Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای انسان خطر دارد؟/ توانایی تأمین واکسن تا 25 میلیون دز

مسئله بیماری‌های دامی از آنجا حساس می‌شود که به‌طور مستقیم با سلامت انسان‌ها در ارتباط است؛ بنابراین اطلاع‌رسانی در این زمینه برای مصرف‌کنندگان می‌تواند بسیار مفید باشد.

قائم‌مقام مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی و معاونت تحقیق و تولید فرآورده‌های بیولوژیک، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بیماری مشترک نبوده و مصرف گوشت دام‌های مبتلا نمی‌تواند در انسان، مشکلی ایجاد کند.

همایون مهروانی با اشاره به اینکه ویروس طاعون نشخوارکنندگان کوچک از خانواده آبله قلمداد می‌شود، افزود: انتشار این ویروس بسیار کندتر از تب‌برفکی است و عوارض جانبی آن شدت کمتری دارد؛ بنابراین خسارت ایجادشده توسط آن، بسیار جزئی بوده و با تب‌برفکی قابل قیاس نیست.

به گفته وی، ناظران سازمان دامپزشکی در کشتارگاه‌ها با دقت کافی مسائل را رصد و دام‌های مشکوک را حذف می‌کنند؛ بنابراین اگر لاشه‌ای شبهه این بیماری را داشته باشد، مقدار کمی اسیدلاکتیک یک درصد روی آن می‌پاشند تا آلودگی احتمالی از بین برود و گوشت قابل مصرف شود. علاوه بر آن، جمود نعشی که به‌طور طبیعی در لاشه‌ها اتفاق می‌افتد و PH آن را تغییر می‌دهد، خود باعث از بین رفتن بسیاری از میکروب‌ها شده و به عبارتی گوشت را ضدعفونی می‌کند.

معاونت تحقیق و تولید فرآورده‌های بیولوژیک معتقد است: در برخی موارد احتمال می‌رود گوشت، بازار پسند نبوده و ظاهری نه‌چندان مورد قبول برای مصرف‌کننده داشته باشد که این مسئله، باعث امتناع از خریداری گوشت خواهد شد، اما در کل نگرانی از بابت سلامتی برای جامعه وجود ندارد.

مهروانی خاطرنشان کرد: از آنجا که این بیماری عوارضی را در دهان و زبان دام ایجاد می‌کند، غذاخوردن را برای حیوان با مشکل روبه‌رو کرده و در موارد بسیار شدید، ممکن است موجب سقط و حتی مرگ دام شود.

وی ادامه داد: البته مشکل اصلی که این بیماری دارد، احتمال انتشار آن در حیات وحش و درگیری حیوانات دیگر است. بنابراین لازم است که سازمان دامپزشکی، واکسیناسیون مناطق حساس، یعنی نواحی را که دام‌های اهلی و وحشی با هم در تعامل هستند، در اولویت قرار دهد.

مهروانی با بیان اینکه عامل طاعون نشخوارکنندگان کوچک، مانند تب‌برفکی تغییر نمی‌کند و تنها یک ویروس است، تصریح کرد: در سال جاری طبق تعهدی که به سازمان دامپزشکی کشور داده بودیم، 20 میلیون دز توسط مؤسسه رازی تأمین شد و در اختیار واکسیناتورها قرار گرفت؛ این در حالی است که مؤسسه، توانایی تولید این واکسن تا 25میلیون دز را دارد./

V-950309-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید