Iranian Agriculture News Agency

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در اردبیل اعلام کرد:

کاهش چشمگیر آلاینده‌های خطرناک در استان‌های صنعتی/ تکنولوژی به‌روز مدیریت پسماند و دفع اصولی فاضلاب‌ها وارد ایران می‌شود

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: افزایش روزهای پاک در استان‌های صنعتی، نشان از کاهش چشمگیر آلاینده‌های خطرناک دارد.

کاهش چشمگیر آلاینده‌های خطرناک در استان‌های صنعتی/ تکنولوژی به‌روز مدیریت پسماند و دفع اصولی فاضلاب‌ها وارد ایران می‌شود


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از اردبیل، سعید متصدی که در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل حفاظت محیط زیست استان سخن می‌گفت، با اعلام این خبر افزود: برنامه مشخص و مدونی جهت حفاظت از پارامترهای محیط زیست تهیه و تدوین شده و به اجرا در خواهد آمد. برخی از این برنامه‌ها مثل کاهش آلودگی هوا در هیأت دولت به تصویب رسیده است که در ماه‌های نخست دولت تدبیر و امید با جدیت پیگیری شد که اثرات ثمر بخشی به همراه داشت.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته درباره احیاء دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: خوشبختانه ستاد احیاء دریاچه ارومیه با جدیت و برنامه‌ریزی مدون و کارشناسی وظایف خود را به‌خوبی انجام می‌دهد و ما امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد احیای موفقیت آمیز این دریاچه باشیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره دیگر اقدامات زیست‌محیطی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست به موفقیت‌های قابل توجهی درباره کاهش میزان آلودگی هوا و از همه مهم‌تر کنترل گردوغبار به‌دست آورده است، به‌گونه‌ای که با استناد به دلایل مستدل و مستند تعداد روزهای پاک در برخی از شهرهای کشورمان حتی به سه برابر افزایش یافته است. به‌عنوان مثال آلاینده خطرناک موسوم به بنزن نیز که هم برای محیط زیست و هم برای افزاد جامعه بسیار مضر است به حد استاندارد نزدیک است که این نشان از کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و بهبود وضعیت آب و هوای کشور از لحاظ آلاینده‌ها دارد.

متصدی از دیگر اقدامات ملی این سازمان به احیاء دریاچه هامون در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: احیای این دریاچه نیز برای مسئولان محیط زیست همچون دریاچه ارومیه از اولویت برخوردار است و امیدواریم که اقدامات زمان‌بندی و کارشناسی مسئولین نیز موجبات احیای بیش از پیش این دریاچه و برگشت آن به وضعیت مطلوب را فراهم آورد.

وی تصریح کرد: تبادلات بین‌المللی ارزشمندی با هدف بهبود شاخصه‌های محیط زیست صورت گرفته است از آن جمله می‌توان به انتقال تکنولوژی‌های به‌روز دنیا درباره مدیریت پسماندها و دفع اصولی فاضلاب‌ها اشاره کرد.

متصدی یادآور شد: در دولت تدبیر و امید اهمیت زیادی به همگامی دستگاه‌های مختلف در حفاظت از محیط زیست انجام شده است. یکی از موفقیت‌هایی که دولت تدبیر و امید داشته حفاظت از محیط زیست است امیدواریم آینده بهتری برای نسل آینده داشته باشیم.

وی تأکید کرد: بهبود ارتقای استاندارد خودروها استاندارهای سوخت خودروها، معاینه فنی خودروها، احیای تالاب‌ها و عقد موافقیت‌نامه‌های بین‌المللی در دفع پسماندها از فعالیت‌های درخشان دولت تدبیر و امید است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره مشارکت مردم در حفظ محیط زیست اظهار داشت: بخش دخیل کردن مردم در جهت حفاظت از محیط زیست جزو اولویت‌های اساسی این سازمان است. در طول سال‌های گذشته تعداد سازمان‌های مردم نهاد به دوبرابر افزایش یافته است 700 سازمان مردم‌نهاد برای فعالیت‌های زیست‌محیطی تلاش می‌کنند؛ به‌عنوان مثال درحل مشکل دریاچه ارومیه جامعه زنان و مردم محلی برای احیای دریاچه ارومیه بسیج شده‌اند. درگیر کردن مردم در مسائل مربوط محیط زیست از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی بسیار کارساز بوده است. ازطرف دیگر برای اینکه فرهنگ حفاظت از محیط زیست به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود تعدادی در دروس مقطع ابتدایی دانش‌آموزان نیز به بحث محیط زیست اختصاص یافته است تا کودکان با اهمیت و مزایای حفاظت از محیط زیست آشنا شوند.

متصدی درباره اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در تأمین آب شرب بهداشتی مردم افزود: تأمین آب شرب بهداشتی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در کشور دنبال می‌شود. شرب اولویت نخست است. هرجا که بحث انتقال آب باشد از اولویت برخوردار است. سازمان محیط زیست در بحث انتقال آب پروژه‌ها را بررسی می‌کند و در صورت اخذ مجوز همکاری‌های لازم صورت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه مسئولان فراهم کردن بستر تولید و مصرف بهینه است. نقاط ضعف ما بیشتر درباره مصرف انرژی و آب و خاک است. زمان‌بندی کشت، رعایت الگوی کشت استفاده از بهترین روش‌های آبیاری در زراعت، ایجاد صنایع جانبی برای تبدیل پسماندها به دیگر محصولات کشاورزی بسیار مهم است. نکته اساسی این است که ما به غذا احتیاج داریم، اما به اسراف نیاز نداریم. اگر 30 تا 40 درصد از ضایعات محصولات کشاورزی استفاده بهینه کنیم این معنای افزایش 30 تا 40 درصد افزایش محصولات کشاورزی است.

سیدرضا موسوی، مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: اقدامات خوبی در مدیریت پسماند پزشکی در استان صورت گرفته است که قدم مفیدی در راستای حفاظت از محیط زیست محسوب می‌شود. برنامه صنعت سبز در استان در قالب یک استراتژی مشخص رو به جلو حرکت می‌کند. تالاب میل مغان 95 درصد پیشرفت داشته است. پاسگاه‌های محیط‌بانی ایده‌ای بسیار ارزشمند است که انتظار داریم نیروهای مستقر در این پاسگاه‌ها بسیار تأثیرگذار خواهند بود از تخلفتات محیط زیست جلوگیری خواهند کرد.

در ادامه محمد خداپرست، مدیرکل جدید حفاظت از محیط زیست استان نیز با اشاره به برنامه‌های خود درباره ارتقای اهداف محیط زیست استان اظهار داشت: مطالعات لازم و کافی درباره دریاچه نئور شده است. مشاور برنامه را تدوین کرده و با تخصیص اعتبار و استفاده از اردک‌ماهی می‌تواند قدم مؤثری در جهت پاکسازی این دریاچه باشد.

وی تصریح کرد: طرح تفضیلی و مطالعاتی شهرستان خلخال صورت گرفته است. مدیریت انواع پسماندها جزو وظایف اصلی ماست و بحث استقرار صنایع باید به‌صورت درست صورت بگیرد تا در مراحل بهره‌برداری شاهد چالش‌های مربوط به آلودگی محیط زیست نباشیم و از همه مهم‌تر جلوگیری از شکارهای بی‌رویه نیز از اولیت‌های مهم ما در آینده است./

J-950310-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید