و اکنون در حال برنامه‌ریزی برای تکمیل فازهای بعدی و به دنبال سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستیم.

وی با بیان اینکه امکانات فراهم شده به گونه‌ای است که به طبیعت منطقه خللی وارد نشود، بیان داشت: حفظ وضعیت طبیعی منطقه از نظر منابع و پتانسیل‌های و گونه های طبیعی مهم است چراکه این منطقه به شکل کوهستانی و نه پارک است و بر این اساس باید برنامه کوه‌گشت برای آن تعریف شود.

بهترین راه حفاظت از گل‌های گلستان‌کوه فرهنگساری صحیح است

شفعتی با اشاره به اینکه بهترین راه برای حفاظت از گل‌های این منطقه و جلوگیری از چیدن گل‌های این منطقه فرهنگساری صحیح است، گفت: امروزه مردم به اهمیت حفظ طبیعت آگاه‌تر شده‌ند و با توجه به حساسیت عامه مردم این امر کمتر رخ می‌دهد و اگر موردی نیز مشاهده شود نه از روی غرض ورزی بلکه ناآگاهانه است.

وی اضافه کرد: همچنین روزهای پنج شنبه و جمعه دوست‌داران محیط زیست و مسئولان نیز بر امر حفاظت گل‌ها نظارت دارند و البته و بحث بازدارندگی و جریمه نیز برای خاطیان به منظور حفاظت از این گل‌ها وجود دارد.

فرماندار خوانسار با اشاره به روش‌های جایگزینی گل‌های از دست رفته در این منطقه گفت: تکثیر و رویش این گل ها از دو طریق رخ می‌دهد که یکی از طریق بذری است که از گیاه بر زمین ریزش می کند و دیگری از طریق تکثیر پیاز گل است.

وی افزود: لازم است برای محافظت و جلوگیری از میان رفتن این گل‌ها از چرای زودرس دام جلوگیری شود و همچنین با توجه به افزایش بیش از حد دام به نوعی تعدیل دام نسبت به مرتع رخ دهد.

شفعتی با بیان اینکه اخیرا برخی درختچه‌های این منطقه دچار آفت شده است و با رایزنی و مذاکره با مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست طرحی برای آفت‌زدایی این منطقه فراهم شده است، گفت: مسئولان استان پیگیر این مشکل هستند تا با تخصیص اعتبارهرچه سریع تر این نوع آفت که مناطق دیگری مانند فریدن را نیز درگیر کرده از میان برود.

وی با اشاره به اینکه در این منطقه حیواناتی مانند کبک، قوچ و غیره وجود داشته که اکنون از میان رفته است، گفت: این امر به دلیل قطع زنجیره زیستی رخ داده است، اگر آنچه در این منطقه باقی مانده است حفظ و زنجیره زیستی آن احیا شود رویش گل‌ها به شکل طبیعی اتفاق افتاده و به حالت طبیعی قبلی باز می‌گردد.

فرماندار خوانسار ابراز داشت: مجموعه گلستان‌کوه در خوانسار یکی از سرمایه‌های مهم ملی است که جزو مرتع روستاییان هم‌جوار است و در سالیان برنامه‌ای برای حفاظت کامل آن وجود نداشته اما اکنون حفاظت از آن جزو برنامه‌های محیط‌زیست نیز قرار گرفته است.

گلستان‌کوه، تلفیق صنعت گردشگری با تحقیقات در زمینه گیاهان دارویی

شهرستان خوانسار منطقه‌ای است کوهستانی در غرب استان اصفهان است که در دره‌ای خوش آب و هوا و در دامنه‌های رشته‌کوه زاگرس قرار گرفته و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند .

گلستان کوه در این شهرستان خوش و آب و هوا علاوه بر اینکه یک جاذبه توریستی در بهار است یک منطقه تحقیقاتی در زمینه گیاهان دارویی است.

مسیر دسترسی به گلستان کوه برای گردشگران طبیعت

با توجه به اینکه دشت لاله‌های واژگون در دره باریکی در دامنه گلستان کوه خوانسار واقع است که راه‌های ارتباطی به این شهر از خمین، گلپایگان، اصفهان و داران است .

از تهران، بعد از سه راه سلفچگان، به سمت خمین و گلپایگان ادامه مسیر می‌دهید تا به خوانسار برسید و از آنجا با طی مسیری کیلومتری به روستای دره بید می‌رسید. از اینجا به بعد با توجه به علامت‌های لاله واژگون درطول مسیر از صحت مسیر انتخابی می‌توانید مطمئن شوید .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید