Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی به ایانا خبرداد:

تشکیل کمیته قیمت‌گذاری در میدان بهمن از نیمه نخست امسال

نماینده بخش خصوصی مرغداران مرغ گوشتی گفت: به‌زودی کمیته‌ای برای کنترل قیمت مرغ در میدان بهمن تشکیل خواهد شد.

تشکیل کمیته قیمت‌گذاری در میدان بهمن از نیمه نخست امسال


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی حدود یک ماه پیش در نشستی خبری عنوان کرده بود: "یکی از مسائلی که بازار داخل را با مشکل روبه‌رو کرده، ضعف در صادرات است. حل این مشکل به جنبه‌های مختلفی بستگی دارد که بخشی از آن به برنامه‌ریزی‌های کلان و بخشی نیز به آشفتگی‌های بازار داخل مربوط می‌شود."

وی معتقد است: متأسفانه عده معدودی در این بازار هستند که ۶۰ درصد مرغ تهران را می‌خرند و قطعاً در قیمت‌گذاری تاثیرگذارند، اینها نه نام و نشانی دارند و نه مالیات می‌دهند، اما پول در اختیار آنها است.

بنابراین در بازاری که حدود 60 درصد قیمت مرغ را فروشندگان بی‌نام و نشان تعیین می‌کنند، کنترل و نظارت برای جلوگیری از هرج و مرج و زیان تولیدکننده و مصرف‌کننده، حرف نخست را می‌زند.

در این زمینه مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی، امروز در گفت‌وگو با ایانا گفت: قرار است برای تشکیل کمیته نامبرده، هرچه سریع‌تر با حضور معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی و رئیس سازمان میادین کشور، جلسه‌ای برگزار شود تا چند و چون این طرح مورد بررسی قرار گیرد.

محمدعلی کمالی با اشاره به اینکه اعضای کمیته متشکل از پنج تا هفت نفر خواهد بود، افزود: نمایندگانی از معاونت امور دام وزارتخانه، سازمان میادین، اتحادیه مرغ گوشتی و سازمان دامپزشکی در این کمیته حضور داشته و بر قیمت‌ها نظارت خواهند داشت.

به گفته وی، به موازات آن، کمیته دیگری برای کنترل نحوه ورود و خروج مرغ نظارت دارد که همین موضوع، نقشی اصلی در تعیین نرخ نهایی محصول ایفا می‌کند؛ زیرا اگر میزان دقیق خرید و فروش در میدان بهمن مشخص باشد، دیگر غرفه‌دارها نمی‌توانند هرچقدر می‌خواهند محصول مورد نظر را عرضه کنند؛ بلکه این فرایند باید در قالب یک برنامه نظام‌مند صورت بگیرد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی یکی از شاخص‌های اصلی تعیین قیمت مرغ را میدان بهمن دانست و خاطرنشان کرد: بنابراین تعادل قیمتی در چنین مکانی، بدون‌شک تا 80 درصد البته با تأخیر یک تا دو روزه، در نرخ این محصول در کل کشور تأثیرگذار خواهد بود.

کمالی ادامه داد: برای این منظور با شرکت پشتیبانی دام نیز مذاکراتی انجام شده که طی آن قرار است میزان ذخایر آن کاهش و ورود مرغ از طرف شرکت به بازار کمتر شود.

وی در پایان با بیان اینکه دلال‌ها نیز یکی از حلقه‌های تولید تا مصرف هستند، تصریح کرد: نمی‌توان از واسطه‌ها چشم‌پوشی کرد؛ بنابراین ممکن است در اجرای مصوبات کمیته، اخلال ایجاد کنند که در این موارد نسبت به موقعیت پیش آمده باید تدابیر مقتضی اندیشیده شود./

V-950308-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید