Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور مطرح کرد:

پیش‌بینی 1350 میلیارد تومان اعتبار برای بیمه محصولات کشاورزی/ خشکسالی، سوغات کشاورزان برای معاون وزیر کشور!

رئیس سازمان مدیریت بحران از افزایش تخصیص اعتبار به صندوق بیمه محصولات کشاورزی تا یک‌هزار و 350 میلیارد تومان خبر داد.

پیش‌بینی 1350 میلیارد تومان اعتبار برای بیمه محصولات کشاورزی/ خشکسالی، سوغات کشاورزان برای معاون وزیر کشور!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان مدیریت بحران امروز در نخستین گردهمایی سراسری مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی گفت: سال گذشته هزارمیلیارد تومان برای بیمه محصولات کشاورزی تخصیص داده شد که این رقم برای سال جاری به یک‌هزار و 350 میلیارد تومان رسیده است.

اسماعیل نجار که با افتخار، خود را یک کشاورززاده معرفی کرد، افزود: در راستای پوشش بیشتر بیمه‌ای در بخش‌های مختلف کشاورزی، باید هم کشاورزان را مجاب کرد و هم شرکت‌های بیمه را.

وی با اشاره به اینکه بیشتر کشاورزان تصور می‌کنند حل تمام مشکلات‌شان به عهده دولت است، خاطرنشان کرد: باید این طرز تلقی تغییر کرده و خود بهره‌برداران نیز در راستای پیشگیری از خسارت و کاهش مخاطرات مختلف، پیش‌قدم شوند.

به گفته نجار، با این حال، در سال گذشته 800 میلیارد تومان برای بهبود مصرف آب و 80 میلیارد تومان جهت ساماندهی عشایر از طرف سازمان مدیریت بحران تخصیص داده شد که کمک مختصری برای کشاورزی محسوب می‌شود.

وی یکی از بحران‌های گذشته در زمینه دام کشور را بروز بیماری تب‌برفکی دانست و ادامه داد: جلسه‌ای به این منظور در شورای امنیت برگزار شد که طی آن رئیس سازمان دامپزشکی، از دریافت 12 میلیارد تومان برای کنترل بیماری‌های اپیدمیک از طرف سازمان مدیریت، سخن گفت؛ این در حالی است که در ردیف بودجه سازمان دامپزشکی، مقرر شده که 61 میلیارد تومان به این امر اختصاص یابد.

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران، بنابراین وقتی سازمان مدیریت در پرداخت کامل پول کوتاهی کرده، چرا باید تاوان آن را سازمان مدیریت بحران بپردازد؟ به همان میزان که اعتبار برای بخش‌های اینچنینی اختصاص داده می‌شود، سهم کل بخش کشاورزی نیز کاهش می‌یابد. پس در کل، چنین اتفاقاتی به نفع بخش نیست.

نجار از طولانی بودن نظام بروکراسی انتقاد کرد و یادآور شد: فرایند طولانی بروکراسی با روح بحران هم‌خوانی ندارد. حتی برای پرداخت دو میلیون تومان به خانواده فرد فوت شده بر اثر حادثه، باید تمام مراحل از پیش تعیین شده طی شود. این فرایند، مانع بزرگی در انجام وظایف سازمان است. ضمن اینکه در بیشتر مواقع، تنها 20 تا 30 درصد خسارت‌ها پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: 85 درصد اعتبارات کشور، ملی است و تنها 15 درصد آن در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد. البته بخش اعظمی از این مقدار نیز در قید است؛ یعنی باید برای مصارف دیگری چون میراث فرهنگی، امور استان‌ها و دیگر موارد هزینه شود. حال استاندارها چگونه می‌توانند در مواقع بحرانی، هزینه‌ها را مدیریت کنند؟ آن هم در شرایطی که هر کدام از قیود رعایت نشود، مدیر اجرایی مؤاخذه خواهد شد.

به گفته نجار، اگرچه بارندگی‌ها در سال جاری باعث پر شدن 182 سد و سرزیر 57 سد شد، اما به موازات آن خسارت‌هایی نیز به اراضی کشاورزی وارد آمد که گریزناپذیر بود؛ بنابراین باید در پرداخت خسارت به آنها از هیچ کوششی دریغ نکرد. هرچند مقصر اصلی بخشی از خسارت‌ها نیز به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی چون کشت در حریم رودخانه‌ها خود کشاورزان هستند.

وی در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه تأمین غذا به طور مستقیم با حفظ استقلال کشور مرتبط است، تأکید کرد: متأسفانه 30 درصد تولیدات کشاورزی از کشت تا مصرف، به ضایعات تبدیل شده و از بین می‌رود که باید بتوانیم این مقدار را به چرخه مصرف برگردانده و در این راستا کمک خود کشاورزان نیز لازم و ضروری است.

این در حالی است که معاون وزیر جهاد کشاورزی معتقد است: آمار ضایعات بخش، 30درصد نبوده و کمتر از این مقدار است، هرچند که این مقوله بر اساس گزارش فائو، یکی از معضلات کشاورزی دنیا محسوب می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران در پایان سخنانش از مدیران ستادی وزارت جهاد کشاورزی پرسید: "آیا کسی از شهرستان‌ها برای سازمان مدیریت بحران، سوغات کشاورزی آورده است؟ در این هنگام یکی از مدیران در پاسخ گفت: خشکسالی است آقا خشکسالی!"/

V-950310-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید