Iranian Agriculture News Agency

جدیدترین آمارها درباره مصرف الکل در ایران/ چرخش مالی ؛ ٦٥٨‌میلیارد تومان



شهروند| آمارهایی از مصرف الکل در ایرانی‌ها؛ موضوعی که تا همین چندوقت پیش مسئولان وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی می‌گفتند، از چند و چونش خبر ندارند و حالا این مسئولان سازمان پزشکی قانونی‌اند که آمارهایی را درباره مصرف الکل در ایران اعلام کرده‌اند؛ نمونه‌اش اعلام رقم ٦٥٨‌میلیارد تومانی برای چرخش مالی مشروبات الکلی در ایران.
به گزارش ایسنا مهم‌ترین آمارهای اعلام‌شده دراین‌باره برمی‌گردد به سخنان «محمدرضا قدیرزاده»، مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی؛ آمارهایی که البته به ‌سال ٩٠ برمی‌گردد. او که همراه دیگر مسئولان سازمان پزشکی قانونی دیروز به سومین سمینار علمی «سوءمصرف و اعتیاد به الکل از دیدگاه طب بالینی و قانونی» رفته بود، گفت که شیوع مصرف و اختلال الکل درکشور حدود یک‌درصد است که ٧دهم‌درصد این افراد دچار وابستگی و ٣‌دهم‌درصد آنان دچار سوء‌مصرف الکل هستند. به گفته او استان‌های تهران، البرز، اصفهان، لرستان و کرمانشاه بیشترین مصرف الکل را به خود اختصاص داده‌اند و درمقابل بوشهر، سیستان‌وبلوچستان، چهارمحال‌وبختیاری و مرکزی هم براساس آمارهای ‌سال ١٣٩٠ کمترین مصرف را درحوزه الکل دارند.
او گفت که درحال حاضر هیچ آماری درباره شیوع و میزان مصرف الکل درکشور نداریم و آمارهای پزشکی قانونی هم تنها به آمار مسمومیت‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از مصرف الکل ارتباط دارد: «خوشبختانه ایران درمیان سایر کشورهای مسلمان عضو WHO درباره مصرف مشروبات الکلی وضع بهتری دارد.» مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی در ادامه به‌طور ضمنی اعلام کرد که آمارها و واقعیت درجامعه درباره مصرف الکل با هم تفاوت دارند و این‌طور که پیداست، مصرف الکل در میان ایرانی‌ها بیشتر از آنی است که آمارها نشان می‌دهند: «متاسفانه آنچه درجامعه درباره مصرف مشروبات الکلی می‌بینیم، آن چیزی نیست که آمارها به ما می‌گویند. اخیرا برای نخستین‌بار ازسوی وزارت بهداشت اعلام شده که الکل هم یکی از فاکتورهای بیماری‌های غیرواگیر است. این درحالی است که الکل هم مانند موادمخدر هر چه غلظت بیشتری داشته باشد، خطر بیشتری نیز به دنبال دارد.»
قدیرزاده در ادامه گفت: «براساس پژوهشی ٨٩,٨‌درصد مردم مدیترانه شرقی به هیچ عنوان در طول عمر خود مصرف الکل را تجربه نکرده‌اند. درکشور ما نیز تقریبا این آمار صدق می‌کند و حدود ٦‌درصد مردم ایران تجربه مصرف الکل دارند. این درحالیست که میزان شیوع مصرف الکل در اروپا و آمریکا بیش از سایر نقاط دنیاست.» او درباره شاخص «مصرف سنگین دوره‌ای» هم گفت: «شاخص مصرف سنگین دوره‌ای در دنیا ٦.٣‌درصد است، اما بنابر آمارهای غیررسمی این شاخص درکشور ما ١٩‌درصد است، یعنی فردی که درکشور ایران مشروب‌خواری می‌کند، نسبت به افراد دایم‌الخمر درکشورهای اروپایی ٣برابر بیشتر الکل مصرف می‌کنند.»
قدیرزاده درباره چرخش مالی و صنعت مشروبات الکلی هم گفت: «مجموع چرخش مالی و خریدوفروش مشروبات الکلی درکشور ٦٥٨‌میلیارد تومان است و ٢٣ کارخانه تولید الکل درکشور وجود دارد.» او در ادامه به آمار مرگ‌ومیر ناشی از مصرف الکل ارجاعی به پزشکی قانونی از‌سال ٨٩ تا ٩٣ اشاره کرد و گفت: «سال ٨٩، ١٤٥ مورد،‌ سال ٩٠، ٩٣ مورد،‌ سال ٩١، ١٣٦ مورد،‌ سال ٩٢، ١٣٥ مورد و ‌سال ٩٣، ٨١ مورد مرگ‌ومیر ناشی از مصرف الکل ارجاعی به پزشکی قانونی درکشور داشته‌ایم.»
مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: «درپی حادثه مصرف الکل در شهرستان رفسنجان و اعلام وزارت بهداشت درخصوص مراجعه این افراد به بیمارستان‌های شهر شاهد آن بودیم که افراد مصرف‌کننده بسیار مضطرب به بیمارستان‌های رفسنجان آمده و ICU‌شهر رفسنجان به طول کامل پر شده بود و با وجود آن‌که اقدامات سریعی صورت گرفت، اما ١٢نفر درپی این حادثه فوت شدند. هرچه غلظت الکل در نوشیدنی افزایش یابد، خطر آن هم بیشتر خواهد شد. به همین دلیل به علت پایین و مشخص بودن غلظت الکل درکشورهای خارجی خطر آنها کم است، این درحالی است که در ایران غلظت الکل در مشروبات الکلی اصلا مشخص نیست.» او گفت: «متاسفانه به علت آن‌که افراد مصرف‌کننده مشروبات الکلی در ایران میزان وابستگی‌شان به این مواد افزایش می‌یابد، افراد ارایه‌کننده این مشروبات در بیش از ٦٠ الی ٧٠‌درصد آنها متادون، ترامادول و دیازپام اضافه می‌کنند، به همین دلیل فردی که مشروب مصرف می‌کند، همزمان متادون، ترامادول و دیازپام را هم دریافت می‌کند.»
مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی در ادامه به ٣ تصادف پرحاشیه ‌سال گذشته درکشور اشاره کرد و گفت: «در ٣ تصادف پرحاشیه پورشه و BMW در تهران و یک دستگاه پرادو با ٣ سرنشین در اصفهان تست الکل راننده هر ٣ خودرو مثبت بوده است.» قدیرزاده در ادامه درباره ماجرای مرگ «مهرداد اولادی»، بازیکن تیم پرسپولیس گفت: «متاسفانه درحال حاضر مصرف مشروبات الکلی همزمان با داروهای مخدر اعم از ترامادول را درکشور شاهد هستیم که خطرات زیادی را به دنبال داشته و باعث مرگ فرد می‌شود که آخرین قربانی آن هم مهرداد اولادی بازیکن تیم پرسپولیس است.»
او گفت: «مصرف مشروبات الکلی درکشور استاندارد نیست. فرد مصرف‌کننده این نوشیدنی درکشور تنها الکل مصرف نمی‌کند، بلکه مخدرهایی چون ترامادول و متادون را همزمان با مصرف این مواد دریافت می‌کنند، به همین دلیل مسأله مصرف الکل در ایران دچار پیچیدگی شده است. اخیرا شاهد قتل دختربچه ٦ساله افغانی توسط یک پسر ١٧ساله بودیم و متاسفانه قاتل ستایش از ١٢سالگی مشروب مصرف می‌کرده و مصرف مداوم داشته و هنگام مصاحبه با وی متوجه شدیم که همزمان ترامادول نیز مصرف می‌کرده است. مصرف مشروب، ترامادول و موادمخدر به‌طور همزمان علت مرگ‌های ناگهانی و قتل‌های ناشی از مصرف الکل است.»
مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی در ادامه درباره میزان شیوع مصرف موادمخدر مختلف براساس آمار‌ سال ٩٤ ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: «براساس آمار‌ سال ١٣٩٤ ستاد مبارزه با موادمخدر درحال حاضر ٥,٢درصد مصرف‌کنندگان تریاک، ٢٦‌درصد شیشه، ٢٢.٦درصد الکل، ١٥.٩‌درصد کراک و ٩.٨‌درصد هرویین درکشور وجود دارد.»
اما دیروز، قدیرزاده تنها سخنران این همایش نبود. «احمد شجاعی»، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود. او در سخنانش درباره تبدیل‌شدن مصرف مشروبات الکلی به کلاس‌ اجتماعی هشدار داد. او دراین‌باره گفت: «با توجه به این‌که ترک اعتیاد به مشروبات الکلی برخلاف موادمخدر خودخواسته و اختیاری است، با ماندگاری بالاتر فرد همراه است. مصرف الکل روز به روز شیوع بیشتری درجامعه پیدا کرده و درکنار معضل اصلی کشور که اعتیاد به موادمخدر است، درحال تبدیل‌شدن به معضل پیچیده‌ای است. ناهنجاری‌های جامعه و معضلات گریبانگیر جوانان ما روز به روز رو به افزایش است، این درحالی است که موضوعاتی که امروزه با آنها مواجه هستیم، درگذشته خیلی کم و به ندرت اتفاق می‌افتاده است.» شجاعی ادامه داد: «معضلاتی که امروز جامعه ایرانی با آن درگیر شده، هزینه‌های هنگفتی را بر جامعه وارد می‌کند و تبعات بسیار منفی ازسوی این ناهنجاری‌ها بر جامعه تحمیل می‌شود.»
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه گفت: شیوع مصرف الکل در جامعه رو به افزایش است: «شیوع مصرف الکل درکشور نیاز به بررسی گسترده در ابعاد مختلف آن دارد و باید بفهمیم که چه اتفاقی افتاده است. در ٥٠‌سال اخیر، اوضاع به نحوی تغییر کرده است که در گذشته تعداد انگشت‌نما و محدودی دست به این نابهنجاری‌ها می‌زدند، آن هم نه به صورت علنی و بلکه به صورت مخفیانه اما امروز شاهد آن هستیم که این افراد با جسارت و علنی دست به چنین اقداماتی می‌زنند؟»
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور به بسیاری از تصادفات و سوانح رانندگی درکشور اشاره کرد و گفت: «دربسیاری از تصادفات و سوانح رانندگی اخیر کشور که تصاویر آنها نیز در فضای مجازی منتشر شد، تست الکل مثبت بوده است. اگر ناهنجاری‌هایی همچون مصرف مشروبات الکلی درکشور فراگیر شود، کنترل آن کار بسیار سختی خواهد بود.»
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه با طرح این پرسش که چه عواملی باعث می‌شود یک جوان، به مصرف مشروبات الکلی یا به سایر نابهنجاری‌ها دست بزند، گفت: «متاسفانه درحال حاضر گویا درعروسی‌ها مصرف مشروبات الکلی به نوعی کلاس اجتماعی تبدیل شده و باید چرایی این مسأله از لحاظ فرهنگی مورد بررسی قرار بگیرد.»
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه درباره تفاوت‌های ترک موادمخدر و الکل گفت: «ترک اعتیاد از موادمخدر و مشروبات الکلی دارای تفاوت‌هایی است، به‌طوری که معمولا درخصوص مشروبات الکلی فرد خودش تصمیم به ترک می‌گیرد اما درحوزه ترک موادمخدر عموما فرد به اجبار خانواده به این سمت کشیده می‌شود. درچنین شرایطی در ترک اعتیاد با وجود هزینه‌های بالا شاهد ماندگاری‌های پایین درحدود ١٠‌درصد هستیم. این درحالی است که درخصوص ترک الکل به علت آن‌که به‌طور خودخواسته به ترک این مواد اقدام می‌شود، ترک آن بسیار راحت‌تر و با ماندگاری بالاتر است.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید