Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان خراسان رضوی به ایانا خبر داد:

خرید روزانه 200 تن شیرخام در استان خراسان رضوی/ تضاد در اجرای طرح خرید تضمینی

نماینده دامداران مشهد از آغاز خرید تضمینی شیرخام از روز گذشته خبر داد.

خرید روزانه 200 تن شیرخام در استان خراسان رضوی/ تضاد در اجرای طرح خرید تضمینی


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، طرح حمایتی خرید تضمینی شیرخام که موافقان و مخالفان بسیاری دارد، مانند قیمت محصولات موجود در بازار، نوسانات زیادی را تجربه کرد. در ماه‌های پایانی سال گذشته اجرای این طرح به‌دلیل کمبود بودجه تقریباً متوقف شد و اعتراض دامداران را برانگیخت. تا جایی که یک هفته بعد از تعطیلات نوروز، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران، از پایان بی‌سروصدای خرید تضمینی خبر داد و گفت: " حتی در صورت کاهش خرید تضمینی باید سازوکار آن وجود داشته باشد، اما بر اساس گزارش‌هایی که از دامداران در سراسر کشور به این اتحادیه رسیده است، هیچ خبری از خرید تضمینی حتی در مقیاس حداقلی نرسیده و نشان می‌دهد که خرید تضمینی به معنی واقعی کلمه متوقف شده است. "

این در حالی است که رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه، درست سه روز بعد از مصاحبه مطبوعاتی مدیرعامل، به ایانا گفت: " خرید تضمینی با قواعدی که اکنون وجود دارد، اشتباه است؛ زیرا وقتی قیمت‌های داخل کشور از خارج بالاتر باشد، قدرت مانور در تجارت خارجی وجود نخواهد داشت. "

نایب رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنایع لبنی ایران نیز در همین راستا در گفت‌وگو با ایانا ضمن اعلام اینکه توقف خرید تضمینی شیرخام نتایج منفی نداشته است، خاطرنشان کرد: " خریداری شیرخام به‌صورت تضمینی از دامداران با وجود آنکه شاید برای دامداران نفعی داشت، اما برای دولت ضرر و زیان دربر داشت و طبیعی است که بر چرخه اقتصادی کشور تأثیرگذار است. "

به هر ترتیب، از ابتدای ماه سوم بهار سال جاری، این طرح دوباره آغاز شده و قرار است حداقل یک‌هزار تن شیر به‌صورت روزانه از هشت استان خریداری شود. در همین زمینه مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان رضوی، امروز در گفت‌وگو با ایانا گفت: در پی تلاش‌هایی که اتحادیه مرکزی انجام داد، این طرح دوباره به جریان افتاد و خوشبختانه خراسان رضوی نیز مشمول خرید تضمینی شد.

حسین سلیمی افزود: سهمیه 200 تنی استان، حاکی از آن است که روزانه حدود 10 درصد از دوهزار و 200 تن تولید شیرخام خریداری شود که استقبال بیشتر دامداران را به همراه داشت.

به گفته سلیمی، سه کارخانه در حال حاضر شیرخام تضمینی را تحویل می‌گیرند و آن را به شیرخشک تبدیل می‌کنند. البته پیشنهادهایی مبنی بر تبدیل آن به پنیر برای توزیع رایگان به دهک‌های پایین جامعه نیز ارائه شده که در دست بررسی است و در صورت توافق، عملی خواهد شد.

وی معتقد است: خرید تضمینی می‌تواند در جمع‌آوری مازاد شیرخام از بازار به دامداران کمک کند؛ بنابراین اجرای آن مثبت و به نفع تولیدکنندگان خواهد بود. /

V-950309-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید